Sekolah Kebangsaan Tagudon Lama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Tagudon Lama
Lokasi
Ranau, Ranau,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
MALAYSIA
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoGEDUNG PENIMBAAN ILMU
DitubuhkanJanuary 15, 1955
Nombor sekolahTIADA
Kod sekolahXBA5442
Guru besarHAJI HASSAN BIN MOHAMAD
FaksTIADA
Usaha Tuan Haji Ruman Limbongot, Pemimpin mesyarakat yang berwawasan.


Sekolah Kebangsaan Tagudon Lama atau nama ringkasnya SK Tagudon Lama, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Ppd Ranau.

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Tagudon Lama memiliki 32 pelajar lelaki dan 33 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 65 orang. Ia mempunyai seramai 10 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah ini telah didirikan oleh penduduk Kampung Tagudon Lama, Ranau pada awal tahun 1955. Sekolah ini dikenali sebagai Native Voluntary School. Sekolah ini didirikan atas usaha Tuan Haji Ruman Limbongot dan sokongan KK Juman Bin Gandapin dan ahli Jwatankuasanya: Kasuman Sukardi, Ilyas Gawar, Paridi Banturuk, Sahat Basinda dan Daiman Gadil. Sekolah ini dimulakan dengan seorag guru sahaja mandiang Vitalis Sigam Dalambun berasal daripada Kampung Bundu Tuhan dengan murid2 pertamanya didaftarkan dan sebagai pelajar2 yang hadir pada tarikh pertama Sekolah ini dimulakan: Tuan Haji Ishim Kabbas, KK Taip Bin Kahoi, Paladi Supari, Duluman Gulahai, Jumin Ganggul, Dr Mohd Zakaria Ilyas, Latif Bin Daiman, Mian Bin Waradi, Siti Jimi Bte Kasuman, Sabin Bin Limbas, Rosenani Bte Ilyas, Hiyom Bte Jaud, Pajinah Bte Galid, Adimin Abd Hamid, Kasitah B Gaddam, Mirin B Maran, Salleh B Maran, Paumat B Barasim, Tainah Bt Kahoi, Dahasan B Gungkas @ Juhalip, Saan B Karto, Usi B Rahim, Bala Bin Sabbalat @ Muji. Graduan pertama, Kedua dan Ketiga dari Seluruh Daerah Ranau adaalah daripada Sekolah ini. Graduan yang dimaksudkan ialah: Tan Sri Kasitah Gaddam (1969), Dr Mohd Zakaria Ilyas (1970) dan Haji Junian Haji Yunus (1972).

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Sekolah yang pertama kali mengeluarkan Tiga orang penuntut yang Pertama kali memasuki Sekolah Menengah (Maktab Sabah @ Sabah College)Kota Kinabalu pada tahun 1960 dan masuk ke Universiti: Tansri Kasitah Gaddam masuk University Malaya, Dr Mohd Zakaria Ilyas masuk Victoria University/Hawaii Pacific University USA/Belford University USA, New Zealand dan Tuan Haji Junian Haji Yunus masuk di University Sains Pulau Penang. Selapes tahun 1976 sudah berpuluh graduan baru berasal pelajar dari Sekolah ini. SK Tagudon Lama BOLEH.

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Tagudon Lama
Ppd Ranau
89300, Ranau
Sabah, Malaysia
Telefon = TIADA
Fax = TIADA

Pautan luar[sunting | sunting sumber]