Senapang kopak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Senapang kopak milik Philip V dari Sepanyol, dibina oleh A. Tienza, Madrid sekitar tahun 1715. Ia memiliki patrum yang bisa digunakan kembali yang siap pakai. Ini adalah sistem miquelet.

Senapang kopak, senapang kulai atau senapang patah ialah sejenis senjata api yang diisi mesiu dan peluru dari bahagian belakang laras (breech-loader).

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Ia berasal daripada 2 perkataan iaitu senapang dan kopak. Senapang berarti senjata api berlaras panjang. Ia merupakan peerubahan dari perkataan Belanda snappaan.[1] Kata kopak dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia diartikan sebagai peti kecil tempat menyimpan pakaian.[2] Dalam bahasa Melayu kopak berarti boks atau selongsong.[3] Senapan kopak dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia berarti "senapan yang diisi patrun dari pangkal laras".[2] Senapang kopak dalam Kamus Dewan bermaksud "senapang yang patrumnya diisikan dari pangkal laras".[4]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Crawfurd, John (1856). A Descriptive Dictionary of the Indian Islands and Adjacent Countries. Bradbury and Evans.
  2. ^ a b Departemen Pendidikan Nasional (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Keempat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
  3. ^ Wilkinson, Richard James (1908). An Abridged Malay-English Dictionary (Romanised). Kuala Lumpur: F.M.S Government Press.
  4. ^ Dewan Bahasa dan Pustaka (2014). Kamus Dewan Edisi Keempat. Dewan Bahasa dan Pustaka.