Tasbih Cinta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Tasbih Cinta
Format Drama Romantik
Pencipta MD Entertainment
Dibintangi Laudya Chintya Bella
Andrew Andika
Bayu Kusuma Negara
Helsi Herlinda
Dicky Chandra
Nella Anne
Benny Ruswandi
Nenny Triana
Alessia Cestaro
Bobby Rakhman
Lagu pembukaan Menyesal, Ressa Herlambang
Lagu penutup Menyesal, Ressa Herlambang
Negara asal  Indonesia
Bilangan episod 105 episod
Penerbitan
Tempoh siaran 90 minit
Penyiaran
Saluran asal

Indosiar (Agt-Nov 2008)

  • Siaran Negara Lain:
Malaysia TV3
Siaran asal Isnin, 11 Ogos 2008- – -Rabu, 19 November 2008
Kronologi
Mengikuti Cinta Kirana
Diikuti oleh Kasih dan Amara

(DALAM PROSES PEMBETULAN)

Tasbih Cinta merupakan sebuah Drama lipur lara stripping yang ditayangkan di stesen televisyen Indosiar.Di Malaysia, drama ini ditayangkan di TV3 .

Pelakon[sunting | sunting sumber]


Sinopsis Pendek[sunting | sunting sumber]

ROSSA (22 thn) dan GUNAWAN (25 thn) adalah pasangan suami isteri yang sedang berbahagia. ROSA baru saja melahirkan anak pertama mereka yang diberi nama BELLA. IRWAN (25 thn), sahabat mereka, menjemput pasangan berbahagia ini dari Rumah Sakit. Namun malang, di dalam perjalan mereka mengalami kemalangan. Mobil yang dikendarai oleh IRWAN terbalik. ROSA langsung meninggal seketika, sedangkan GUNAWAN cedera parah. Sementara IRWAN dan BELLA (sang bayi) selamat. Saat keadaan semakin genting, GUNAWAN yang tenat menitipkan BELLA ke IRWAN. GUNAWAN meminta IRWAN untuk menjaga anaknya. Pada saat itu, IRWAN tidak mempunyai pilihan selain mengiyakan permintaan GUNAWAN. IRWAN lalu membawa pergi dari situ.

Tidak lama kemudian, kereta yang terbalik itu meletup. Memusnahkan jasad GUNAWAN dan ROSA. Ternyata IRWAN tidak menunaikan janjinya. IRWAN malah meletakkan BELLA diatas keranjang lalu dihanyutkan ke sungai. IRWAN mempunyai rancangan untuk menguasai kekayaan keluarga GUNAWAN. IRWAN yang bermuka dua, lantas berpura-pura sedih di hadapan IBU WIJAYA (60 thn). IBU WIJAYA adalah Ibu kandung GUNAWAN. IBU WIJAYA adalah seorang wanita yang sangat kaya. IRWAN yang pandai menjilat lantas boleh menjejaskan IBU WIJAYA. IRWAN yang dianggap baik, kemudian diberi kuasa untuk mengurus kerajaan perniagaan keluarga WIJAYA. IBU WIJAYA yang hidup sebatang kara bahkan menganggap IRWAN sebagai anaknya sendiri.

BELLA yang masih bayi hanyut mengikuti arus sungai. Seorang pelacur bernama YUNI (25 thn) dan kemudian mencari BELLA. YUNI membesarkan BELLA dengan harapan, jika nanti YUNI tidak laku lagi sebagai pelacur maka BELLA-lah yang akan menggantikannya. Seiring berjalannya waktu, BELLA tumbuh menjadi gadis remaja 16 thn yang cantik, periang, ulet dan baik hati. BELLA bekerja dengan giat sebagai penjual akhbar agar bisa memberikan wang kepada YUNI. Hal itu dilakukan kerana BELLA tidak mahu menjadi pelacur seperti YUNI. Tapi YUNI terus berusaha untuk menjerumuskan BELLA ke kehidupan pelacuran. YUNI yang tergiur dengan wang banyak, terus memujuk BELLA. Untungnya BELLA selalu pintar mengelak. Dengan bantuan ELSYE BENCONG, sahabatnya, BELLA selalu bisa mengecoh para lelaki hidung belang. Dengan kecerdikannya, BELLA boleh mendapatkan wang tanpa mengorbankan kesuciannya. Di rumah, BELLA tinggal bersama YUNI dan AYU (6 thn). AYU adalah anak angkat YUNI yang lain. BELLA sangat sayang dengan AYU. YUNI sering memanfaatkan keadaan tersebut dengan menyakiti AYU demi meminta BELLA melakukan sesuatu untuknya. Suatu kali AYU sakit dan memerlukan kos besar untuk pengobatannya. BELLA yang sedang kelimpungan, tak sengaja bertemu dengan MELVIN (17 thn). MELVIN adalah cowok playboy yang sering mempermainkan cewek. MELVIN mengiming-imingi BELLA dengan wang yang sangat banyak jika BELLA boleh membuat JOAN (18 thn, kakak MELVIN) jatuh cinta. Berbeza dengan MELVIN, JOAN adalah cowok baik yang kutu buku, disiplin dan sangat serius dalam menjalani kehidupannya. MELVIN dendam dan ingin memberi pelajaran kepada JOAN.

MELVIN yang merupakan anak IRWAN-HESTI merasa kesal kerana IRWAN begitu berbangga JOAN. MELVIN ingin membuktikan bahawa kehidupan JOAN pasti akan berantakan jika mengenal cinta. Apalagi jika JOAN justru jatuh cinta kepada cewek yang salah. Cewek yang pasti akan ditentang keluarga mereka kerana berasal dari perkampungan kumuh pelacuran. Keadaan AYU semakin parah. BELLA yang tidak punya pilihan akhirnya menerima tawaran MELVIN. BELLA lalu berpura-pura mendekati JOAN. Semula JOAN begitu antipati dengan BELLA. Begitupula sebaliknya, BELLA membenci JOAN yang dianggapnya sok suci. Tapi BELLA terus berusaha untuk mendekati JOAN. Lambat-laun, BELLA dan JOAN justru benar-benar jatuh cinta. MELVIN terus berusaha untuk memberi arahan kepada BELLA untuk memerangkap JOAN. Namun BELLA yang sudah jatuh cinta kepada JOAN, akhirnya terus menolak perintah MELVIN.

Akibatnya, MELVIN yang kesal lalu membongkar kedok BELLA. Betapa terkejutnya keluarga JOAN saat tahu bahawa BELLA ternyata berasal dari kampung pelacuran. Mereka menganggap BELLA sama saja dengan para penghuni perkampungan kumuh yang lain. Mereka mengira BELLA adalah pelacur. IBU WIJAYA yang semula sudah menyayangi BELLA juga kecewa. IBU WIJAYA lalu membenci BELLA. Betapa sedihnya hati BELLA saat dirinya kemudian diusir dari kehidupan JOAN dan keluarganya. BELLA semakin sedih saat tahu JOAN juga ikut membencinya. JOAN menganggap BELLA sebagai wanita materialistik yang hanya mengincar harta kekayaan keluarganya saja. BELLA kembali menjalani kehidupannya dengan bekerja keras demi menyelamatkan AYU, sang adik yang sakit keras. BELLA tidak kenal lelah mencari wang dengan cara halal. BELLA ingin membuktikan bahawa dirinya tidak pernah menjadi pelacur seperti yang dituduhkan JOAN dan keluarganya. Sementara itu JOAN dan IBU WIJAYA malah merindukan BELLA. Jauh di dasar hati, sebenarnya mereka percaya bahawa BELLA adalah wanita suci yang berhati mulia.

