Persatuan Muslim Sweden

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Persatuan Muslim Sweden (bahasa Sweden: Sveriges muslimska förbund, SMF) adalah persatuan Muslim terbesar Sweden, yang mewakili sekitar 70,000 orang Islam di Sweden.

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Pada April 2006 pengerusi persatuan Mahmoud Aldebe menulis sebuah surat terbuka kepada parti-parti politik Sweden dengan desakan dan cadangan. Ia menyatakan bahawa imam seharunya dibenarkan untuk memasuki sekolah untuk memberikan pelajaran berasingan dalam Islam pada kanak-kanak Muslim, kanak-kanak lelaki dan perempuan sepatutnya mempunyai latihan berenang berasingan, dan perceraian di antara penganut Islam seharusnya melalui seorang imam [1]. Permintaan ini menimbulkan "gerak balas yang hebat dari seluruh spektrum politik" dan ditolak oleh menteri persepaduan dan kesamaan Sweden Jens Orback [2][3]. yang menjelaskan: "Di Sweden kita semua sama di sisi undang-undang... kita telah lama berlawan untuk mencapai undang-undang neutral-jantina, dan cadangan bahawa sesetengah kumpulan tidak dilayani seperti yang lain sama sekali tidak dapat diterima."[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Muslim Council: no support for 'special laws', The Local, 29 April 2006.
  2. ^ 'Separate laws for Muslims' idea slammed, report, The Local, 28 April 2006
  3. ^ Muslimskt samfund vill ha egna lagar (Muslim Association wants his own law), report by Swedish TV/svt.se, 28 April 2006 (Swedish).
  4. ^ Filip van Laenen, 'Swedish Muslims Want Separate Laws', The Brussels Journal, 29 April 2006.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]