Piagam Olimpik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Piagam Olimpik merupakan sebuah peraturan dan garis panduan bagi penganjuran Sukan Olimpik dan menguruskan pergerakan berkaitan Olimpik.[1]. Kali terakhir ia disemak adalah pada 9 September 2013.

Diguna pakai oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC), piagam tersebut adalah sebuah pengkanunan bagi prinsip-prinsip asas, peraturan dan undang-undang kecil. Bahasa Perancis dan Inggeris merupakan bahasa rasmi bagi Piagam Olimpik. Jika pada bila-bila masa terdapat pencanggahan diantara versi-versi teks yang berbeza, teks dalam bahasa Perancis dijadikan sebagai rujukan.

Tujuan[sunting | sunting sumber]

Sepanjang sejarah Sukan Olimpik, Piagam Olimpik sering kali diputuskan hasil daripada kontroversi yang berlaku dalam Olimpik. Seperti yang dinyatakan dalam pengenalan, Piagam Olimpik berfungsi dalam 3 perkara:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa. "Apakah itu Piagam Olimpik?" (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-20. Dicapai pada 23 Oktober 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.