Sydney Camm

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sydney Camm
Sydney Camm di Kelab Model Kapal Terbang Windsor , c. 1915 dengan model "twin-pusher"
Kelahiran5 Ogos 1893
Windsor, Berkshire, England
Meninggal dunia12 Mac 1966 (umur 72)
DikebumikanPerkuburan Long Ditton, Long Ditton, Surrey, England
WarganegaraBritish
PendidikanRoyal Free School, Windsor
PasanganHilda Rose Starnes
Anak-anakseorang anak perempuan
Ibu bapaFrederick Camm, Mary Smith
Templat:Infobox engineering career

Sydney Camm (5 Ogos 1893 – 12 Mac 1966) merupakan seorang jurutera aeronautik Inggeris yang banyak menyumbang kepada reka bentuk pesawat Hawker, daripada pesawat sayap berkembar tahun 1920-an kepada jet pejuang. Salah satu daripada pesawat rekaan beliau yang sangat terkenal ialah pesawat pejuang Hawker Hurricane. [1]

Tahun-tahun awal[sunting | sunting sumber]

Sydney Camm dilahirkan di 10 Alma Road di Windsor, Berkshire. anak sulung daripada dua belas anak Frederick Camm, seorang tukang kayu/tukang kayu. [2] Keluarga Camm menetap berhampiran stesen kereta api Windsor & Eton Central . Abangnya Frederick James Camm menjadi pengarang teknikal dan mencipta majalah Practical Wireless.

Pada tahun 1901 beliau mula belajar di Royal Free School di Windsor Pada tahun 1906 beliau telah mendapat Biasiswa Yayasan. Camm meninggalkan sekolah pada tahun 1908 untuk menjadi tukang kayu.

Dari awal lagi Camm sangat berminat dalam bidang aeronautik . Beliau dan adik-beradiknya membina model pesawat untuk bekalkan ke kedai Herbert's Eton High Street. Mereka mula membuat jualan secara terus kepada kanak-kanakdi Kolej Eton selepas mendapati mereka boleh mendapatkan harga yang lebih tinggi, dengan menghantar secara rahsia bagi mengelakkan daripada menarik perhatian Herbert dan pihak berkuasa sekolah.

Kegiatan ini menyebabkan beliau menjadi salah seorang pengasas kepada Kelab Model Pesawat Windsor pada awal tahun 1912. [3] Pencapaiannya sebagai pembuat model kapal terbang memuncak apabila beliau dan beberapa ahli kelab berjaya membina peluncur udara (glider) itu pada tahun 1912. [4]

Kerjaya dalam bidang penerbangan[sunting | sunting sumber]

Sejurus sebelum bermulanya Perang Dunia I Camm memperoleh jawatan sebagai tukang kayu di bahagian pengeluaran di syarikat pesawat Martinsyde yang terletak di litar perlumbaan Brooklands. Kebolehan yang dimilikinya menyebabkan dia dinaikkan pangkat ke pejabat lukisan. Selepas syarikat itu dibubarkan pada tahun 1921, Camm telah diambil bekerja oleh George Handasyde, yang telah menubuhkan syarikat pembuatan pesawatnya sendiri, yang bertanggungjawab untuk penciptaan Handasyde Monoplane .

Pada November 1923 Camm telah menyertai Syarikat Pesawat Hawker (kemudian Hawker Siddeley ) yang berpangkalan di Canbury Park Road di Kingston upon Thames sebagai pelukis pelan kanan. [5] Reka bentuk pertamanya ialah pesawat Cygnet, yang mana berjaya membawakan beliau dilantik sebagai ketua pereka pada tahun 1925.

Pada tahun 1925, Camm bersama pengarah urusan syarikat Hawker, Fred Sigrist telah membangunkan satu binaan logam yang menggunakan tiub bercantum sebagai alternatif yang lebih murah dan mudah berbanding struktur yang dikimpal.

Semasa bekerja di Hawker, beliau bertanggungjawab untuk mencipta 52 jenis pesawat yang berbeza, di mana sejumlah 26,000 telah dikeluarkan. [6] Antara rekaan awal beliau ialah Tomtit, Hornbill, Nimrod, Hart dan Fury . Pada satu ketika pada tahun 1930-an 84 peratus daripada pesawat dalam RAF direka oleh Camm.

Dia kemudian beralih kepada mereka bentuk pesawat yang menjadi tonggak utama RAF dalam Perang Dunia Kedua termasuk Hawker Hurricane, Hawker Typhoon dan Hawker Tempest.