Sinopsis Panjang[sunting | sunting sumber]

Sahabat ANDI merasa iri melihat kejayaan keluarga ANDI. SURYA yang menginginkan posisi seperti ANDI, lebih memilih jalan pintas. SURYA mencelakai keluarga ANDI dan merebut semua hartanya. Tetapi SURYA tidak pernah tau bahwa BELLA, anak ANDI selamat dari kemalangan yang dirancang SURYA.

BELLA yang selamat dari kemalangan kini diasuh oleh SUPRI dan JULEHA, keluarga miskin yang memiliki seorang anak bernama LINA. Setiap hari keluarga mereka bekerja keras menjual sate agar bisa mendapatkan wang untuk kos perubatan LINA. Setelah dewasa, BELLA membantu usaha SUPRI. Setiap hari BELLA berjualan sate.

Suatu hari tanpa sengaja RAFI pemuda tampan yang playboy menabrak gerobak sate BELLA hingga rosak. Saat BELLA menagih wang ganti rugi, RAFI langsung melarikan diri. BELLA tidak tinggal diam, dia terus mencari RAFI untuk meminta ganti rugi.

Keluarga RAFI sudah geram dengan sikap RAFI yang senang menghamburkan wang, gonta-ganti pacar dan tidak bertanggungjawab. SURYA, ayah RAFI lalu memberikan hukuman dengan menarik semua kemudahan serta wang saku buat RAFI. SURYA berharap RAFI akan merubah sikapnya menjadi lebih baik seperti kakaknya, JOJO.

RAFI tidak merasa jera dengan hukuman yang diberikan SURYA. Sikap ILO malah semakin menjadi-jadi. Di saat RAFI bertemu dengan BELLA kembali, RAFI langsung mendapat idea buat mengerjai JOJO. RAFI kemudian memberikan pekerjaan dan sejumlah wang pada BELLA, dengan syarat BELLA mahu mengikuti perintahnya iaitu mendekati JOJO. Apakah rancangan RAFI itu akan berjaya?


Gambar-gambar dari petikan Tasbih Cinta Episode 1 (sinopsis Tasbih Cinta penghujung Episode 1 versi gambar)

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 2 pada 15 Disember 2009

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 2 pada 15 Disember 2009

JOJO dan BELLA sama-sama tidak menyangka kalau mereka akan bertemu lagi di kantor JOJO. BELLA shock saat mengetahui JOJO adalah kakaknya RAFI, sekaligus bos yang harus dia dekati. JOJO tidak terima dengan perlakukan BELLA yang sudah memakinya di jalanan. JOJO kemudian memecat BELLA dengan alasan terlambat datang ke kantor.

BELLA yang sangat memerlukan wang buat bayar rawatan LINA terpaksa memelas dan memohon dihadapan JOJO. RAFI yang baru datang, ikut membela BELLA hingga BELLA kembali diterima sebagai pembantu JOJO.

Hari pertama bekerja, BELLA tidak mengerti apa saja yang harus dia lakukan di pejabat. BELLA banyak membuat kesalahan sehingga JOJO berkali-kali memakinya. BELLA yang tidak tahan dengan makian JOJO langsung solat dan memohon pada ALLAH agar jalannya dimudahkan.

Setelah selesai solat, BELLA bertemu dengan SARI. Mereka sama-sama tidak mengetahui bahawa sebenarnya BELLA adalah cucu kandung SARI. Sejak awal melihat BELLA, SARI langsung menyukainya. SARI bahkan tidak segan-segan membela BELLA ketika BELLA dimaki JOJO.

Setelah pulang kantor, BELLA masih harus berjuang mendapatkan wang dari RAFI. BELLA bahkan nekad menyelinap masuk ke dalam club yang biasa didatangi RAFI. Setelah berusaha dengan keras, akhirnya BELLA berjaya mendapatkan wang dari RAFI.

Keesokan paginya BELLA kembali terlambat datang ke kantor. BELLA langsung contact RAFI dan meminta dihantar ke pejabat, sebelum JOJO sampai di pejabat. RAFI dan BELLA berusaha sampai di pejabat secepat mungkin agar BELLA tidak dipecat oleh JOJO. Apakah usaha mereka berdua akan berjaya?


Gambar-gambar dari petikan Tasbih Cinta Episode 2 (sinopsis Tasbih Cinta penghujung Episode 2 versi gambar)

Sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 3 pada 16 Disember 2009

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 3 pada 16 Disember 2009

JOJO marah sekali melihat RAFI dan BELLA bersama. JOJO menuduh RAFI ingin mendekati sekertarisnya. Namun RAFI berdalih kalau dia ingin belajar ilmu perhotelan dari JOJO. JOJO percaya dan menyuruh RAFI untuk mula belajar.

Selain harus menghadapi RAFI, JOJO juga merasa cukup dipusingkan oleh BELLA yang nyaris sama sekali tidak boleh melakukan kerja-kerja setiausaha. Oleh itu JOJO merasa kalau BELLA itu sangat-sangat bodoh.

Saat JOJO menyuh BELLA membersihkan bilik, BELLA benar-benar menyingkirkan semua barang-barang sampai benar-benar "bersih" alias dibuang. JOJO marah besar dan nyaris putus asa menghadapi BELLA.

Di lain pihak, JULEHA mulai curiga pada BELLA. JULEHA mengatahui kalau ternyata BELLA sudah membohonginya dan ternyata BELLA tidak kembali jualan. JULEHA bahkan melihat penampilan BELLA yang berubah seratus delapan puluh derajat. JULEHA yang curiga lalu mengikuti BELLA.

JULEHA sangat shock menerima kenyataan melihat BELLA yang pergi ke hotel dan kemudian dijemput dengan menggunakan kereta mewah. JULEHA berprasangka macam-macam pada BELLA. Padahal sebenarnya BELLA menjemput tetamu-tetamu dari Jepun seperti yang diperintahkan oleh JOJO.

Sementara itu, RAFI memainkan otak bagaimana membuat BELLA lebih terampil melakukan kerja-kerja setiausaha to JOJO tidak curiga kalau BELLA bukan setiausaha. RAFI berjaya mengubah dandanan BELLA menjadi sangat-sangat cantik sampai JOJO benar-benar terpesona pada kecantikan BELLA.


Gambar-gambar dari petikan Tasbih Cinta Episode 3 (sinopsis Tasbih Cinta penghujung Episode 3 versi gambar)

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 4

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 4 pada 17 Disember 2009

JOJO tampak kagum dengan kecantik BELLA. Namun tidak lama, JOJO sedar kalau BELLA berubah menjadi cantik dari hasil mendekati RAFI. JOJO langsung tidak respek pada BELLA.

