Semnopithecus dussumieri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
jantan, Taman Negara Kanha, India
Semnopithecus dussumieri duduk di bangku taman di Taman Zoologi Nandankanan di Bhubaneshwar
Taburan yang dikaitkan dengan Semnopithecus dussumieri

Semnopithecus dussumieri merupakan salah satu genus spesies monyet dunia lama bersama dengan beberapa Semnopithecus lain, sebelumnya telah dianggap sebagai subspesies dari Semnopithecus entellus, iaitu, Semnopithecus entellus dussumieri.[1] Penyelidikan genetik seterusnya menunjukkan bahawa Semnopithecus dussumieri adalah takson yang tidak sah. Monyet-monyet ini hidup secara berkelompok di hutan dan habitat luar bandar yang lain, dengan beberapa kumpulan terbiasa dengan hubungan dan makan manusia. Mereka herbivora, makan pada siang hari terutama dedaunan, buah-buahan dan bunga, dan tidur pada waktu malam di pokok.

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Taksonomi Semnopithecus telah berada dalam keadaan berubah. Pada mulanya, semua Semnopithecus dimasukkan dalam satu spesies, Semnopithecus entellus, dengan beberapa subspesies, tetapi baru-baru ini beberapa pihak berkuasa telah menaikkannya ke status spesies.[2] Semnopithecus dussumieri bersama dengan beberapa Semnopithecus lain, sebelumnya telah dianggap sebagai subspesies dari Semnopithecus entellus, iaitu, Semnopithecus entellus dussumieri.[1] Penyelidikan genetik seterusnya menunjukkan bahawa Semnopithecus dussumieri adalah takson yang tidak sah.[3][4][5][6] Akibatnya, kebanyakan populasi Semnopithecus yang telah dianggap sebagai S. dussumieri, sekarang dianggap sebagai populasi S. entellus.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Populasi yang dahulunya dianggap sebagai Semnopithecus dussumieri adalah antara Semnopithecus yang lebih kecil, dengan ketinggian sekitar 62 cm (24 in), ekor lebih panjang daripada badan dan berat kira-kira 12 kg (26 lb). Rambut di bahagian atas kepalanya berwarna krim, bulu badan berwarna coklat keabu-abuan atau coklat keunguan dan bahagian bawahnya berwarna kekuningan. Muka dan telinga berwarna hitam seperti tangan dan kaki, dan kadang-kadang hujung anggota badan. Semasa mereka bergerak, mereka membawa ekornya menunjuk ke belakang. [2]

Taburan dan habitat[sunting | sunting sumber]

Populasi yang dianggap sebagai Semnopithecus dussumieri berasal dari barat, tengah dan barat daya India. Mereka dijumpai di berbagai habitat hutan, baik lembab dan kering, dan di lokasi yang kering, dan telah menyesuaikan diri untuk hidup dekat dengan manusia, mengunjungi kawasan pertanian, kebun, padang rumput dan desa.[2]

Ekologi[sunting | sunting sumber]

Makanan ini terdiri daripada daun, buah dan bunga, ditambah dengan serangga, gusi dan tanah. Makanannya kebanyakannya dikumpulkan dari pokok dan pokok renek, tetapi rumput dan tumbuhan kecil juga dimakan. Pelbagai makanan lain juga dimakan seperti tanaman, ubi dan akar yang ditanam. Monyet ini sering diberi makan oleh manusia dan menerima kuih, milet, dan makanan lain. Diet berbeza mengikut masa tahun dan ketersediaan makanan. Di beberapa kawasan, lembu dan rusa akan berdiri di bawah pokok di mana monyet sedang memberi makan dan memakan makanan yang boleh dimakan.[2] Monyet sering menajdi mangsa oleh harimau bintang, harimau dan anjing hutan, dan mereka kadang-kadang mob dengan ular.

Kumpulan boleh terdiri daripada jantan dewasa dengan beberapa betina dan keturunan mereka dari usia yang berbeza; atau mereka mungkin kumpulan seks bercampur yang lebih besar, atau kumpulan dengan pelbagai saiz yang dibentuk sepenuhnya dari lelaki. Betina sering kekal dalam kumpulan kelahiran mereka sementara jantan lebih kerap menukar kumpulan. Jantan yang dominan dalam kumpulan seks campuran mempunyai semua atau sebahagian besar dari golongan muda. Kejadian pembunuhan bayi adalah tinggi dan betina yang dominan cenderung untuk membesarkan anak mereka dengan jayanya. Tempoh kehamilan adalah sekitar dua ratus hari dan bercerai susu berlaku kira-kira tiga belas bulan. Betina boleh bergaul antara satu sama lain dan banyak penjagaan bayi diberikan oleh wanita selain daripada ibu. Semnopithecus dussumieri dapat hidup selama kira-kira tiga puluh tahun.[2]

Status[sunting | sunting sumber]

Populasi yang pernah dianggap sebagai Semnopithecus dussumieri memiliki julat yang sangat luas dan biasa. Ia tidak menghadapi ancaman tertentu dan ketika dianggap sebagai spesies, Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam menilai status pemuliharaannya sebagai kurang membimbangkan. Adalah haram untuk membunuh atau menangkap monyet-monyet ini, tetapi undang-undangnya tidak terkenal atau ditegakkan dengan baik, dan banyak digunakan untuk hiburan awam atau disimpan sebagai haiwan peliharaan. Mereka dianggap suci dan ada yang digunakan oleh paderi Hindu untuk tujuan keagamaan. Mereka telah menyesuaikan diri untuk hidup dekat dengan manusia di kawasan bandar dan kadang-kadang terbunuh di jalan raya. Di kawasan luar bandar, mereka mungkin dianiaya oleh petani ketika mereka menyerang tanaman. Mereka juga kadang-kadang diburu untuk makanan, dan bahagian-bahagian tertentu badan mereka digunakan untuk pesona bertuah.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Groves, C. P.; Chhangani, A. (2008). "Semnopithecus dussumieri". The IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2008: e.T39835A10274796. doi:10.2305/IUCN.UK.2008.RLTS.T39835A10274796.en. Dicapai pada 12 January 2018. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ a b c d e "Primate fact sheet: Gray langur, Semnopithecus". Primate Info Net. Dicapai pada 22 May 2020.
  3. ^ Roos, C.; Boonratana, R.; Supriatna, J.; Fellowes, J.R.; Groves, C.P.; Nash, S.D.; Rylands, A.B.; Mittermeier, R.A. (2014). "An updated taxonomy and conservation status review of Asian primates" (PDF). Asian Primates Journal. 4 (1): 2−38. Dicapai pada 2018-08-30.
  4. ^ Nag, C.; Karanth, P. (2011). "Taxonomic Implications of a Field Study of Morphotypes of Hanuman Langurs (Semnopithecus entellus) in Peninsular India" (PDF). International Journal of Primatology. 32 (4): 830–848. doi:10.1007/s10764-011-9504-0.
  5. ^ "Semnopithecus". Mammal Diversity Database. Dicapai pada 2019-02-01.
  6. ^ "Semnopithecus dussumieri". ITIS. Dicapai pada 2020-04-15.
  7. ^ "Southern plains gray langur". World Land Trust. Dicapai pada 22 May 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]