Sukan FESPIC

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
FESPIC Games
MotoMengatasi Cabaran, Mengilhamkan Yang Lain (Overcoming Challenges, Inspiring Others)
Edisi pertama1975
Diadakan pada setiapEmpat tahun
Edisi terakhirSukan FESPIC 2006 FESPIC di Kuala Lumpur
KegunaanAcara berbilang sukan untuk warga kurang upaya di Wilayah Asia Pasifik
Ibu pejabatJepun
Presiden APCDr. Kazuo Hatada
Laman sesawangFESPIC Federation

Sukan FESPIC[1] atau Sukan Timur Jauh dan Pasifik Selatan untuk Orang Kurang Upaya, ialah temasya pelbagai sukan di Asia dan rantau Pasifik Selatan yang dianggap sebagai pelopor kepada Sukan Para Asia, kerana dua permainan edisinya pada tahun 1999 (ke-7) dan 2002 (ke-8) telah diadakan selari dengan Sukan Asia 1998 dan Sukan Asia 2002.

Sukan FESPIC, yang bermula pada tahun 1975, telah diadakan sembilan kali.[2] Temasya yang terakhir ditandingi pada bulan Disember 2006, di Kuala Lumpur, Malaysia.[3]

Bagi negara-negara Asia, Sukan FESPIC digantikan oleh Sukan Para Asia bermula dengan Sukan Para Asia pertama yang pertama pada tahun 2010 di Guangzhou, China selepas Sukan Asia ke-16. Bagi negara-negara Pasifik, para sukan termasuk dalam program Sukan Pasifik. Sukan Para Asia, acara yang selari untuk atlet dengan ketidakupayaan fizikal, adalah acara pelbagai sukan yang diadakan setiap empat tahun selepas setiap Sukan Asia. Sukan Asia dan Sukan Para Asia telah mengguna pakai strategi yang digunakan oleh Sukan Olimpik dan Paralimpik untuk kedua-dua perlawanan di bandar yang sama.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]