JOJO sebenarnya tidak percaya pada kemampuan BELLA, namun BELLA ternyata mampu membuat para tamu dari jepang terkesan dengan BELLA. Mahu tidak mahu JOJO harus mengakui kemampuan BELLA. Namun JOJO yang tidak percaya begitu saja pada BELLA, lalu menyiasat BELLA.

JOJO menelusuri surat rujukan yang diserahkan BELLA. Ternyata ketahuan kalau surat rujukan itu palsu. JOJO marah sekali pada BELLA.

Usaha RAFI untuk meningkatkan kemampuan BELLA tidak berjalan dengan mulus. RAFI cukup kesulitan mengajari BELLA Bahasa ingris.

Sementara itu, JULEHA yang sudah tahu kalau BELLA berbohong kepadanya, marah besar pada BELLA. JULEHA tidak mahu menerima wang yang diberikan oleh BELLA. JULEHA marah dan menuduh BELLA mendapatkan wang itu dari hasi jual diri. JULEHA memaksa LINA untuk pulang dari rumah sakit, daripada harus dirawat dengan wang haram dari BELLA. BELLA sedih sekali dengan semua itu.


Gambar-gambar dari petikan Tasbih Cinta Episode 4 (sinopsis Tasbih Cinta penghujung Episode 4 versi gambar)

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 5

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis dan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 5 pada 21 Disember 2009

BELLA shock dan sedih sekali mendengar ucapan RAFI yang bilang kalau dia tidak akan membantu BELLA menjelaskan apapun kepada JULEHA kerana itu bukan urusannya. BELLA hampir putus asa mencari cara bagaimana meyakinkan JULEHA kalau ia tidak seperti yang JULEHA tuduhkan. Di tengah keputus-asaannya, akhirnya BELLA mencari jalan keluar untuk menyelesaikan masalahnya. BELLA kembali mendatangi RAFI dan memaksa RAFI menjelaskan semuanya kepada JULEHA.

Tapi malang, RAFI mabuk berat dan tidak boleh menjelaskan apa-apa. Bukannya selesai masalah BELLA, malah makin bertambah parah. JULEHA makin marah dan kecewa pada BELLA kerana mengira BELLA malah membawa temannya yang mabuk ke rumah. Saking marahnya JULEHA melarang BELLA keluar rumah dan ikut mengantar LINA yang tenat ke rumah sakit. BELLA sedih sekali.

Apalagi walaupun keadaan LINA kritis, JULEHA tetap menolak menerima bantuan wang dari BELLA untuk mengubati LINA. BELLA makin putus asa. BELLA yang nekad, lalu menemui JOJO untuk mengatakan yang sebenarnya agar JULEHA percaya pada BELLA.

Tapi ternyata semua berjalan di luar senario BELLA. RAFI yang sudah mengetahui kalau JOJO melihat RAFI pulang bersama BELLA dari pub terakhir, langsung menjangka keadaan. RAFI menunjukan keadaan keluarga BELLA yang sebenarnya kepada JOJO.

RAFI bilang kerana alasan LINA, saudara BELLA yang sakitlah, RAFI mahu menerima BELLA bekerja di pejabat mereka. JOJO terhenyak mendengar itu. JOJO merasa bersalah sekali kerana sudah menuduh BELLA dan RAFI macam-macam.

Lantas bagaimanakah akhirnya? Apakah JULEHA akhirnya percaya pada BELLA dan mahu menerima wang dari BELLA untuk mengubati LINA?


Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta penghujung Episode 5

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 6

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6 pada 22 Disember 2009

Setelah JOJO mengetahui kalau sebenarnya BELLA bekerja di hotelnya adalah demi membiayai perubatan kakaknya, JOJO merasa terenyuh dan merasa bersalah. JOJO akhirnya membatalkan niatnya untuk memecat BELLA. Sementara itu, SURYA marah besar saat mengetahui kalau SARI menampar RAFI. SURYA tidak terima perlakuan SARI, walaupun KASIH sudah berusaha menjelaskan kalau apa yang dilakukan SARI kerana SARI perduli dan sayang pada RAFI. SARI hanya berusaha mendidik RAFI. Namun SURYA tetap tidak terima.

SURYA akhirnya memutuskan untuk segera melaksanakan rancangannya untuk mengambil alih seluruh harta kekayaan SARI. Namun mendadak, SURYA panik, saat mengetahui kalau sekretarisnya seperti sudah mengetahui dan membaca rencana alihan harta milik SARI ke dirinya.

Sementara itu, di tempat lain, RAFI memanfaatkan kedudukan BELLA sebagai bawahan, untuk mengajak BELLA pergi ke pub, menemani dirinya bersenang-senang dengan teman-temnanya. RAFI juga sampai memaksa BELLA untuk minum. Walaupun BELLA menolak, RAFI tetap memaksa.

RAFI bahkan mengancam akan memecat BELLA dan membiarkan BELLA tidak boleh membantu kos perubatan LINA yang butuh biaya besar buat operasi. Namun beruntung, JOJO cepat datang dan membantu BELLA. JOJO marah besar pada RAFI dan menarik RAFI pulang dari pub.

Pertengkaran antara RAFI dan JOJO tidak boleh dielakkan. RAFI marah besar dan akhirnya benci pada BELLA, kerana merasa BELLA sudah berhasil merebut perhatian semua orang dan merasa BELLA sudah memanfaatkan keluarganya untuk mendapatkan banyak wang.

Apakah yang terjadi selanjutnya pada BELLA? Mampukah BELLA mendapatkan wang untuk bayaran operasi LINA?


Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta penghujung Episode 6

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 7

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 pada 23 Disember 2009

SARI memberikan kalung indah pada BELLA. SARI ingin BELLA menyimpannya sebagai kenang-kenangan darinya. Tapi RAFI yang melihat itu langsung mengambil kalung tersebut dari BELLA. RAFI juga menuduh BELLA memanfaatkan penyakit LINA untuk mendapatkan simpati dari keluarganya. BELLA begitu sedih dan terhina dengan tuduhan RAFI. BELLA tidak mahu larut dalam kesedihannya kerana dia masih harus mencari uang buat biaya operasi LINA. Sampai pagi hari, BELLA dan keluarganya belum juga mendapatkan wang. JULEHA dan SUPRI lalu memutuskan untuk mencari wang sendiri, mereka tidak mahu membebankan BELLA terus menerus.

JULEHA meminta BELLA menumpukan bekerja di pejabat tanpa memikirkan kos operasi LINA. JULEHA juga memberikan kalung dengan tulisan nama BELLA yang dipakai saat BELLA masih bayi. BELLA yang tidak punya pilihan terpaksa menggadaikan kalungnya di rumah sakit untuk LINA bisa segera di operasi. Setelah itu BELLA mendesak RAFI untuk memberikan sisa wang yang dijanjikan oleh RAFI.

Setelah mendapatkan wang dari RAFI, BELLA langsung memberikan wang tersebut pada orangtuanya. BELLA kemudian bergegas ke pejabat. Di kantor JOJO dan BELLA kini menjadi akrab. JOJO bahkan tidak memarahi BELLA yang datang terlambat.

