Pokok Krismon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pokok Krismon ialah pokok malar hijau yang sering diletakkan di kansel atau nave sebuah gereja semasa Kedatangan dan Minggu Krismas.[1][2] Pokok Chrismon pertama kali digunakan oleh Amerika Utara Lutherans pada tahun 1957, walaupun amalan itu telah merebak ke denominasi Kristian lain,[3] termasuk Anglicans,[4] Katoliks,[5] Methodists,[6] dan Reformed.

[7] Seperti pokok Krismas,[8][9] pokok malar hijau itu sendiri, bagi orang Kristian, "melambangkan kehidupan kekal yang disediakan oleh Yesus Kristus".[10] Walau bagaimanapun, pokok Chrismon berbeza daripada pokok Krismas tradisional kerana ia "hanya dihiasi dengan lampu jernih dan Krismon diperbuat daripada bahan putih dan emas", dua yang terakhir ialah liturgical colours of the Christmas season.[1][2]

Pokok Chrismon dihiasi dengan Chrismons, "simbol purba untuk Kristus atau sebahagian daripada pelayanan Kristus: burung merpati turun ke bawah, ikan, salib Celtic, salib Jerusalem, penyangak gembala, piala, cangkang, dan lain-lain."[11][12] Laurence Hull Stookey menulis bahawa "kerana banyak simbol pokok Chrismon mengarahkan perhatian kita kepada sifat dan karya agung Kristus, ia boleh membantu dalam menarik perhatian. kepada tema Advent."[13]

