Rani Ismael

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rani Ismael
Kelahiran20 April 1940
Cimparuah, Pariaman, Hindia Belanda
WarganegaraIndonesia
PekerjaanPengusaha
Terkenal keranaPengusaha otomotif Sumatra
PasanganSyamsidar
Anak-anakRinaldi Rani

Reni Rani Ari Imran Agusta Rani Nuzul Firman Rani Martharina Rani Riswaldi Rani Fitrinovia Rani Ranti Rani Zulheri Rani

Adhe Risfanovisa Rani
Ibu bapaSutan Ismael (ayah)
Djoani (ibu)

H.M. Rani Ismael, yang bernama lengkap Sutan Mohammad Rani Ismael (lahir di Cimparuah, Pariaman, Sumatra Barat, 20 April 1940; umur 84 tahun) ialah seorang usahawan Indonesia dari Padang, Sumatra Barat.[1][2] Ia menguruskan beberapa syarikat yang bergerak di bidang automotif, di antaranya tujuh pejabat cabang dan perwakilan di Sumatra Barat, Riau, Jambi, Sumatra Utara, dan Jakarta.[3] Rani Ismael juga berkhidmat sebagai Pengarah PT Suka Fajar dan PT Sutan Kasim yang beribu pusat di Bandar Padang.[4]

Riwayat[sunting | sunting sumber]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Rani Ismael yang lahir di Cimparuah, Pariaman, pada 20 April 1940 itu merupakan putera dari pasangan Haji Sutan Ismael (ayah) dan Hajjah Djoani (ibu), yang berprofesi sebagai saudagar beras dan kapur. Pendidikan formal Rani hanyalah hingga tamat Sekolah Rakyat (kini SD), tetapi ia mendapatkan pendidikan non-formal dengan disiplin yang keras dari kedua orangtuanya serta pamannya, Sutan Kasim, yang merupakan pengasas PT Sutan Kasim Ltd.

Ketika berumur sembilan tahun ia pernah bekerja sebagai penyabit rumput, penggembala lembu, pelayan warung, penjaja pisang goreng, dan tidur di emperan los pasar, namun pada usia 15 tahun ia sudah menguruskan kedai kasut dan kedai runcit terkemuka di bandar Padang. Dalam berniaga, ia lebih banyak bergantung keberanian berbanding kemampuan. Namun Rani sentiasa belajar secara otodidak dengan membaca buku-buku dan mengikuti pelbagai kursus serta seminar yang berguna untuk usaha dan pekerjaannya.

Rani Ismael menikah dengan Hajjah Syamsidar, dan dikaruniai sepuluh orang anak (satu orang meninggal dunia) yang menjadikan kejayaan Rani sebagai teladan, sehingga semua anaknya berminat dan berprofesi sebagai wirausaha. Malah enam orang anaknya yang sudah sarjana kini sudah menjalankan usahanya masing-masing.

Karier[sunting | sunting sumber]

Pada mulanya, pada tahun 1974, Rani berniaga dengan menjadi diler kereta Amerika seperti Jeep, Ford, dan Dodge. Baru sejak tahun 1976 ia mula jadi diler kereta Hino. Karier perniagaannya terus menanjak, dan sejak tahun 1978 hingga sekarang ia menjadi diler kereta Mitsubishi dan diler tayar Intirub untuk beberapa wilayah di Sumatra.

Selepas menekuni perniagaan automotif sejak tahun 1974 dengan menjadi Pengarah PT Sutan Kasim Ltd pada usia 34 tahun, sejak 20 tahun terakhir Rani dikenal sebagai salah seorang usahawan automotif terkemuka. Tidak hanya itu, ia juga menciptakan dua lagu yang kini menjadi trademark usaha bagi pengeluar, iaitu lagu Suzuki (tahun 1994-1995) dan lagu Mitsubishi (tahun 1997). Kedua lagu tersebut sudah diterjemahkan ke dalam bahasa inggris dan Jepang.

Dalam hal penjualan, Rani Ismael mencatat omzet penjualan yang termasuk luar biasa. Untuk penjualan kenderaan jenis Mitsubishi ia tercatat sebagai 10 besar, dan untuk penjualan suku cadang masuk dalam dua besar di Indonesia. Manakala untuk penjualan tayar Dunlop ia masuk dua besar, serta sebagai yang terbesar di Indonesia untuk penjualan tayar Intirub selama lapan tahun berturut-turut.

Kerana kejayaannya sebagai pedagang, Rani Ismael juga sering diundang untuk menjadi narasumber dalam pelbagai seminar tentang wirausaha dan strategi perniagaan. Ia juga berkhidmat sebagai ahli Dewan Pertimbangan Bilik Dagang dan Industri (Kadin) Sumatra Barat tempoh 2005-2009.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Irwan Prayitno (3 Februari 2015). "Pengusaha Demi Aka". Dicapai pada 7 Juli 2019. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  2. ^ Chaniago, Hasril; Edrie, Eko Yanche (2014). H. Sutan M. Rani Ismael: sosok pengusaha "demi aka" (dalam bahasa Indonesia). Kabarita. ISBN 978-602-18336-2-9.
  3. ^ "Penjualan Mitsubishi di Sumbar Meningkat" Bisnis Indonesia, 3 April 2011. Diakses 21 Agustus 2013.
  4. ^ "Manajemen Satu Menit" Haluan.com, 13 Desember 2010. Diakses 21 Agustus 2013.
  5. ^ "Dewan Pertimbangan" Diarkibkan 2014-02-21 di Wayback Machine Situs Resmi Kadin Sumatra Barat. Diakses 21 Agustus 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]