Hurricane[sunting | sunting sumber]

Hawker Hurricane rekaan Sydney Camm.

Dengan Hurricane, Sydney Camm beralih daripada teknologi sayap berkembar kepada pesawat pejuang ekasayap kontemporari. Hasilnya pesawat pejuang terbang dengan lebih pantas, dan dengan teknologi enjin yang dipertingkatkan pada masa itu, lebih tinggi, dan boleh dijadikan lebih merbahaya berbanding sebelum ini.

Selepas lawatan ke kilang diesel MAN di Augsburg pada tahun 1936, jurutera Hawker, Frank Murdoch mengeluarkan Hurricane dalam jumlah yang mencukupi sebelum meletusnya perang,

Sebuah replika Hawker Hurricane dengan ukuran sebenar telah diletakkan berhampiran Sungai Thames, Windsor, untuk menghormati pesawat Sir Sydney Camm. 

Typhoon[sunting | sunting sumber]

Hawker Typhoon

Apabila reka bentuk Typhoon mula-mula muncul dan memasuki perkhidmatan skuadron, juruterbang menyedari bahawa terdapat kibaran dan hentaman pada kelajuan tinggi berpunca daripada kedudukan injap enjin Napier Sabersangat dekat dengan pangkalsayap .

Rekaan pesawat untuk bergerak pada kelajuan tinggi dan mampu mengatasi kesan kebolehmampatan adalah salah satu cabaran pada ketika itu.Tetapi dengan pasukan reka bentukyang terdiri daripada seratus anggota di Hawker, Camm telah berjaya menyelesaikan masalah tersebut dan menjadikan Hurricane sebagai senjata tempur yang berkesan walaupun pada kelajuan tinggi. Apabila keperluan operasi berubah, Typhoon lebih digunakan sebagai pesawat pengebom pejuang, di mana fungsi prestasi tahap rendah, keupayaan membawa senjata dan keupayaan untuk menyerap kerosakan menjadikannya sangat berkesan. Ia banyak digunakan dalam Battle of the Falaise Pocket, di mana pesawat serangan darat terbukti sangat merosakkan. Kerugian Jerman sangat teruk sehingga kebanyakan kawasan tawanan di Perancis dapat dirampas semula kurang daripada dua minggu selepas tamat operasi ini.

Tempest[sunting | sunting sumber]

Prototaip Hawker Tempest

Pengajaran yang diperoleh daripada Hawker Typhoon telah diaplikasikan ke dalam penggantinya, Hawker Tempest . Sebaik sahaja Typhoon memasuki perkhidmatan, Kementerian Udara telah meminta reka bentuk baharu. Camm mengesyorkan bahawa mereka mengekalkan reka bentuk sedia ada pada Typhoon dan melakukan pengubahsuaian pada aerofoil . Beliau juga mempertimbangkan enjin Napier Saber dan Bristol Centaurus yang baharu dan berkuasa sebagai jana kuasa. Camm memutuskan bahawa kedua-dua enjin akan digunakan: Tempest Mk 5 telah dipasang dengan Napier Sabre, manakala Tempest Mk 2 mempunyai Bristol Centaurus. Pengubahsuaian reka bentuk yang perlu dibuat kepada pesawat untuk bertukar daripada satu jenis enjin kepada jenis enjin yang lain adalah minimum, jadi sedikit bantuan diperlukan untuk membawa pesawat ini ke India dan Pakistan pada hari-hari terakhir konflik.

Sea Fury[sunting | sunting sumber]

Pesawat ini adalah pembangunan prestasi yang lebih tinggi bagi Tempest dengan kawasan sayap yang dikurangkan, enjin Centaurus, dan ruang pandangan yang lebih baik untuk juruterbang. Ia dinamakan Fury, hanya Hawker Sea Fury yang berpangkalan di kapal pengangkut berkhidmat dengan Tentera Laut Diraja dari 1947 hingga 1955.

Selepas perang[sunting | sunting sumber]

Selepas Perang Dunia Kedua, Camm mencipta beberapa reka bentuk pesawat berkuasa jet yang menjadi pesawat penting dalam era Perang Dingin.

