Sejarah Pasukan Polis Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Sejarah Pasukan Polis Singapura adalah yang pertama panjang, dan melalui banyak hal, telah selari dengan pertumbuhan ekonomi astronomi dari negara gaya merupakan ditugaskan untuk melindungi. Dari sebelas orang kakitangan yang berpusat di sebuah pondok Attap sederhana, gaya telah berkembang menjadi lebih dari 36,000 lelaki dan wanita, mendasarkan operasi mereka 30-2 Neighbourhood Polis Pusat, enam puluh Neighbourhood Polis Pos, dan tanah lain syarikat-syarikat marin tersebar di seluruh negara.


Awal Tahun[sunting | sunting sumber]

Pihak polis Singapura mempunyai warisan hampir seusia Singapura yang moden, yang telah dibentuk pada tahun 1819 dengan kekuatan rangka kerja dari 11 orang di bawah pimpinan Francis James Bernard,anak ipar William Farquhar. Dengan tidak mempunyai latar belakang atau pengetahuan tentang polis, Bernard harus bekerja dari awal, serta kadang-kadang beralih ke Farquhar untuk membantu. Selain itu, beliau memegang peranan ganda sebagai hakim, sipir kepala, menguasai pelabuhan, pemilik kedai laut, serta pembantu peribadi untuk Farquhar.


Walaupun halangan ini, Bernard berjaya membina kekuatan dengan merekrut jemadar (sarjan Asia), lapan peons (rondaan), sipir penjara, dan penulis Melayu, disimpan di operasi oleh anggaran bulanan sebesar $ 300. Kemungkinan bahawa beberapa orang-orang ini direkrut dari kalangan sepahi India dibawa ke penyelesaian oleh pengasasnya Sir Stamford Raffles. Tenaga Kerja halangan bererti bahwa laki-lelaki harus melakukan pelbagai peranan, dan memerlukan bantuan dari ketua desa di antara pelbagai etnik masyarakat untuk menjaga ketenteraman awam di jalanan, semua lebih dimungkinkan kerana masyarakat tinggal di kawasan-kawasan berasingan di sekitar bandar.

Ini bekerjasama dengan masyarakat ini selaras dengan visi Raffles tanah jajahan berkembang sebahagian besar diri disusun oleh struktur sosial tempatan, dengan master Inggeris pengadministrasian melalui peraturan-peraturan tidak langsung. Kemasukan besar pendatang asing dari Cina, bagaimanapun, mula untuk menguji sistem ini ketika pendekatan tangan-off oleh masyarakat Inggeris Rahsia boleh didapati di Singapura untuk berkembang. Walaupun awalnya dibentuk dengan tujuan undang-undang ikatan masyarakat dan pemberian bantuan kepada sesama migran, masyarakat tersebut secara berperingkat menjadi berpengaruh, kompetitif, dan semakin terlibat melalui aktiviti haram termasuk putaran kewangan dari massa, operasi tempat perjudian, dan penyeludupan haram barang di atas operasi komersial lebih undang-undang untuk memenuhi keperluan kewangan mereka.

Persaingan secara berperingkat menjadi semakin panas antara puak-puak saingan besar, seperti yang antara Ghee Hin Kongsi besar, yang Ghee Hock Kongsi dan Han San Kongsi. rusuhan massa Pembunuhan, penculikan, pembakaran dan kejahatan serius lainnya menjadi biasa melalui empat dekad selepas pengasas tanah jajahan itu. Dihadapkan dengan tindakan kekerasan kejahatan yang mungkin melibatkan ribuan, seperti rusuhan Pemakaman pada tahun 1846 yang melibatkan 9000 ahli dari Ghee Hin dan Ghee Hock masyarakat rahsia, kekuatan polis menyedihkan tidak mampu membawa situasi di bawah kawalan, dan seringkali harus memanggil tentera untuk mendapatkan bantuan. Meningkatnya jumlah jenayah berat mendorong perlunya undang-undang yang lebih kuat untuk menghalang calon penjahat. eksekusi pertama di Singapura dengan demikian diadakan di bangun dari sesi jenayah pertama pada bulan Jun 1828, ketika Cina dan India dijumpai bersalah dan dihukum untuk pembunuhan.

Diketuai oleh Eropah dan didominasi kakitangan oleh pegawai Melayu dan India, memaksa mempunyai sedikit perwakilan Cina sebagai profesional tentera dan polis secara tradisi dijauhi oleh masyarakat Cina, ini kerananya gangguan usaha polis di antara rakyat Tanah Besar China . Pada tahun 1843, gaya terdiri daripada dua kali ganda hakim duduk sebagai pengawal, tiga polis Eropah dan pembantu asal polis, empat belas pegawai dan 110 polis. Dengan kekuatan total tidak lebih dari 150 orang, memaksa terpaksa untuk mengelakkan campur tangan langsung melalui tindak kekerasan massa, atau risiko pembasmian hampir total.

Sebuah mengulangi senario ini terjadi pada tahun 1851, ketika ketidaksenangan berlama-lama terhadap Rom Katolik etnik Cina meletup menjadi rusuhan besar meninggalkan lebih dari 500 mati Cina. Tentera dipanggil kembali, meskipun harus melibatkan melantik banduan India ke latihan ketenteraan hampir semalam. Pada tahun 1854, dua belas hari berturut-turut kekerasan ini dipicu oleh perselisihan antara Hokkiens dan Teochews terganggu perdagangan. Kejadian khusus mengarah pada pembentukan tentera Singapura Rifle Corps pada tarikh 8, Julai 1854 pendahulu awal Rakyat Angkatan Bersenjata Singapura'hari ini Tentera Nasional Singapura.

Jenayah kekerasan bukan hanya melalui domain etnik Cina, namun. Persaingan antara putera Melayu dan masyarakat juga sering mengakibatkan tindak kekerasan, ini diminta lulus dari hukum pertama tangan Singapura Mac 1823 menyekat hak untuk memikul senjata hingga dua puluh empat pengikut Sultan Melayu. Hampir dua abad kemudian, undang-undang-undang-undang anti-senjata terus ketat, sehingga melalui masyarakat ini relatif bebas dari tindak pidana ini berkaitan dengan senjata api.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • "In the Service of the Nation", John Drysdale, Federal Publications, 1985 ISBN 9971-4-0703-5
  • "Phoenix: the story of the Home Team ", Felix Soh, Times Editions, 2003 ISBN 981-232-637-5
  • "Policing Singapore in the 19th & 20th centuries", Peer M. Akbur, Singapore Police Force, 2002 ISBN 981-04-7024-X