Struktur elektronik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam kimia kuantum, struktur elektronik ialah keadaan pergerakan elektron dalam medan elektrostatik yang dicipta oleh nukleus pegun.[1] Istilah ini merangkumi kedua-dua fungsi gelombang elektron dan tenaga yang berkaitan dengannya. Struktur elektronik diperolehi dengan menyelesaikan persamaan mekanikal kuantum untuk masalah nukleus diapit yang disebutkan di atas.

Masalah struktur elektronik timbul daripada anggaran Born–Oppenheimer. Bersama-sama dengan dinamik nuklear, masalah struktur elektronik adalah salah satu daripada dua langkah dalam mengkaji gerakan mekanikal kuantum sistem molekul. Kecuali sebilangan kecil masalah mudah seperti atom seperti hidrogen, penyelesaian masalah struktur elektronik memerlukan komputer moden.

Masalah struktur elektronik secara rutin diselesaikan dengan program komputer kimia kuantum. Pengiraan struktur elektronik berada di antara tugas yang paling intensif secara pengiraan dalam semua pengiraan saintifik. Atas sebab ini, pengiraan kimia kuantum mengambil bahagian yang besar pada banyak kemudahan superkomputer saintifik.

Beberapa kaedah untuk mendapatkan struktur elektronik wujud dan kebolehgunaannya berbeza dari kes ke kes.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Simons, Jack (2003). "Chapter 6. Electronic Structures". An introduction to theoretical chemistry (PDF). Cambridge, UK: Cambridge University Press. ISBN 0521823609.
  2. ^ H. F. Schaefer; dll. (1995). "1. The chemical applicability of standard methods in ab initio molecular quantum mechanics". Dalam Yarkony, David R. (penyunting). Modern Electronic Structure Theory. Singapore: World Scientific. m/s. 3. ISBN 978-9810229870.