Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Slim Village

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Slim Village
Lokasi
 Malaysia Slim Village, 35800, Slim River,, Perak Darul Ridzwan
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah jenis kebangsaan Tamil, Sekolah kerajaan
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahABD0079
FaksTIADA


Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Slim Village atau nama ringkasnya SJK(T) Slim Village, merupakan sebuah Sekolah jenis kebangsaan Tamil yang terletak di Slim Village.

Pada 2009, Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Slim Village memiliki 26 pelajar lelaki dan 22 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 48 orang. Ia mempunyai seramai 8 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah ini ditubuhkan pada tahun 1955 dengan keluasan 60’ x 228 x 128. Sebanyak dua bilik darjah dan sebuah rumah guru telah dibina . Ia dibina dengan dengan bantuan En. A.R Marimuthu .Pasukan bertindak dibawah pimpinan beliau telah berjaya mengumpulkan sebanyak 40 orang murid-murid yang tidak bersekolah. Satu memorandum tentang kepentingan sebuah sekolah di Slim Village telah dihantar ke pihak yang berkenaan. Setelah mengkajinya, pihak kerajaan negeri telah mengambil keputusan untuk membina sebuah sekolah tamil di Slim Village pada tahun 1995.

Guru Tunggal pada masa itu ialah En. T. Swaminathan. Nama awal sekolah ini ialah "The Slim Village Tamil School". Pada tahun 1958 nama sekolah ini telah berubah kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Slim Village Perak. PIBG sekolah ini hanya ditubuhkan pada tahun 1974. Pengerusi pertama PIBG ialah EN. P.Kunjumani. Lembaga Pengurus juga telah diwujudkan. Pengerusi pertama Lembaga sekolah ini ialah En. A.R.Marimuthu.

Pada masa sekarang sekolah ini mempunyai lebih dari 100 orang murid. Sekolah ini juga telah dilengkapkan dengan berbagai kemudahan oleh Jabatan Pendidikan, Kementerian Pendidikan dan Jabatan Kerja Raya.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Jenis Kebangsaan (T) Slim Village
Slim Village
35800, Slim River
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = TIADA

Pautan luar[sunting | sunting sumber]