RAFI yang sedang berada di hotel merasa kesal dengan sikap BELLA. RAFI langsung menemui BELLA. RAFI menghina dan mengingatkan BELLA untuk tidak sombong kerana dia hanyalah orang-orang miskin. BELLA merasa sedih menerima perlakuan dari RAFI. JOJO yang melihat hal tersebut langsung menemui RAFI dan memakinya di depan umum.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 8

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 8 pada 24 Disember 2009

JOJO dan RAFI bertengkar di depan para tetamu hotel kerana BELLA. JOJO begitu membela BELLA dan menyuruh RAFI menghargai BELLA. RAFI tidak sudi mengikuti perintah JOJO dan berniat membongkar kedok BELLA. Tetapi RAFI langsung mengurungkan niatnya apabila melihat kedatangan BELLA dengan SARI.

SARI begitu marah dan kecewa dengan sikap RAFI. SARI menginginkan RAFI berubah menjadi laki-laki dewasa dan bertanggung jawab. Agar keinginannya bisa terwujud, SARI menugaskan pembantunya untuk mendidik RAFI agar siap bekerja di hotel. Tapi RAFI tidak memperdulikan keingin SARI. RAFI bukannya belajar dengan baik, malah tidur siang.

Lina akan segera dioperasi. JULEHA akan contact BELLA to BELLA ikut berdoa demi kelancaran operasi LINA. Setelah mendapat kabar dari JULEHA, BELLA menjadi gelisah dan tegang. JOJO yang mengetahui LINA akan dioperasi, membenarkan BELLA untuk pulang cepat. JOJO juga berinisiatif menemani BELLA ke rumah sakit.

Selama berada di rumah sakit, JOJO menyedari bahawa keluarga BELLA walaupun miskin tapi saling menyayangi dan saling support. Berbeza dengan keluarganya yang cuek dan sibuk dengan pekerjaan masing-masing.

Setelah kembali dari rumah sakit, sikap JOJO sangat berubah pada keluarganya. JOJO kini lebih perhatian pada SARI serta KASIH. SARI dan KASIH tentu senang melihat perubahan JOJO.

SARI semakin simpati saat mengetahui JOJO berubah kerana BELLA. Hanya RAFI yang tidak senang dengan perubahan ini. RAFI akan mencari cara agar SARI membenci BELLA. Apakah niat busuk RAFI akan berjaya?


Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta penghujung Episode 8

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episode 9

Sila klik di sini untuk mengikuti rumusan / sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 9 pada 28 Disember 2009

JOJO membawa BELLA ke rumahnya untuk dikenalkan pada SURYA dan KASIH. Tapi tanggapan SURYA sangat sejuk. SURYA tak suka JOJO bergaul dengan kalangan bawah macam BELLA dan mengajaknya main ke rumah.

Namun KASIH justru merasa simpati dan tertarik pada BELLA. Terlebih saat memperhatikan bahawa BELLA mempunyai sedikit kemiripan dengan SUKMA, almarhumah isteri ANDI. Ketika BELLA gugup, tanpa sedar BELLA meramas-ramas jemari tangannya, seperti yang dilakukan SUKMA.

Sementara Raffy mulai merasa sebal dan tak suka melihat BELLA dekat dengan oma dan mamanya. Raffy tak mau, keluarganya berhampiran dengan BELLA. Raffy pun berusaha memburuk-burukkan BELLA di hadapan oma-nya, tapi ternyata usaha Raffy tak berhasil.

Di lain pihak, JOJO sendiri mulai makin simpati dan kagum pada BELLA. Melihat BELLA yang begitu sayang dan perhatian pada keluarganya, juga pada orang-orang lain di sekitarnya, membuat JOJO belajar banyak hal. JOJO kini pun makin perhatian dan tidak dingin lagi pada keluarganya. SARI dan KASIH sangat senang dengan perubahan sikap JOJO.

Raffy yang ingin rencananya cepat berjaya, supaya ia bisa cepat-cepat menyingkirkan BELLA. Raffy akhirnya dengan sengaja mengubah strateginya.

Di depan JOJO, Raffy memaki-maki dan memarahi BELLA. Bahkan menyebut BELLA dengan sebutan yang tidak pantas. Ini untuk membuat JOJO makin simpati dan jatuh cinta pada BELLA. Bollywood Raffy berjaya. JOJO makin simpati dan perhatian pada BELLA.


Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta penghujung Episode 9 (sinopsis sinetron Cinta Tasbih versi gambar)

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 10

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 10 pada 29 Disember 2009

JOJO senang sekali kerana berkat BELLA, JOJO berjaya mendapatkan projek kerjasama penting. Untuk merayakan hal itu, JOJO menjemput semua anggota keluarganya untuk makan siang bersama. Tapi sayang, SURYA yang malas bertemu KASIH, tidak ikut. KASIH sedih sekali kerana SURYA menghindarinya. Sementara itu, RAFI terus menghina dan memalukan BELLA. Dan akibatnya JOJO makin simpati pada BELLA. Hal ini pun makin mempererat hubungan JOJO dengan BELLA. RAFI malah senang melihat hal tersebut, kerana itu ertinya rencananya berhasil.

Di lain sisi, LINA sudah boleh pulang ke rumah. BELLA senang sekali karena hal itu. Tapi ternyata JULEHA lupa membeli ubat untuk LINA, padahal LINA harus minum ubat. BELLA pun menawarkan diri membeli ubat untuk LINA.

Di perjalanan pulang, BELLA melihat RAFI tengah berkelahi dengan seorang lelaki berbadan besar dan sangar. Dengan tanggap, BELLA langsung menolong RAFI. RAFI malu sekali akan hal itu. Karena ternyata BELLA yang selama ini selalu direndahkannya, malah justru membantunya.


Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta Episode 10 (sinopsis "Tasbih Cinta" penghujung Episode 10 versi gambar

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 11

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 11 pada 30 Disember 2009

RAFI marah besar lantaran BELLA tak mahu menerima ucapan terimakasihnya. RAFI merasa tersinggung dan menganggap BELLA merendahkannya. RAFI pun mengejar sampai rumah BELLA.

Tapi saat sampai di rumah BELLA, JULEHA justru mengucapkan terimakasih pada RAFI. JULEHA bilang kalau BELLA sudah cerita soal RAFI, bahawa RAFI yang telah menolong BELLA memberikan pekerjaan pada BELLA dan mengantarkan BELLA pulang. RAFI terhenyak karena ternyata BELLA tak pernah memburuk-burukkan dirinya, justru memuji dirinya dihadapan orang lain.

Kejadian itu membuat RAFI sadar kalau sikapnya selama ini dalam BELLA sudah keterlaluan. RAFI lalu mulai merubah sikapnya. Ia tak lagi menghina dan mencaci BELLA.

Di lain pihak, JOJO juga makin perhatian pada BELLA. BELLA tentu saja senang. Kerana jauh di dalam lubuk hatinya, BELLA juga mulai suka dan simpati pada JOJO. Biarpun JOJO itu keras dan kaku orangnya, tapi pada dasarnya JOJO baik dan perhatian. Perasaan BELLA makin berbunga-bunga saat JOJO menjemput dirinya yang tengah terjebak macet dan mengantarkannya hingga sampai pejabat pelanggan.

