Perbincangan pengguna:Andi Ramadhan

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ensiklopedia[sunting sumber]

Hai Andi Ramadhan, Terima kasih kerana menyumbang di sini. Namun perlu saya ingatkan bahawa ini adalah ensiklopedia, jadi sila jangan letak iklan hotel2 atau syarikat2 lain. Terima kasih. Aurora 03:00, 5 Jun 2005 (UTC)[balas]

Semoga anda menjadi penyumbang tetap :) Aurora 08:53, 23 Jun 2005 (UTC)[balas]

Lihat Perbualan Pengguna:Malekhanif. Aurora 02:59, 14 November 2005 (UTC)[balas]

Tolong gunakan Bahasa Melayu[sunting sumber]

Saya juga mempersilakan anda menyumbang disini, tetapi saya melihat rencana karangan anda buat masa ini ada pengaruh Bahasa Indonesia, ini adalah Wikipedia versi Bahasa Melayu, sila gunakan Bahasa Melayu. Alistair 阿力斯特伊儿 07:38, 28 Mei 2006 (UTC)[balas]

Ambil perhatian bahawa suatu garis panduan telah digubal mengenai perkara ini dan dikuatkuasakan serta merta. Sila pastikan pematuhan anda. Alistair 阿力斯特伊儿 15:34, 3 Jun 2006 (UTC)[balas]

Tentang kemaafan dan perbezaan[sunting sumber]

Hai Andi Ramadhan,

Anda tidak perlu risau. Yang saya katakan itu setakat ingat-ingatan sahaja agar bisa nulis dalam bahasa Melayu di sini kerana ini merupakan Wikipedia Bahasa Melayu. Anda tidak perlu bimbang selagi kesilapan yang anda lakukan itu tidak sengaja. Saya nampak anda punyai niat baik hendak majukan Wikipedia ini, itu bagus. Saya alu-alukan anda di sini. Saya juga minta maaf kepada anda jika ada terlalu pedas cakapnya.

Perbezaan yang anda katakan itu memang benar, tetapi ada lagi, bukan setakat itu sahaja. Misalnya perbezaan bulan-bulan. Dalam bahasa Indonesia, saya lihat nama bulan didasarkan bahasa Latin, tetapi dalam bahasa Melayu, ia didasarkan Inggeris, seperti

  • Augustus = Ogos
  • Juni = Jun

dan sebagainya. Saya rasa yang lain bulannya pun begitu. Hati-hati juga dengan perbezaan sistematik lain seperti universitas = universiti, fakultas = fakulti, kualitas = kualiti.

Dan hati-hati perkataan yang sama punyai maksud lain mengelirukan, seperti

  • Polisi (Bahasa Indonesia maksudnya Police tapi dalam Bahasa Melayu maksudnya Policy. Dalam bahasa Melayu, Police hanya dieja Polis sahaja).
  • Pejabat (Bahasa Indonesia maksudnya orang terkenal, tetapi dalam Bahasa Melayu maksudnya Office).
  • Teman (Ini dalam Bahasa Indonesia maksudnya friends bukan? Tetapi dalam Bahasa Melayu tak sesuai diguna gitu. Dalam bahasa Melayu, "Teman" bisa untuk kawan berlawanan jantina (opposite gender) sahaja. Seperti "teman wanita" dan "teman lelaki". Dalam bahasa Melayu, kita guna perkataaan "kawan" atau "rakan".

Bahasa Indonesia juga banyak menggunakan perkataan daripada Bahasa Inggeris untuk maksud tahap lebih tinggi, seperti "Finansial" dan "Presidential". Perkataan begini tidak wujud dalam bahasa Melayu. Bahasa Melayu lebih suka guna perkataannya sendiri. Finansial = Kewangan (daripada kata "Wang" (Uang?) = Money) dan kalau nak kata Presidential, kata sahaja bersifat Presiden sudah cukup.