Harrier[sunting | sunting sumber]

Hawker P.1127

Antara hasil kerja Camm yang terkenal pasca perang ialah sumbangannya kepada reka bentuk Hawker Siddeley P.1127 / Kestrel FGA.1, moyang kepada Hawker Siddeley Harrier . Harrier ialah pesawat lepas landas dan pendaratan menegak (VTOL) terkenal yang direka di Hawker Siddeley, yang kemudiannya bergabung menjadi British Aerospace, kini dikenali sebagai BAE Systems . Harrier ialah salah satu pesawat radikal yang terbentuk di Britain selepas perang. Ia memerlukan penggabungan banyak teknologi penting, seperti enjin tujahan vektor Bristol Siddeley (kemudian Rolls-Royce) Pegasus dan teknologi seperti Sistem Kawalan Reaksi . Camm memainkan peranan utama dalam menentukan ini dan sistem Harrier penting yang lain. Pada tahun 1953, Camm telah dinobatkan sebagai kesatria bagi pelbagai pencapaian serta sumbangannya kepada bidang Penerbangan British. [7] P.1127 pertama kali terbang pada 21 Oktober 1960.

Hunter[sunting | sunting sumber]

The Hunter, yang direka oleh Sydney Camm, membuat penerbangan pertamanya pada tahun 1951. Hawker Hunter T.7 "Blue Diamond" milik persendirian ini dilihat pada kelajuan semasa paparan udara pada tahun 2007.

Camm mereka bentuk banyak pesawat yang dibina oleh Hawker sebelum pesawat Harrier, termasuk pesawat yang mungkin paling penting selepas Perang Dunia Kedua, Hawker Hunter .

Tahun-tahun akhir[sunting | sunting sumber]

Sydney Camm telah dinobatkan sebagai kesatria pada 2 Jun 1953, sempena pertabalan Ratu Elizabeth II . [8]

Camm menjawat jawatan Presiden Royal Aeronautical Society (RAeS) dari tahun 1954 hingga 1955. Sejak 1971.

Replika bersaiz penuh penghormatan Hurricane kepada Camm di rumah zaman kanak-kanaknya di Windsor

Camm bersara sebagai ketua pereka di Hawker pada tahun 1965 dan digantikan oleh John Fozard . Beliau bagaimanapun, kekal sebagai ahli lembaga menggantikan Hawker Siddeley sehingga kematiannya. [9]

Sebelum meninggal dunia, Camm merancang reka bentuk pesawat untuk melakukan perjalanan di Mach 4.

Camm telah dianugerahkan Pingat Emas Guggenheim pada tahun 1966. Namun anugerah tersebut tidak sempat disampaikan sebelum beliau meninggal

Kematian[sunting | sunting sumber]

Camm meninggal dunia di usia 73 tahun pada 12 Mac 1966 semasa bermain golf di Kelab Golf Richmond . Beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Long Ditton, Long Ditton, di Daerah Surrey . [10]

Penghormatan[sunting | sunting sumber]

Patung Sydney Camm di Perpustakaan Kingston upon Thames, London

Jalan 'Camm Gardens' di Kingston-upon-Thames dinamakan sempena Sydney Camm, dengan tugu peringatan di situ untuk mengenang jasa beliau berkaitan hab enjin kipas Perang Dunia 2.

Pada tahun 2012 replika bersaiz penuh pesawat Hawker Hurricane telah didirikan berhampiran Alexandra Gardens, di bandar kelahiran Camm di Windsor, berhampiran rumah zaman kanak-kanaknya.

Pada tahun 1984, Camm telah dilantik menjadi ahli Dewan Kemasyhuran Udara & Angkasa Antarabangsa di Muzium Udara & Angkasa San Diego . [11]

Patung gangsa oleh Ambrose Barber diletakkan di Perpustakaan Kingston (2014). [12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 'Sir Sidney Camm Commemorative Society' website. http://www.sirsydneycamm.org
  2. ^ McKinstry 2010, p. 21.
  3. ^ McKinstry 2010, p. 22.
  4. ^ "Biography of Sir Sydney Camm." The Royal Windsor Website. Retrieved: 26 March 2015.
  5. ^ McKinstry 2010, p. 23.
  6. ^ McKinstry 2010, p. 25.
  7. ^ "Sydney Camm." London Gazette, 1953.
  8. ^ "Coronation Honours". Flight. Jil. LXIII. 12 June 1953.
  9. ^ McKinstry 2010, p. 321.
  10. ^ Entry for Camm's grave in Findagrave. http://www.findagrave.com/memorial/40091414/sydney-camm
  11. ^ Sprekelmeyer, Linda, editor. These We Honor: The International Aerospace Hall of Fame. Donning Co. Publishers, 2006. ISBN 978-1-57864-397-4.
  12. ^ "Work of art commemorates Kingston aviation figurehead". The Royal Borough of Kingston upon Thames. 26 September 2014.