Perlembagaan Suriname

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Perlembagaan Suriname (Bahasa Belanda: Grondwet van Suriname) semasa telah diterima pakai pada 30 September 1987, berikutan suatu pungutan suara. Ia menandakan kembalinya kepada demokrasi selepas pemerintahan diktator tentera Bouterse pada 1980-an.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Selepas Republik Batavia mengambil alih Jajahan Suriname daripada Persatuan Suriname pada 1795, pemerintah Belanda mengeluarkan pelbagai peraturan untuk Suriname (Bahasa Belanda: Regeringsreglement voor Suriname), menubuhkan kerajaan koloni itu. Pada tahun 1865, peraturan kerajaan baru menggantikan peraturan sebelumnya pada tahun 1832, yang secara teorinya memberikan Suriname beberapa peraturan sendiri yang terhad.[1] Elit kolonial diberi hak untuk memilih Majlis Kolonial (Bahasa Belanda: Koloniale Raad) yang akan mentadbir jajahan bersama-sama dengan Gabenor Jeneral yang dilantik oleh mahkota Belanda. Antara lain, Majlis Kolonial dibenarkan membuat keputusan mengenai belanjawan tanah jajahan, yang tertakluk kepada kelulusan oleh mahkota Belanda, tetapi yang tidak melihat sebarang penglibatan parlimen Belanda.[1]

Selepas penyemakan perlembagaan Belanda 1922, di mana istilah "jajahan" digantikan dengan istilah "wilayah seberang laut", peraturan kerajaan 1865 digantikan dengan Undang-undang Dasar Suriname (Bahasa Belanda: Staatsregeling van Suriname) pada 1 April 1937. Undang-undang Asas ini menamakan Majlis Tanah Jajahan kepada Estet Suriname (Bahasa Belanda: Staten van Suriname) dan menambah keahlian daripada 13 kepada 15.

Selepas Perang Dunia Kedua, di mana pemerintah Belanda dalam buangan telah berjanji untuk mengkaji semula hubungan antara Belanda dan tanah jajahannya, Undang-undang Asas telah disemak secara meluas. Pada Mac 1948, semakan kepada Undang-undang Asas telah diterima pakai oleh parlimen Belanda, yang memperkenalkan hak mengundi sejagat untuk lelaki dan wanita, yang meningkatkan keahlian Estet daripada 15 kepada 21, dan yang memperkenalkan Kolej Kerajaan Umum (Bahasa Belanda: College van Algemeen Bestuur) yang membantu Gabenor dalam pemerintahan harian bagi tanah jajahan, dan yang merupakan pendahulu kepada Kabinet Menteri.[2] Perlembagaan baharu berkuat kuasa pada Julai 1948.

Selepas Piagam Kerajaan Belanda diisytiharkan pada 15 Disember 1954, Suriname tidak lagi menjadi wilayah seberang laut Belanda, dan sebaliknya menjadi negara berpelembagaan dalam Kerajaan Belanda, di mana Antillen Belanda, Suriname dan Belanda. sendiri bekerjasama atas dasar kesaksamaan. Undang-undang Asas baharu yang mencerminkan susunan perlembagaan baharu telah diterima pakai oleh Estet Suriname pada tahun 1955.

Perlembagaan pertama Suriname merdeka telah diterima pakai pada tahun 1975, dan dimodelkan mengikut Perlembagaan Belanda. Ia digantung selepas rampasan kuasa Suriname 1980 dan digantikan dengan perlembagaan semasa selepas diluluskan dalam pungutan suara yang diadakan pada 30 September 1987.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b A. F. Paula (1989). "Koloniale Raad". Hoofdmomenten uit de Staatkundige Ontwikkeling van de Nederlandse Antillen (dalam bahasa Belanda). Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Disember 2012. Dicapai pada 30 Mei 2012.
  2. ^ "Wat gebeurde er op 28 januari 1948?" (dalam bahasa Belanda). Suriname.nu. 1989. Dicapai pada 30 Mei 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]