Raja Croatia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ini adalah senarai lengkap pemerintah Croatia di bawah etnik domestik dan dinasti terpilih semasa Kerajaan Croatia (925–1918). Artikel ini mengikut nombor gelaran raja mengikut penggantian Hungary untuk kemudahan. Sebagai contoh, raja Hungary Béla IV mengikut penggantian Croatia dengan betul bertajuk Béla III. Ini kerana orang Hungary mempunyai seorang raja bernama Béla sebelum pemerbadanan Croatia di bawah Mahkota Hungary tetapi orang Croat tidak.

Raja Croatia
Fail:Aimone di Savoia Duca di Spoleto.jpg
Butiran
Raja pertamaVojdimir Sebagai duke
Raja terakhirTomislava II

Sejarah Awal[sunting | sunting sumber]

Butiran ketibaan orang Croat hampir tidak didokumenkan. Sekitar 626, orang Croat berhijrah dari Croatia Putih (sekitar kawasan yang kini dikenali sebagai Galicia) atas jemputan Maharaja Byzantine Heraclius. Menurut legenda yang direkodkan dalam De Administrando Imperio, orang Croat datang ke wilayah mereka sekarang di bawah pimpinan lima saudara lelaki bernama Kloukas, Lobelos, Kosentzis, Mouchlo, Chrobatos dan dua saudara perempuan bernama Touga dan Bouga.

Adalah berteori bahawa salah seorang saudara yang dipanggil Chrobatos (Hrvat) memberikan nama untuk Croat (Hrvati) secara keseluruhan, walaupun sejarawan arus perdana menolak ini sebagai tidak boleh disahkan. Orang Croat mula secara beransur-ansur menukar agama kepada Kristian di bawah pemerintahan Porga pada abad ke-7.