Semiton

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kedua minor

Semiton, juga dipanggil ton separuh,[1] ialah selang muzik terkecil yang biasa digunakan dalam muzik ton Barat,[2] dan ia dianggap paling sumbang[3] apabila dibunyikan secara harmoni. Ia ditakrifkan sebagai selang antara dua not bersebelahan dalam skala 12 nada. Contohnya, C adalah bersebelahan dengan C; dan selang antara mereka adalah semiton.

Dalam skala 12 not yang hampir dibahagikan sama rata, sebarang selang boleh ditakrifkan dari segi bilangan semiton yang sesuai (cth. ton penuh atau major kedua memiliki lebar 2 semiton, satu ketiga major pula 4 semiton, dan kelima sempurna ialah 7 semiton.

Dalam teori muzik, pembezaan dibuat[4] antara semiton diatonik, atau kedua minor (selang yang merangkumi dua staf yang berbeza, contohnya dari C hingga D) dan semiton kromatik atau unison tambahan (selang antara dua not pada kedudukan kakitangan yang sama, cth dari C ke C). Ini adalah setara secara enharmoni apabila perangai setara 12 not digunakan, tetapi bukan perkara yang sama dalam perangai meanton, di mana semiton diatonik dibezakan dan lebih besar daripada semiton kromatik (unison tambahan).

Keadaan mempunyai semiton dipanggil hemitonia; dan perihal sebaliknya ialah anhemitonia. Skala muzik atau kord yang mengandungi semiton dipanggil hemitonik; dan perihal sebaliknya ialah anhemitonik

Kedua minor[sunting | sunting sumber]

Kedua minor melodik merupakan bahagian penting dalam kebanyakan irama tempoh latihan lazim.

Kedua minor berlaku dalam skala major, antara darjah ketiga dan keempat, (mi (E) dan fa (F) dalam C major), dan antara darjah ketujuh dan kelapan (ti (B) dan do (C) dalam C major). Ia juga dipanggil semiton diatonik kerana ia berlaku di antara langkah dalam skala diatonik. Kedua minor disingkatkan sebagai m2 (atau −2). Songsangannya ialah ketujuh utama (M7 atau Ma7).

Secara melodi, selang ini sangat kerap digunakan, dan amat penting dalam irama. Dalam irama yang sempurna dan deseptif, ia kelihatan sebagai resolusi nada utama kepada tonik. Dalam rentak plagal, ia kelihatan sebagai kejatuhan subdominan kepada median. Ia juga berlaku dalam pelbagai bentuk rentak tak sempurna, di mana-mana sahaja tonik jatuh ke nada utama.

Dalam situasi luar biasa, kedua minor boleh menambah banyak watak pada muzik. Sebagai contoh, Étude Op. 25 No.5 Frédéric Chopin dibuka dengan melodi yang diiringi dengan barisan yang memainkan kedua minor yang sekejap. Ini digunakan bagi kesan lucu dan aneh, yang berbeza dengan bahagian tengah yang lebih berlirik. Disonansi sipi ini telah mendapat nama samarannya: étude "nota salah". Penggunaan jenis kedua minor ini muncul dalam banyak karya lain pada zaman Romantik, seperti Ballet of the Unhatched Chicks karya Modest Mussorgsky. Baru-baru ini, muzik bagi filem Jaws menyerlahkan kedua minor.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Semitone, half step, half tone, halftone, and half-tone are all variously used in sources.
  2. ^ Miller, Michael.
  3. ^ Capstick, John Walton (1913). Sound: An Elementary Text-book for Schools and Colleges. Cambridge University Press.
  4. ^ Wharram, Barbara (2010). Elementary Rudiments of Music (ed. 2nd). Mississauga, Ontario: Frederick Harris Music. m/s. 17. ISBN 978-1-55440-283-0.