SURYA yang tak sengaja melihat keakraban dan kedekatan BELLA dengan JOJO, merasa marah dan kesal. SURYA tak suka melihat anaknya bergaul dengan orang biasa dan rendahan macam BELLA.

Sementara itu, LINA juga mulai merasa iri dan cemburu pada BELLA, lantaran kedua orangtuanya mulai memuji-muji dan menyanjung BELLA. LINA lalu bertekad untuk bekerja kantoran seperti BELLA.

Rasa iri dan cemburu bukan hanya menghinggapi LINA, tetapi juga RAFI. RAFI cemburu dan tak suka melihat kedekatan antara BELLA dengan JOJO. Rupanya, KIKI pun mulai suka pada BELLA.


Sinopsis sinetron Tasbih Cinta penghujung Episode 11 versi gambar

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 12

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 12 pada 31 Disember 2009

RAFI marah sekali kerana KIKI menyangkanya suka pada BELLA. RAFI bilang kalau dia tidak suka pada BELLA kerana BELLA bukan jenis cewek yang disukainya.

Sementara itu BELLA semakin dekat saja dengan JOJO. Pelan-pelan, BELLA makin menyukai JOJO. BELLA pun sering tersentuh dengan semua perhatian JOJO. Akibatnya, BELLA sering jadi salah tingkah di depan JOJO. Tapi ternyata perasaan BELLA bertepuk sebelah tangan. Kerana JOJO senang-senang saja waktu akan dijodohkan oleh SARI. BELLA sedih sekali mengetahui hal itu.

Di lain sisi, RAFI kaget mengetahui perihal perjodohan JOJO kerana itu akan menggagalkan rencana yang selama ini sudah dirancangnya, iaitu membuat JOJO jatuh cinta pada BELLA. RAFI pun mencari cara menggagalkan perjodohan itu, dan berusaha makin mendekatkan JOJO dan BELLA.

SARI bercadang menghantar RAFI untuk menghadiri satu acara pertemuan antar para mengusaha. Tapi hal itu malah memberikan RAFI idea untuk mendekatkan JOJO dengan BELLA. Apakah yang akan dilakukan RAFI? Berhasilkah usaha RAFI?


Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta penghujung Episode 12

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 13

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 13 pada 4 Januari 2010

RAFI dan KIKI merancang untuk JOJO boleh berduaan dengan BELLA. Mereka membuat JOJO dan BELLA pergi berdua ke tempat pertemuan pengusaha di Sukabumi. Namun sebelumnya, RAFI sudah mengutak-atik mobil JOJO, sehingga di pertengahan jalan, kereta JOJO mogok. RAFI juga menyuruh pembantu pengurus untuk memesankan satu bilik untuk JOJO dan BELLA.

Namun, ternyata rencana RAFI yang sudah disusunnya secara rapi itu, gagal. JOJO bukan jenis orang yang akan mengambil kesempatan dalam kesempitan. Ketika tahu, bilik yang ada di hotel tinggal satu, JOJO memutuskan untuk tidur di kereta. Sementara BELLA tidur di bilik.

SURYA yang mengetahui soal ini, marah besar. Ia menganggap BELLA sudah keterlaluan. Menurut SURYA, sebagai pegawai, harusnya BELLA yang tidur di kereta. bukannya JOJO. SURYA pun memecat BELLA. BELLA tentu saja sedih dirinya dipecat. Tapi kemudian, BELLA berfikir, kalau mungkin ini jalannya supaya berhenti menuruti rencana RAFI yang kotor.

Kepada RAFI, BELLA menyatakan keberatannya menjalankan perintah RAFI. BELLA berjanji akan mengembalikan semua wang yang pernah RAFI berikan. Biarpun BELLA harus bekerja seumur hidupnya. BELLA tak mau menyakiti JOJO yang selama ini sudah baik pada dirinya.

JOJO sendiri merasa sedih BELLA dipecat. JOJO berusaha membela BELLA di depan papanya. Tapi keputusan SURYA tak boleh diubah. JOJO terpaksa minta bantuan SARI. SARI memaksa SURYA menarik keputusannya memecat BELLA. BELLA pun akhirnya bisa bekerja lagi di hotel.

RAFI tentu saja senang. Jika BELLA kembali bekerja di hotel, rencananya akan berjaya. Lebih-lebih lagi, sepertinya, JOJO juga sudah mula jatuh cinta pada BELLA.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 14

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 14 pada 5 Januari 2010

SURYA salah faham dan marah besar terhadap BELLA. SURYA memecat BELLA. Tapi JOJO yang sudah terlanjur simpati dan kasihan pada BELLA, berusaha memujuk papanya agar menarik keputusannya. Bahkan JOJO meminta bantuan SARI segala. Usahanya berjaya. SURYA menarik keputusannya. BELLA boleh bekerja lagi di hotel.

Sikap dan perhatian JOJO pada BELLA, membuat RAFI mengira kalau kakaknya itu sudah jatuh cinta pada BELLA. Tapi ternyata dugaan RAFI salah. JOJO bilang padanya, bahwa dirinya hanya merasa simpati dan kasihan saja. RAFI pun Blingsatan mengetahui hal ini. RAFI lantas menelefon BELLA dan mengingatkan BELLA to makin gencar merayu dan mendekati JOJO, sampai JOJO jatuh cinta pada BELLA.

Tapi BELLA yang ingin berhenti dari permainan ini, menolak perintah RAFI. BELLA bahkan bilang kalau cinta itu tidak bisa dipaksakan. Jadi BELLA nggak mau memaksa JOJO untuk jatuh cinta padanya. RAFI kesal dan mengancam BELLA untuk mengembalikan semua wang yang pernah ia berikan untuk kos perubatan LINA.

Sementara itu, SURYA makin benci pada BELLA. SURYA meminta TARI untuk membantunya menyingkirkan BELLA dari hotel. Satu saat, TARI mendapat kesempatan untuk memerangkap BELLA. BELLA dituduh mengambil wang syarikat sebanyak 60 juta ringgit. BELLA bukan saja terancam dipecat, tetapi juga hendak dilaporkan kepada polis. Mujurlah, SARI berhasil menemukan uang itu di laci meja kerja SURYA.

JOJO marah besar pada TARI saat tahu kalau semua itu hanya ulah TARI yang ingin menjebak BELLA. JOJO mengingatkan TARI untuk tidak macam-macam pada BELLA. TARI makin kesal dengan sikap JOJO. TARI pun menyewa orang untuk menyelidiki siapa BELLA sebenarnya.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 15

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 15 pada 6 Januari 2010

JOJO dan RAFI serta wakil-wakil dari syarikat kaget saat datang ke rumah BELLA. Mereka melihat rumah BELLA dipenuhi oleh barang-barang mewah yang baru dibeli oleh LINA. Semua langsung menuduh BELLA mengambil wang pejabat untuk membeli barang-barang itu. BELLA cuba menjelaskan kejadian sebenarnya. Namun tidak ada yang mempercayai BELLA.

BELLA sedih sekali mengetahui keadaan itu. di rumahnya, BELLA lalu mengintrogasi LINA. Disitu terungkap kalau sebenarnya LINA menerima wang dari TARI. BELLA sangat shock mengetahui itu. BELLA lalu bicara pada JOJO dan mengembalikan sisa uang yang masih ada di tangannya. BELLA cuba menjelaskan yang sebenarnya. Namun JOJO tetap tidak mahu mengerti.

