Tali pinggang Stable

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tali pinggang stabil Tentera Udara Diraja pra-2007. Versi terbaru menunjukkan gesper logam dekoratif.

Tali pinggang stabil ialah tali pinggang berjalur warna yang dipakai pada masa-masa tertentu oleh angkatan tentera United Kingdom dan negara Komanwel yang lain – dan beberapa negara lain seperti Denmark, Brazil dan Lebanon. Jalur-jalur diberi identifikasi dan berbeza mengikut rejimen dan kor. Di Brazil dan Lebanon ia dikenali sebagai tali pinggang gimnastik.

Istilah "tali pinggang stable" berasal daripada askar kavalri UK yang memakai surcingle di pinggang semasa membersihkan kandang (stable) dan menjaga kuda mereka.[1] Pada tahun 1950an ia tersebar ke semua cabang tentera, menambah sedikit warna dan individualiti kepada uniform kerja khaki yang menjemukan. Pada mulanya ia dibantah oleh ramai pegawai kanan, yang menyifatkannya sebagai terlalu individualistik, tetapi kelak ia diterima di seluruh angkatan tentera UK – dan kini tersebar ke pasukan tentera beberapa negara lain. Ia dilengkapi dengan tali elastik dan gesper serta cop askar padanya. Selepas menjadi anak angkat oleh tentera, tali pinggang ini juga digunakan oleh orang biasa terutamanya kanak-kanak kerana ia mudah disesuaikan. "Tali pinggang gimnastik" beberapa negara kini mempunyai penampilan dan penggunaan yang sama, tetapi nama itu sendiri mencerminkan asal usulnya daripada peralatan latihan fizikal.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Henthorne, Stephen E. "The Origins of the Stable Belt". Stablebelts. Dicapai pada 30 November 2017.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Jobson, Christopher (2009). Looking Forward, Looking Back: Customs and Traditions of the Australian Army. Wavell Heights, Queensland: Big Sky Publishing. ISBN 978-0-9803251-6-4.
  • Materiel Regulations for The Army, Volume 3, Pamphlet No.16, Optional items of dress, Ministry of Defence, London, 1995

Pautan luar[sunting | sunting sumber]