Sekolah Menengah Kebangsaan St. George, Perak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan St. George
Lokasi
 Malaysia Jalan Stesen, 34000, Taiping,, Perak Darul Ridzwan
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Nombor sekolah6058072408
Kod sekolahAEB6051
Faks6058053115


Sekolah Menengah Kebangsaan St. George atau nama ringkasnya SMK St. George, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jalan Stesen.

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan St. George memiliki 1123 pelajar lelaki dan 82 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1205 orang. Ia mempunyai seramai 96 orang guru.2009

=Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 4 Mac 1914, Saudara James Joseph Byrne telah melawat bandar Taiping, Perak. Beliau mencadangkan kepada Residen British Perak ketika itu, Sir Reginald George Watson (1913–1919), untuk penubuhan sekolah Katolik untuk lelaki. Permintaan beliau telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Perak, dan sebidang tanah berhampiran hospital telah diberikan. Tanah itu disumbangkan oleh Keluarga Kwa, salah satu keluarga kaya Cina di bandar itu. Pada tahun 1914, batu asas telah diletakkan oleh Pemangku Residen Perak ketika itu, Oliver Marks, dan majlis perasmian telah dihadiri oleh keluarga terkemuka Eropah dan raja-raja Melayu di mana kebanyakan mereka terdiri daripada Ahli Majlis Negeri dan golongan elit sosial di Perak.

Sekolah ini telah siap pada tahun 1915, dengan 7 guru, 49 pelajar dan 6 kelas, ditempatkan bersama di bangunan asal tiga tingkat. Bangunan utama St. George direka oleh arkitek kolonial dari Pulau Pinang, dalam campuran seni bina Neo-Grec dan Neo-Romanesque, dengan dua sayap dan anjung utama di hadapan (menghadap ke Jalan Stesen). Bangunan yang menawan itu masih berdiri sehingga kini dan berfungsi sebagai fasad hadapan sekolah.

Pengarah pertama sekolah itu ialah Saudara James Gilbert yang berkhidmat sebagai pengarah dan pengetua pada tahun pertama penubuhannya (dia kemudiannya kembali berkhidmat untuk penggal lain pada tahun 1923). Sekolah ini dikendalikan oleh mubaligh La Sallian dari seluruh dunia, namun ia menerima sebahagian bantuan kewangan daripada Kerajaan Negeri. Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada Kerajaan British pada tahun 1957, sekolah ini diteruskan sebagai sekolah mubaligh dengan pembiayaan terhad daripada kerajaan walaupun ia mempunyai kakitangan dengan guru-guru dari Jabatan Pelajaran. Mulai 2006, sekolah ini dibiayai 95% oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.

Semasa Perang Dunia II, bersama dengan sekolah lain di bandar itu, St. George telah ditutup. Ia telah ditukar menjadi ibu pejabat untuk Kempetai. Desas-desus kekejaman dan penyeksaan yang dilakukan oleh polis tentera Jepun semasa sekolah itu adalah sumber legenda hantu yang biasa disebarkan oleh pelajar sehingga hari ini. Saudara-saudara Lassalian telah diletakkan di bawah tahanan rumah, budak-budak tua sekolah dalam tempoh ini mempertaruhkan nyawa mereka untuk membantu mubaligh yang ditahan. Sekolah ini dibuka semula pada akhir perang bersama-sama dengan sekolah-sekolah lain, seperti SMK King Edward VII, St. John's Institution, SMK Victoria Institution dan St. Michael's Institution

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan St. George
Jalan Stesen
34000, Taiping
Negeri Perak, Malaysia
Telefon = 6058072408
Fax = 6058053115

Pautan luar[sunting | sunting sumber]