Qatayef

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Qatayef atau katayef atau qata'if adalah pencuci mulut Arab yang biasa disajikan pada bulan Ramadan, sejenis pewarna manis yang diisi dengan krim atau kacang. Ia boleh digambarkan sebagai penkek yang dilipat.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan Arab qaṭaːyif (Arab: قطايف) berasal dari akar bahasa Arab qṭf, yang bermaksud mengambil atau memetik.

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Qatayef dipercayai berasal dari Fatimiyyah. Ada yang percaya bahawa qatayef adalah ciptaan Dinasti Fatimiyyah, namun, sejarah mereka berasal dari Kekhalifahan Abbasiyah, 750-1258 Masihi. Qatayef disebut dalam buku masakan Arab abad kesepuluh sejak Khilafah Abbasiyah oleh Ibn Sayyar al-Warraq yang disebut Kitab al-Ṭabīḫ (Bahasa Arab: كتاب الطبيخ, The Book of Dishes). Buku itu kemudiannya diterjemahkan oleh Nawal Nasrallah dengan nama Annals of the Caliphs 'Dapur. Qatayef secara tradisional disiapkan oleh peniaga jalanan dan juga rumah tangga di Syam dan Mesir. Ia biasanya diisi dengan keju akkawi.

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Qatayef adalah nama umum pencuci mulut secara keseluruhan, tetapi lebih khusus lagi, pankek. Ia biasanya dibuat dari tepung, serbuk penaik, air, ragi, dan kadang-kadang gula ditambah. Hasil adunan dituangkan ke dalam piring panas bulat kelihatan serupa dengan pancake, kecuali hanya satu bahagian yang dimasak, kemudian disumbat dan dilipat. Pastri ini diisi dengan keju manis tanpa garam yang terdiri daripada campuran kacang hazel, walnut, badam, pistachio, kismis, gula tepung, ekstrak vanila, ekstrak mawar (ma-zahr ماء الزهر) dan kayu manis. Ia kemudian digoreng, atau biasanya, dibakar dan disajikan dengan sirap manis panas atau kadang-kadang madu. Kaedah lain untuk menghidangkan qatayef adalah dengan mengisinya dengan krim disebat atau qishta (قشطة), dilipat separuh dan disajikan dengan sirap wangi tanpa menggoreng atau dibakar. Cara penyampaian ini disebut assafiri qatayef (قطايف عصافيري).

Qatayef adalah makanan iftar yang popular untuk berbuka puasa Ramadan di kalangan umat Islam.