RAFI yang ingin melihat JOJO jatuh cinta beneran dengan BELLA, lalu membantu BELLA mencari jalan keluar dan mencari bukti-bukti kalau BELLA tidak salah. Ternyata benar. Apabila melihat rakaman CCTV, RAFI dan KIKI melihat TARI yang sedang mengambil wang itu. semua tuduhan berbalik ke TARI.

Akankah JOJO dan BELLA berbaikan lagi? Apakah RAFI akan cemburu jika BELLA dan JOJO baikan lagi??


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 16

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 16 pada 7 Januari 2010

RAFI merasa cemburu dan marah apabila memergoki BELLA dan JOJO berciuman di dalam ruangan kerja mereka. RAFI langsung memberi amaran BELLA to mendekati JOJO tanpa memakai perasaan. RAFI tidak mahu JOJO dan BELLA berkaitan serius. KIKI langsung menggoda RAFI saat mengetahui RAFI stres melihat kedekatan BELLA dan JOJO. KIKI menduga RAFI sudah jatuh hati pada BELLA. Tapi RAFI langsung mengelak tuduhan KIKI.

JOJO mulai berani menunjukan rasa sukanya pada BELLA dengan mengajak BELLA berkencan. RAFI yang mengetahui hal tersebut langsung mencari cara untuk menggagalkan acara kencan JOJO dan BELLA. RAFI menyuruh BELLA untuk tidak datang ke cafe dan membiarkan JOJO menunggu sendirian. RAFI juga mengancam akan memecat BELLA jika BELLA tidak mengikuti kemahuannya. BELLA yang takut kehilangan pekerjaan terpaksa mengikuti perintah RAFI. BELLA yakin selepas ini JOJO akan membenci dirinya.

RAFI yang mengetahui JOJO tidak jadi ngedate sama BELLA, langsung memanas-manasi JOJO. RAFI memberitahu JOJO bahawa BELLA bukan cewek yang baik, dia pasti hanya menginginkan harta JOJO saja. Betapa terkejutnya RAFI saat melihat JOJO tetap tenang, bahkan tidak merasa marah pada BELLA. JOJO yakin BELLA punya alasan tersendiri sehingga dia tidak boleh datang menemui JOJO di cafe.

Saat bekerja di pejabat, BELLA kelihatan murung dan merasa bersalah pada JOJO. JOJO tidak mahu melihat BELLA murung dan berusaha menghiburnya. JOJO lalu menggambar hati dengan nama BELLA dan JOJO didalam hati tersebut. BELLA langsung merasa bahagia dan berbunga-bunga.

JOJO kemudian mendapat idea untuk memberikan surprise pada BELLA. JOJO ingin sekali bisa berduaan dengan BELLA di tempat yang romantis. RAFI yang mengetahui rencana JOJO langsung menyusun siasat untuk menggagalkan rancangan JOJO. Apakah rencana JOJO kali ini untuk berkencan dengan BELLA, akan gagal lagi? Menggagalkan rencana JOJO. Apakah rencana JOJO kali ini untuk berkencan dengan BELLA, akan gagal lagi?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 17

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 17 pada 11 Januari 2010

RAFI melarang BELLA agar jangan pergi berkencan dengan JOJO. RAFI tidak mahu BELLA menjadi besar kepala dan berharap bisa hidup berdampingan dengan JOJO. RAFI juga mengingatkan BELLA kalau RAFI sudah membayar BELLA, jadi BELLA harus mengikuti perintah RAFI. Tapi BELLA sudah merasa muak dengan permainan RAFI. BELLA menentang bahkan menampar RAFI. BELLA akan tetap pergi berkencan dengan JOJO.

Hal ini membuat RAFI makin kesal pada BELLA. Maka, ketika RAFI tahu SARI sudah mencarikan gadis untuk dijodohkan dengan JOJO, RAFI merasa luar biasa senang. Di depan BELLA, RAFI bahkan panas-manasi JOJO untuk memilih salah satu gadis yang dipilihkan SARI untuk JOJO. BELLA merasa cinta dan harapannya pada JOJO pupus sudah.

Tapi di luar dugaan, JOJO menolak gadis yang dipilihkan SARI untuknya. Kepada SARI, JOJO hanya bilang kalau dia ingin menumpukan dulu pada pekerjaannya. Tapi sebenarnya, JOJO hanya ingin berkahwin dengan BELLA. JOJO lalu mengutarakan niatnya itu pada BELLA. BELLA yang semula merasa sedih, kini bahagia. BELLA senang sekali lantaran JOJO benar-benar mencintainya.

Namun masalah BELLA belum juga berakhir. LINA yang mulai bekerja di hotel, merasa diabaikan oleh BELLA. LINA pun mengadu yang tidak-tidak pada JULEHA dan SUPRI. Hingga keduanya marah pada BELLA. Mujurlah, salah faham itu berjaya diselesaikan. JULEHA dan SUPRI pun sedar kalau BELLA tidak seperti yang diadukan LINA.

Di lain pihak, TARI berupaya agar bisa kembali bekerja di hotel. Dengan bantuan SURYA, usaha TARI berjaya. TARI yang dendam pada BELLA, merancang membuat BELLA dipecat dari hotel.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 18

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 18 pada 12 Januari 2010

TARI berjaya memujuk SURYA to mengizinkan dirinya kembali bekerja. SURYA pun menggaji TARI kembali. Semula RAFI dan JOJO keberatan, tapi SURYA tetap ngotot pada pendiriannya. TARI yang sudah kembali bekerja lalu mendatangi BELLA. TARI mengingatkan BELLA untuk tidak macam-macam padanya, kerana TARI boleh membuat BELLA dipecat dari hotel. Namun BELLA mengacuhkan TARI.

Hal ini membuat TARI kesal. TARI lalu menghasut dan memanas-manasi JOJO. TARI menyudutkan BELLA di hadapan JOJO, sehingga JOJO marah pada BELLA. BELLA merasa sedih kerana JOJO tidak memberinya kesempatan untuk bicara. Mujurlah, RAFI mengetahui hal ini dan menolong BELLA. RAFI terpaksa berbohong untuk menyelamatkan BELLA dari amarah JOJO. Tapi RAFI meminta ganjaran atas jasanya itu. RAFI ingin BELLA pergi makan siang dengannya.

Sementara itu, SARI bercadang mendirikan yayasan sosial atas nama Allahyarham ANDI. JOJO dan RAFI menyokongnya. SARI bahkan meminta BELLA Untuk menyusun naskah pidatonya nanti. SURYA yang mengetahui rencana SARI, merasa gusar. Lantaran ia bermaksud mendirikan butik di tempat yang sama dengan yayasan itu.

BELLA masih merasa sedih atas kemarahan JOJO. BELLA akhirnya memutuskan untuk bicara jujur ​​tentang semuanya, tentang rencana RAFI. Tapi di lain pihak, JOJO yang merasa sedih kerana sudah memarahi BELLA, berusaha bersikap baik pada BELLA. JOJO bahkan rela datang pagi-pagi ke rumah BELLA untuk menjemput BELLA. Melihat sikap JOJO yang begitu baik, BELLA pun mengurungkan niatnya bicara jujur. BELLA tak ingin membuat JOJO sedih.

