Portal:Indonesia/Berita Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
  • Suatu undang-undang baru akan dikuatkuasakan minggu ini yang mengharamkan orang ramai memberi wang ke pengemis, busker dan penjaja di Jakarta (gambar). Pesalah boleh berhadapan dengan hukuman enam bulan di penjara dan disaman $5,000 (£2,500). (BBC)
  • Ogos 6 Presiden Rusia Vladimir Putin berada di Indonesia untuk menandatangani perjanjian untuk memberikan negara tersebut wang pinjaman negara $1bn (£500 juta) untuk membeli senjata Rusia. En Putin sedang memegang beberapa mesyuarat dengan rakan sejawatnya, Susilo Bambang Yudhoyono, untuk mengeratkan kerjasama ketenteraan dan ekonomi. (BBC)
  • Ogos 12 100,000 ahli Islam menghadiri persidangan di Stadium Bung Karno Jakarta, diatur oleh Hizb ut-Tahrir, mendesakkan untuk penubuhan semula pressing suatu khilafah sepanjang dunia Islam. (BBC) (BBC)
  • Ogos 9 Para hakim akan memulakan pendengaran suatu guaman sivil terhadap bekas Presiden Suharto, seharusnya untuk memulihkan dana negara dikatakan telah hilang sewaktu pemerintahan beliau. Pendakwa ingin mendapatkan $440 juta (£219 juta) apabila mereka dikatakan hilang dari tabung kesarjanaan, dan selanjutnya $1.1bn dalam kerosakan. (BBC)
  • Ogos 8 Dengan 56% daripada undi, Wakil Gabenor Jakarta Fauzi Bowo mengetuai pilihanraya gabenor. (Antara) (AFP via CNA)