Pertubuhan Pertolongan Wanita

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pertubuhan Pertolongan Wanita atau WAO ialah sebuah pertubuhan bukan kerajaan di Malaysia yang berjuang untuk hak wanita dan khususnya menentang keganasan terhadap wanita. Ia ditubuhkan pada tahun 1982 dan terus memainkan peranan utama dalam gerakan hak wanita Malaysia yang bekerja dalam bidang advokasi, pendidikan awam serta pembaharuan undang-undang dan dasar.

WAO ialah sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang membantu golongan wanita yang tidak mempunyai tempat tinggal dan miskin Kumpulan Tindakan Bersama Malaysia (JAG) dan dalam kumpulan ini ia telah terlibat dalam lobi Akta Keganasan Rumah Tangga pada tahun 1994 di Malaysia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1979, mendiang Tan Siew Sin telah dianugerahkan dengan Anugerah Tun Razak atas sumbangannya kepada negara. Beliau menyumbangkan anugerah wang tunai sebanyak RM 30,000.00 untuk menubuhkan perlindungan untuk wanita yang telah dibunuh dan anak-anak mereka. Satu jawatankuasa pro yang diketuai oleh Puan Sri E.N. Chong telah mengadakan mesyuarat pertamanya pada November 1981. Ia mengambil masa sembilan bulan untuk meletakkan asas dan membentuk kumpulan utama sukarelawan. Para sukarelawan perintis ini bekerja sebagai kolektif untuk merumuskan prinsip-prinsip operasi bantuan diri dan pemberdayaan diri untuk wanita yang telah dibunuh yang beralih ke WAO untuk bantuan.

Pada Jun 1982, WAO menerima pendaftaran sementara sebagai sebuah masyarakat dan rumah satu tingkat disewa sebagai tempat perlindungan WAO dan premis pejabat. The Malay Mail menerbitkan rencana pertama mengenai Perlindungan yang dirancang dan tidak lama selepas September 1980 WAO menerima penghuni pertama di tempat perlindungan.

Ivy Josiah merupakan pengarah eksekutif selama lebih 15 tahun, dan digantikan pada Februari 2015 oleh Sumitra Visvanathan, seorang peguam dan pekerja bantuan kemanusiaan yang bekerja untuk Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR) untuk 16 tahun sebelumnya.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ s. indramalar (27 February 2015). "Introducing Sumitra Visvanathan, the new executive director of WAO - People | The Star Online". Thestar.com.my. Dicapai pada 12 April 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]