Sementara itu, pesta yang akan diadakan hotel, semakin dekat. SARI mengajak BELLA membeli gaun di butik. LINA yang mengetahui hal ini merasa iri dan cemburu. LINA memberitahu SUPRI dan JULEHA kalau BELLA mempunyai hubungan khusus dengan JOJO, sehingga JOJO mau membelikan baju untuk BELLA.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 19

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 19 pada 13 Januari 2010

BELLA sangat kaget saat mengetahui kalau LINA memburuk-jelekkannya di depan JULEHA. BELLA lalu menjelaskan apa yang terjadi sebenarnya pada JULEHA. JULEHA membesarkan hati BELLA dan bilang kalau semua akan baik-baik aja. JULEHA bahkan berjanji bicara pada SURYA, untuk membicarakan hubungan BELLA-JOJO kalau keduanya memang serius.

Namun BELLA tidak ingin hal itu. LINA yang iri dan dendam pada BELLA, merasa senang mengetahui ibunya hendak menemui SURYA. LINA berfikir kalau SURYA mengetahui hubungan BELLA dan JOJO maka SURYA pasti akan memecat BELLA dari hotel.

Di pejabat, SURYA sangat kaget saat TARI memberitahu bahawa SARI akan mengumumkan pendirian yayasan dan panti asuhan di acara pesta nanti. SURYA dan TARI kemudian akan menyusun rencana. TARI memanfaatkan pemandu SARI untuk menahan SARI di jalan dan membuat SARI tidak bisa datang ke pesta itu.

Sementara itu, di lain tempat, DENNIS (lelaki bule) mendatangi ELSYE dan meminta maaf atas sikapnya. DENNIS juga menghulurkan tangan persahabatan kepada ELSYE. ELSYE senang sekali kerana DENNIS tidak membencinya. Kesedihan di hati ELSYE perlahan luntur.

LINA terus saja iri dan sebal pada apapun yang di lakukan oleh BELLA. LINA kelihatan tidak rela melihat BELLA berhampiran dengan JOJO. Begitu pula dengan RAFI. RAFI sendiri cemburu melihat kedekatan keduanya. Hal itu membuat sikap RAFI pada BELLA makin sinis dan makin keras. Sebenarnya RAFI tidak rela melihat kedekatan BELLA dan RAFI. Namun RAFI tidak mengakui kecemburuannya itu.

Sementara itu, di tempat pesta, kerana SARI tidak juga muncul, SURYA menyuruh JOJO dan RAFI untuk menjemput SARI. Setelah JOJO dan RAFI pergi, SURYA menggunakan kesempatan itu untuk mengumumkan soal rencana pembangunan butik di berbagai lokasi, termasuk di Puri Indah. BELLA kaget sekali mendengar itu semua. Kerana apa yang di katakan oleh SURYA berbeza dengan draft pidato yang sudah dibuatnya.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 20

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 20 pada 14 Januari 2010

Dengan keberuntungan dan izin Allah, akhirnya BELLA dan SARI berjaya datang ke pesta itu dan mengumumkan rancangan penubuhan Yayasan Sosial dan Panti Asuhan di Puri Indah Land. SURYA kesal sekali akan hal itu. Apalagi TARI terus memanas-manasinya kalau BELLA-lah biang kerok dari semua masalah SURYA. Kebencian dan kemarahan SURYA pada BELLA pun makin bertambah-tambah.

Di satu kesempatan, SURYA mengancam BELLA untuk menjauhi JOJO dan keluarganya. SURYA juga memecat BELLA dan menyuruh BELLA pergi. Sayang lagi-lagi usaha itu digagalkan oleh SARI. Bahkan JOJO dan RAFI ikut menghakimi SURYA. Akibatnya, SURYA makin kesal dan makin menyalahkan BELLA.

BELLA sedih sekali dengan kejadian di pesta itu. Tak tahan lagi, BELLA pun berniat menamatkan semua kesepakatannya dengan RAFI dan akan mengatakan yang sebenarnya kepada JOJO. Tapi sayang BELLA kalah cepat dari JOJO. JOJO keburu melamar BELLA. Di depan SARI pula. BELLA jelas saja shock akan hal itu.

Ternyata SARI merestui hubungan mereka dan memberikan gelang milik SUKMA kepada BELLA. RAFI kaget sekali waktu mengetahui BELLA mengenakan gelang milik SUKMA. RAFI lepas kendali dan mengatakan semuanya kepada JOJO. Bahawa RAFI sengaja membayar BELLA untuk memikat JOJO. JOJO pun shock dan kecewa.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 21

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 21 pada 18 Januari 2010

JOJO shock sekali waktu mengetahui kalau ternyata BELLA dibayar RAFI untuk membuat JOJO jatuh cinta padanya. Apalagi waktu BELLA mengiyakan hal itu, JOJO jadi makin kecewa pada BELLA. JOJO pun marah dan benci pada BELLA. Hal ini membuat BELLA sedih.

Sementara JULEHA yang tidak tahu-menahu apa yang sudah terjadi antara JOJO dan BELLA, secara tidak sengaja melihat gelang pemberian SARI yang dikenakan BELLA. JULEHA berfikir kalau BELLA diberi gelang semahal itu bererti JOJO serius pada BELLA. JULEHA pun memberanikan diri datang ke rumah JOJO, menemui SURYA untuk membicarakan rencana pernikahan JOJO dan BELLA.

Tapi bukan sambutan hangat, malah cacian, makian dan hinaan yang diterima JULEHA. Bahkan JOJO ikut menghina JULEHA dan meminta JULEHA melupakan mimpinya untuk mempunyai menantu kaya kerana JOJO tidak mencintai BELLA dan tidak akan pernah berkahwin dengan BELLA. JULEHA jelas shock sekali mendengar itu. Begitu juga dengan SURYA, KASIH dan SARI.

Sementara itu melihat kejadian itu, KASIH, yang sudah mengetahui kalau BELLA adalah anak kandung ANDI, merasa harus segera bertindak. Kerana bingung akan apa yang harus dilakukannya, KASIH pun mengatakan kepada SURYA kalau BELLA itu sebenarnya adalah anak ANDI yang selamat dan pewaris sah hotel dan seluruh kekayaan SARI. SURYA shock mendengar itu.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 22

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 22 pada 19 Januari 2010

SURYA sangat marah begitu mendengar dari KASIH kalau cucu SARI masih hidup dan itu adalah BELLA. SURYA kalap dan mengancam akan membunuh KASIH, kalau KASIH sampai memberi tahu kepada orang-orang mengenai siapa BELLA sebenarnya.

Sementara itu, JOJO yang sedih sekali mengetahui kebohongan yang dilakukan BELLA, membuat JOJO jadi sangat membenci BELLA. JOJO sempat mencak-mencak dan membuang semua barang-barnag yang berkaitan dengan BELLA. JOJO yang marah juga mendatangi BELLA dan merampas gelang yang dulu diberikan SARI kepada BELLA. JOJO memuat gelang itu dengan kasar, sampai BELLA tangan terluka dan berdarah.

