Tangki luaran pesawat ulang-alik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tangki luaran pesawat ulang-alik.

Tangki luaran pesawat ulang-alik (ET) ialah komponen kenderaan pelancaran pesawat ulang-alik yang mengandungi bahan api hidrogen cecair dan pengoksida oksigen cecair. Semasa angkat dan naik ia membekalkan bahan api dan pengoksida di bawah tekanan kepada tiga enjin utama RS-25 dalam pengorbit. ET telah dibuang hanya lebih 10 saat selepas pemotongan enjin utama (MECO) dan ia memasuki semula atmosfera Bumi. Tidak seperti Penggalak Roket Pepejal, tangki luaran tidak digunakan semula. Mereka berpecah sebelum kesan di Lautan Hindi (atau Lautan Pasifik dalam kes trajektori pelancaran sisipan terus), jauh dari lorong perkapalan dan tidak dipulihkan.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "External Tank". NSTS 1988 News Reference Manual. NASA. September 1988. Dicapai pada 2014-01-19.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • "External Tank Thermal Protection System" NASA Facts Return to Flight Focus Area, National Aeronautics and Space Administration, Marshall Space Flight Center, Huntsville, Alabama (Pub 8-40392, FS2005-4-10-MSFC, April 2005)
  • National Aeronautics and Space Administration. Booster Systems Briefs. Basic, Rev F, PCN 1. April 27, 2005.
  • National Aeronautics and Space Administration. Shuttle Systems Design Criteria. Volume I: Shuttle Performance Assessment Databook. NSTS 08209, Volume I, Revision B. March 16, 1999.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]