Pokok Chrismon di bahagian tengah Katedral Anglikan St Alban diOviedo

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Senarai Semula

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Weaver Jr., J. Dudley (2002). Presbyterian Worship: A Guide for Clergy (dalam bahasa English). Geneva Press. m/s. 79. ISBN 9780664502188. Banyak jemaah telah memulakan tradisi menggunakan pokok Krismon di tempat kudus sebagai sebahagian daripada perayaan Advent dan Krismas. Adalah penting, terutamanya untuk kanak-kanak, bahawa perbezaan antara pokok ini dan pokok Krismas keluarga dibuat dengan jelas. Pokok Chrismon hanya dihiasi dengan lampu jernih dan Chrismons diperbuat daripada bahan putih dan emas. Putih, warna Krismas, adalah warna kesucian dan kesempurnaan, manakala emas adalah warna untuk keagungan dan kemuliaan. The Chrismons ialah simbol purba untuk Kristus atau sebahagian daripada pelayanan Kristus: burung gagak, turun ke bawah, ikan, salib Celtic, salib Jerusalem, penyangak gembala, piala, cangkang, dan lain-lain.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ a b Segler, Franklin M.; Bradley, Randall (1 Oktober 2006). Christian Worship: Its Theology and Practice, Third Edition (dalam bahasa English). B&H Publishing Group. m/s. 222. Pokok Chrismon ialah pokok malar hijau yang dihiasi dengan simbol Kristus. Simbol berwarna putih dan emas, dan ketiga-tiganya mempunyai lampu putih.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Crump, William D. (15 September 2001). The Christmas Encyclopedia, 3d ed (dalam bahasa Inggeris). McFarland. m/s. 71. ISBN 9780786468270. Dari masa ke masa, populariti pokok Chrismons berkembang dan tersebar ke denominasi lain di seluruh dunia, manakala Chrismons sendiri telah menjadi hiasan yang bermakna sepanjang tahun.
  4. ^ 1_12 "Pokok Chrismon" Check |archive-url= value (bantuan) (dalam bahasa English). Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-09. Dicapai pada 2016-08-03. Sebilangan wanita St. John telah bekerja keras menghasilkan Chrismons (Monogram Kristian) yang cantik daripada wayar dan manik untuk menghiasi "Chrismon Tree" yang akan dipasang dan didedikasikan pada Ahad Pertama dalam Adven Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ Glavich, Mary Kathleen. Memimpin Katolik Muda Ke dalam Kitab Suci (dalam bahasa Bahasa Inggeris). m/s. 36. ISBN 9781585958009. Aktiviti Advent yang selari adalah lebih adat terkini membuat pokok Chrismon (Christ + monogram). Pokok Krismon mengandungi simbol Yesus dari Perjanjian Baru. Semasa kanak-kanak menggantung simbol mereka, teks Kitab Suci yang berkaitan mungkin dibaca. Tokoh yang mungkin untuk pokok Krismon ialah Maria, Yusuf, bintang, palungan, gembala, malaikat, biri-biri, tiga raja, hadiah, ikan, burung merpati, anggur, gandum, anggur, mahkota, batu, simbol alfa dan omega, Chi-Rho, sauh, dan salib. Simbol biasanya berwarna putih dan emas. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tahun= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ First United Methodist Church, Midland, Texas: Offering Christ, 1885-1985: One Hundred Years di Main Street di Downtown Midland (dalam bahasa English). Taylor Publishing Company. 1985. Idea untuk Pokok Chrismon untuk First Methodist berasal dan ditaja oleh Kelas Alkitab Boone.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ "Advent & Krismas di BRC". Brunswick Reformed Church. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014 -12-06. Dicapai pada 2016-08- 03. Pokok Chrismon telah menjadi tradisi dalam semakin banyak gereja Kristian. Chrismons adalah simbol, gabungan dua perkataan, CHRIST dan Monogram, bermaksud monogram Kristus. Melanjutkan kembali ke zaman ketika, kerana buta huruf, simbol terpaksa digunakan untuk menyampaikan idea utama dalam kepercayaan kita. Klik pada pautan di bawah untuk mencari penjelasan makna Chrismons yang menghiasi pokok kami di BRC. Chrismons ini dibuat oleh wanita BRC beberapa tahun yang lalu. Pokok malar hijau, simbol untuk kehidupan kekal, adalah latar belakang untuk lampu putih kecil dan emas asas dan Chrismon putih. Cahaya-cahaya itu mengingatkan kita tentang Dia - Yesus - yang adalah terang dunia. Warna liturgi tradisional emas dan putih melambangkan: emas - kemuliaan, dan keagungan Tuhan; putih - kesucian, kesucian dan kesempurnaan Penyelamat kita. Adalah menjadi harapan kami bahawa Pohon Chrismon akan menerangi musim Kedatangan/Krismas anda dengan membantu anda untuk lebih memahami makna dan pemahaman tentang Anak Tuhan yang unik sebagai anugerah terbesar Tuhan kepada manusia. Unknown parameter |bahasa= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  8. ^ CTL Catechetical Resource Book 1 (dalam bahasa Inggeris). Liturgy Training Publications. m/s. 10. ISBN 9781568547077. Pokok Krismas: Pokok adalah simbol malar hijau kehidupan kekal yang hidup selama-lamanya bersama Tuhan. Inilah berita baik yang diwar-warkan kematian dan Kebangkitan Yesus kepada semua manusia. Unknown parameter |siri= ignored (bantuan)
  9. ^ Wamsley, Denise (2010). The Christmas Experiment (dalam bahasa Inggeris). Cedar Fort. m/s. 139. ISBN 9781599557687. Pokok Krismas: Warna pokok malar hijau ("evergreen") yang masih hidup pada musim sejuk yang mati, boleh melambangkan kehidupan abadi Yesus Kristus menyediakan, yang membolehkan kita mengatasi kematian.
  10. ^ Stringer, Nancy (1980). Programs for adventure and Christmas (dalam bahasa English). Digantung pada pokok malar hijau, mereka membuat pokok Chrismon. Pokok malar hijau melambangkan kehidupan abadi.CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Jr .2002 tidak disediakan
  12. ^ Stookey, Laurence Hull (1 Disember 2011). Calendar: Christ's Time for the Church (dalam bahasa English). Abingdon Press. m/s. 107. ISBN 9781426728044. Selain itu istilah "Chrismon" digunakan secara longgar untuk merujuk kepada simbol yang berkaitan dengan Kristus, termasuk bola, mahkota, ikan, bintang, sauh, dan pelbagai jenis bentuk pada menyeberang. Semua ini, selalunya dibuat dalam bahan emas dan putih, digunakan pada pokok pain atau cemara sebagai ganti perhiasan pelbagai warna yang lebih biasa digunakan pada pokok di rumah. Lampu juga biasanya daripada kaca jernih dan bukannya diwarnakan.CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ Stookey, Laurence Hull (1 Disember 2011). Calendar: Christ's Time for the Church (dalam bahasa Inggeris). Abingdon Press. m/s. 107. ISBN 9781426728044.