Sekolah Menengah Kebangsaan Sung Siew

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Sung Siew (CF)
Lokasi
 Malaysia Peti Surat 12, 90700, Sandakan,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah menengah kebangsaan, Sekolah kerajaan
MotoSung Siew Forever We Rise Together
Nombor sekolah089-213830
Kod sekolahXFE2054
Faks089-213069
Map


Sekolah Menengah Kebangsaan Sung Siew (CF) atau nama ringkasnya SMK Sung Siew (Cf), merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Peti Surat 12.

Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Sung Siew (CF) memiliki 790 pelajar lelaki dan 774 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1564 orang. Ia mempunyai seramai 79 orang guru.2009

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Menengah Kebangsaan Sung Siew (CF)
Peti Surat 12
90700, Sandakan
Sabah, Malaysia
Telefon = 089-213830
Fax = 089-213069

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Sung Siew Sekolah Menengah sebahagian daripada Gereja Kristian Basel Malaysia. Pembangunan sekolah-sekolah Gereja Basel telah diilhamkan oleh peneroka asing untuk memberi pendidikan kepada anak-anak mereka. Sung Siew bermula pada tahun 1907, ia telah ditubuhkan oleh mendiang Rev. Yap Hyen Moo, yang telah ditugaskan oleh Gereja Basel Mission di West Point di Hong Kong ke stesen di Sandakan sebagai guru sekolah katekis pertama.
  • Pada mulanya ia adalah semata-mata sebuah sekolah Cina dan dikenali sebagai Mission School Basel. Pada tahun 1910, seorang paderi Jerman, Rev. Shie datang dari Mission Basel di Basel, Switzerland dan mula bahagian Inggeris. Beliau menjadi pengetua pertama. Sejak itu, sekolah ini dikenali sebagai 'Sung Siew' yang bermaksud 'Pendidikan Double (Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina). Antara beberapa guru yang cekap dan berdedikasi pada masa itu, Mendiang Encik Chung Yuk Fong (yang pada satu masa Presiden Christian Church Basel Malaysia di Sabah) telah terkenal dalam dedikasi kepada sekolah.
  • Pada tahun 1914, Perang Dunia Pertama meletus dan sebagai akibatnya, bahagian Inggeris Sung Siew telah dipaksa untuk tuutup, tetapi seksyen Cina kekal tidak terjejas. Dalam tempoh tiga tahun berikutnya selepas Perang Dunia pertama yang berakhir pada tahun 1918, sekolah ini mempunyai masalah kewangan dan kakitangan dan oleh itu bahagian Inggeris tidak dibuka semula sehingga 1922.
  • Pada akhir 1941, tentera Jepun tiba dan menduduki Borneo Utara dan Sung Siew telah dipaksa untuk tutup buat kali kedua. Ia dibuka semula pada 1946/1947, pertama Seksyen Cina dan kemudian seksyen Inggeris. Gereja dan sekolah sangat terdesak semasa Perang Dunia II. Pemimpin terbunuh dan harta telah meluas dimusnahkan dan dibakar. Sekolah ini telah berhadapan dengan sejumlah masalah pembinaan semula selepas perang. Satu-satunya harta gereja yang tidak musnah semasa Perang Dunia II adalah seorang paderi lama yang dibina oleh misi Jerman.Bangunan lama kemudiannya diubahsuai untuk diduduki oleh seorang rakyat Amerika Mubaligh. Pada tahun 1949 sebuah bangunan kayu dua tingkat berharga kira-kira RM 16,000.00 telah dibina dengan bantuan daripada sumbangan secara terang-terangan US $ 2,000.00 dari kemudian Pengarah Lutheran World Federation di Hong Kong, mendiang pastor Arthur S. Olson, dan satu murah hati sumbangan sebanyak RM2,000.00 daripada ahli gereja, mendiang Encik Wong Tet Siew.