Puss in Boots: The Last Wish

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Puss in Boots: The Last Wish
PengarahJoel Crawford
Lakon layarPaul Fisher
Cerita oleh
  • Tommy Swerdlow
  • Tom Wheeler
BerdasarkanIl gatto con gli stivali oleh
Giovanni Francesco Straparola
Dihasilkan olehMark Swift
Dibintangi
SinematografiChris Stover
Disunting olehJames Ryan
Muzik olehHeitor Pereira
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehApple TV+
Universal Pictures
Tarikh tayangan
Disember 21, 2023
Masa tayangan
102 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$90–110 juta
Pecah panggung$484.6 juta

Puss in Boots: The Last Wish ("Sang Kucing Berbut: Hajat Terakhir") ialah filem animasi komputer pengembaraan komedi Amerika Syarikat tahun 2022 terbitan DreamWorks Animation dan diedarkan oleh Universal Pictures. Filem ini sekuel kepada filem Puss in Boots (2011) yang sendirinya meranting daripada alam latar dan turutan cerita filem Shrek. Ia diarahkan oleh Joel Crawford dengan arahan bersama oleh Januel Mercado, skrip oleh Paul Fisher, dan membintangi suara Antonio Banderas dan Salma Hayek yang ditayangkan semula peranan mereka sebagai Puss in Boots dan Kitty Softpaws, bersama-sama Olivia Colman, Harvey Guillén, Samson Kayo, Wagner Moura, Anthony Mendez, John Mulaney, Florence Pugh, Da'Vine Joy Randolph dan Ray Winstone.

Puss in Boots: The Last Wish dijadualkan ditayangkan secara teater di Amerika Syarikat pada 21 Dis, oleh Apple TV+.

Premis[sunting | sunting sumber]

Apabila Puss mendapat tahu bahawa dia telah menggunakan lapan daripada sembilan nyawanya, dia dan rakan-rakannya memulakan perjalanan untuk mencari Mitos Last Wish dan memulihkan nyawa yang telah hilang sambil melarikan diri dari musuh baru yang cuba memburunya.[2]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Pada November 2012, penerbit eksekutif Guillermo del Toro berkongsi niat pengarah Chris Miller untuk membawa watak tituler itu dalam pengembaraan ke "tempat yang sangat eksotik". Beliau juga berkata beberapa draf untuk lakon layar telah disiapkan. Pada April 2014, pelakon suara Antonio Banderas mengatakan kerja pada sekuel itu telah bermula. Pada 12 Jun 2014, filem itu bertajuk Puss in Boots 2: Nine Lives & 40 Thieves. Pada Mac 2015, Banderas berkata skrip itu sedang dalam penstrukturan semula. Dia juga membayangkan kemungkinan Shrek muncul dalam filem itu.

Dia mendapat inspirasi daripada cerita dongeng oleh Brothers Grimm dan bagaimana ia adalah "kisah peringatan yang membawa anda ke suatu tempat yang gelap untuk membuatkan anda menghargai cahaya". Ini juga mempengaruhi keputusan untuk menggambarkan Kematian sebagai serigala, kerana serigala dalam cerita Brothers Grimm digambarkan sebagai "personifikasi ketakutan". Pengaruh lain untuk filem ini termasuk filem Spaghetti Western, disebabkan cara filem tersebut berjaya mengimbangi antara nada yang berbeza. The Good, The Bad, and the Ugly dipetik sebagai pengaruh tertentu pada plot filem itu. Untuk urutan pembukaan filem itu, penerbit tidak mahu hanya memperkenalkan semula watak itu kepada khalayak umum, tetapi juga untuk "[memperkenalkan] dunia di mana watak itu sekarang" dengan menjadikannya sebagai selebriti, dengan penulis melukis inspirasi daripada Mick Jagger.

Seperti filem DreamWorks sebelumnya The Bad Guys (2022), reka bentuk filem ini diilhamkan oleh Sony Pictures Animation's Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018), untuk menjadikan filem kelihatan lebih seperti ilustrasi buku cerita, daripada idea yang dicadangkan oleh pereka produksi Nate Wragg.[3][4][5] Pada Februari 2019, pengarah Spider-Man: Into the Spider-Verse Persichetti telah ditetapkan untuk mengarahkan Puss in Boots: The Last Wish, sebelum dia digantikan oleh Crawford pada Mac 2021. Menggunakan teknologi baharu, pasukan di DreamWorks lebih menumpukan pada reka bentuk gaya pelukis, untuk menjadikan filem itu kelihatan seperti kisah dongeng dunia, berbeza daripada apa yang terdapat dalam Shrek (2001) daripada studio mereka yang tidak berfungsi Pacific Data Image.[6][7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Puss In Boots: The Last Wish". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 28, 2023. Dicapai pada Januari 28, 2023.
  2. ^ Welk, Brian (March 17, 2021). "Puss in Boots Sequel With Antonio Banderas Set for Fall 2022". TheWrap. Dicapai pada March 18, 2021.
  3. ^ Spry, Jeff (2022-12-03). "Bagaimana Puss in Boots: The Last Wish Pembuat Filem Meletakkan Cavalier Cat Kembali Beraksi". Majalah Animasi. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Disember 2022. Dicapai pada 2022-12-03.
  4. ^ "The Animation in the Puss in Boots: The Last Wish Trailer Membuat Kami Lebih Teruja Daripada Yang Kami Fikirkan". 15 Jun 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Jun 2022. Dicapai pada 19 Jun 2022.
  5. ^ "Puss in Boots: The Last Wish: The Shrek Spin-Off Mendapat Pengubahsuaian Berinspirasikan Spider-Verse [Annecy]". 14 Jun 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2022. Dicapai pada 15 Jun 2022.
  6. ^ "Puss in Boots: The Last Wish Director and Producer on Making a Spaghetti Western in the Shrek Universe [Annecy 2022]". 18 Jun 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Jun 2022. Dicapai pada 19 Jun 2022.
  7. ^ Croll, Ben (14 Jun 2022). "Puss in Boots: The Last Wish Sneak Peek in Annecy Dedahkan Nada Gelap, Penampilan Baharu untuk Spaghetti Western Fairytale". Pelbagai. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Jun 2022. Dicapai pada 15 Jun 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]