Jika ada apa-apa lagi yang anda tidak pasti, silalah rujuk dengan saya. Saya sedia bantu anda. Terima kasih "kerena" sudi majukan Wikipedia ini. Salam Alistair 阿力斯特伊儿 15:34, 4 Jun 2006 (UTC)[balas]

Fail tanpa lesen sah[sunting sumber]

Hai! Terima kasih atas muat naik anda. Saya perasan sebahagian fail yang anda muat naik tidak memiliki lesen (lihat senarai di bawah). Anda boleh membantu kami dengan meletakkan lesen dan sumbernya. Sumber boleh jadi ÔÇÿKarya sendiriÔÇÖ jika anda mengambil gambar tersebut/menggunakan kamera anda sendiri atau mencipta sendiri fail tersebut. Jika anda mengambil foto/fail itu di tempat lain, sila berikan pautan ke tapak web berkaitan atau nyatakan di mana anda menjumpainya.

Fail tanpa lesen sah boleh dihapuskan, jadi kami amat berharap anda membantu kami menambah lesen supaya fail-fail tersebut dapat dikekalkan.

Kerjasama anda amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

  1. Fail:Danau Toba.jpg
  2. Fail:Cendrawasih.gif
  3. Fail:Cenderawasih.jpg
  4. Fail:Kesawan.jpg
  5. Fail:Ngarai.jpg
  6. Fail:Peta Medan.jpg
  7. Fail:Pengantin.jpg
  8. Fail:Jam.jpg
  9. Fail:Sorong.jpg
  10. Fail:Monas.jpg
  11. Fail:Tanah Lot.jpg
  12. Fail:Topeng.jpg
  13. Fail:TNI.gif
  14. Fail:Malahayati.jpg
  15. Fail:Tugu.jpg
  16. Fail:Supratman.jpg
  17. Fail:Sawitt.jpg
  18. Fail:Jakarta.jpg
  19. Fail:Ryamizard.jpg
  20. Fail:Tengku.jpg
  21. Fail:Raja Inal.jpg
  22. Fail:Muh.jpg
  23. Fail:Prambanann.jpg
  24. Fail:Medicalusu.jpg
  25. Fail:Polri.jpg

--MGA73bot (bincang) 22:16, 11 Julai 2011 (UTC) Firstarticle if new[balas]

Cadangan penghapusan PTPN[sunting sumber]

Rencana PTPN telah dicalonkan untuk penghapusan. Pemberitahuan cadangan penghapusan pada artikel tersebut perlu dinyatakan sebabnya.

Walaupun semua sumbangan yang membina di Wikipedia dihargai, kandungan atau rencana mungkin dihapuskan atas beberapa sebab.

Anda boleh mengelakkan cadangan penghapusan dengan membuang pemberitahuan {{proposed deletion/dated}}, tetapi sila jelaskan mengapa dalam ringkasan suntingan anda atau melalui laman perbincangan rencana tersebut.

Sila pertimbangkan untuk menaik taraf rencana bagi menangani isu-isu berbangkit. Pembuangan {{proposed deletion/dated}} akan menghentikan proses cadangan penghapusan, tetapi proses penghapusan yang lain berlaku. Secara khususnya, proses penghapusan segera boleh menyebabkan penghapusan tanpa perbincangan, dan membolehkan perbincangan rencana untuk penghapusan mencapai kata sepakat untuk dipadamkan. SNN95 17:47, 5 Mac 2017 (UTC)[balas]

Unused file(s)[sunting sumber]

Hi! You have uploaded one or more files that is not in use. You can see all unused files in Kategori:Wikipedia orphaned files and there is a link you can click to see who uploaded the files (just search for your own name).

You can help by checking if the files are still useful. If yes add it to an article and remove the template {{Orphan file}}.

If it is no longer useful then nominate for deletion.

If the file is free it could be copied to Commons. If you need help you are welcome to ask Pengguna:MGA73. --MGA73bot (bincang) 11:03, 14 Mei 2020 (UTC)[balas]

Freely licensed file(s)[sunting sumber]

Hi! You have uploaded one or more files with a free license. I have added an information template to the file(s) if there were none. You can see all free files in Kategori:Unidentified subjects in Malaysia and there is a link you can click to see who uploaded the files (just search for your own name).

You can help by checking if all the information is there and in the right place. If not please add or move the information.

If information is not there and if it is not possible to add it then nominate for deletion.

Once all the information is there the file can probably be moved to Commons. You can do so if you know how. If you need help you are welcome to ask Pengguna:MGA73. --MGA73bot (bincang) 14:03, 21 Februari 2021 (UTC)[balas]