BELLA sangat sedih dan terluka dengan sikap JOJO kepadanya. Kepada SARI yang datang menemuinya, BELLA lalu menjelaskan semua kejadian yang sebenarnya. Bahawa ia terpaksa menerima wang dari RAFI untuk kos operasi LINA yang waktu itu tengah sakit keras. BELLA juga mengaku kalau perasaannya pada JOJO murni dari lubuk hatinya yang paling dalam. BELLA benar-benar mencintai JOJO.

SARI tentu saja senang mendengar pengakuan BELLA. SARI bilang kalau ia akan tetap menyokong cinta BELLA dan JOJO. SARI menyarankan BELLA untuk menemui JOJO dan minta maaf padanya. Namun sebelum itu, SARI mengajak BELLA untuk menemani dirinya datang ke makam Allahyarham anak dan menantunya.

KASIH panik dan shock saat melihat SARI membawa BELLA ke rumah. KASIH bimbang SURYA akan melihat BELLA dan akan melakukan sesuatu yang buruk pada mereka. sementara itu, SARI menyuruh BELLA masuk ke dalam bilik JOJO dan bicara pada JOJO. Akankah BELLA berjaya minta maaf pada JOJO? Apakah JOJO akan memaafkan BELLA??


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 23

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 23 pada 20 Januari 2010

SARI sudah mendengar cerita BELLA tentang apa yang berlaku sebenarnya antara BELLA, JOJO dan RAFI. SARI percaya bahawa BELLA tidak pernah berniat menyakiti JOJO. SARI lalu mengajak BELLA Untuk datang ke rumahnya dan minta maaf secara langsung pada JOJO. Tapi JOJO sama sekali tidak mahu memaafkan BELLA.

BELLA merasa sedih sekali dan hanya boleh menangis dalam pelukan ELSYE, sahabatnya. RAFI tak sengaja melihat itu dan merasa makin bersalah. RAFI lalu bertekad untuk meminta maaf pada BELLA. Meski merasa ragu dan takut jika BELLA tak memaafkannya, tapi RAFI memberanikan diri mendatangi BELLA, ketika BELLA baru saja selesai solat tarawih. RAFI mengucapkan penyesalannya sekaligus permohonan maafnya pada BELLA. Di luar dugaan RAFI, ternyata BELLA memaafkannya. Namun hal ini belum membuat RAFI tenang, lantaran JOJO belum mau memaafkannya.

JOJO sangat terluka hatinya. Apapun yang dilakukan RAFI dan BELLA untuk meminta maaf padanya, tapi pernah digubrisnya. Bahkan bujukan SARI dan KASIH pun tak diperdulikannya.

Namun hal ini tidak membuat KASIH putus asa. KASIH yang tahu siapa sebenarnya BELLA, berusaha membela hak gadis itu. KASIH memaksa JOJO untuk memaafkan BELLA. Tapi JOJO makin meradang marah. Merasa terpaksa, KASIH akhirnya bertekad untuk membongkar jatidiri BELLA sebenarnya.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 24

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 24 pada 21 Januari 2010

SURYA kaget bukan kepalang waktu menyedari kalau KASIH akan mengatakan yang sebenarnya tentang BELLA. Dengan cepat SURYA menutup mulut KASIH. SURYA bahkan memaki BELLA yang ada disitu.

Tak dinyana, kejadian itu malah makin mencetuskan masalah. Hingga menyebabkan JOJO marah besar dan hampir menyakiti BELLA. RAFI akan turun tangan dan berusaha menyelamatkan BELLA, kerana ia tak mahu melihat BELLA disakiti. Tapi malangnya, RAFI yang hampir berkelahi dengan JOJO, jatuh dan kepalanya terantuk batu. Akibatnya, kepala RAFI luka dan berdarah. RAFI langsung dilarikan ke rumah sakit.

Ternyata luka RAFI cukup serius. Hingga siang hari RAFI tak jua sadarkan diri. JOJO, juga BELLA menyesal sekali dengan kejadian itu. Kedua-duanya menyalahkan diri sendiri atas apa yang menimpa RAFI. Tapi ternyata Allah Maha Pemurah. RAFI akhirnya sedar diri juga. JOJO, BELLA, SARI, SURYA dan KASIH jelas lega sekali akan hal itu.

BELLA yang tak tahan berdiam diri saja di rumah lalu memutuskan melihat keadaan RAFI. Tepat saat BELLA akan memasuki ruangan penjagaan RAFI, BELLA mendengar JOJO berkata kalau dia tidak akan pernah memaafkan BELLA sampai bila-bila masa. BELLA shock dan sedih sekali mendengar ucapan JOJO. Tak tahan, BELLA pun pergi meninggalkan tempat itu.

RAFI yang diam-diam mulai memendam perasaan kepada BELLA, bilang kepada JOJO kalau sebenarnya ia mencintai BELLA. JOJO shock mendengarnya, hingga tidak mampu berkata-kata

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 25

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 25 pada 25 Januari 2010

JOJO shock sekali waktu RAFI bilang kalau RAFI mencintai BELLA. Hal itu pun makin memperbesar kebencian JOJO pada BELLA, kerana JOJO berfikir BELLA tidak hanya mempermainkannya tetapi juga mempermainkan RAFI.

Sementara itu, SARI yang merasa iba pada BELLA lalu menemui BELLA dan mengajak BELLA menemui RAFI. SARI bahkan meyakinkan BELLA bahawa dirinya akan membela BELLA dari JOJO, jika JOJO marah-marah padanya nanti. Dan benar saja, begitu melihat BELLA, JOJO langsung marah besar dan mengusir BELLA. Tapi untung RAFI menyelamatkan BELLA. JOJO pun pergi dengan kekesalan yang memuncak dan membiarkan BELLA menjenguk RAFI.

JOJO marah sekali melihat BELLA yang dengan mudahnya ikut dengan cowok yang ditemuinya di pinggir jalan. Dengan emosi, JOJO hampir saja menyerempet motor tetangga yang memboncengi BELLA. Untungnya BELLA tidak apa-apa.

Di rumah sakit, saat BELLA akan menjenguk RAFI, BELLA kembali bertemu dengan JOJO yang baru saja menjenguk RAFI. JOJO yang masih sangat marah, kesal dan benci pada BELLA, mengancam BELLA untuk menjauhi RAFI. BELLA sedih sekali dengan sikap RAFI. BELLA pun bertekad untuk menjaga jarak dengan RAFI.

Kebimbangan BELLA muncul saat RAFI malah ingin selalu berada di dekat BELLA dan bertemu dengan BELLA, walaupun RAFI sudah dipulangkan dari rumah sakit. BELLA sedapat mungkin menolak dengan halus ajakan bertemu RAFI. Namun RAFI menggunakan pelbagai cara untuk bisa bertemu dengan BELLA. Kerana RAFI merasa BELLA adalah sumber kebahagiaannya dan dia baru bisa tenang kalau sudah bertemu dengan BELLA.

Sementara itu di rumah, kebencian LINA pada BELLA makin menjadi. LINA yang tetap berkeras untuk kerja di kantor seperti apa yang pernah BELLA lakukan, mendapat tentangan dari SUPRI dan JULEHA. LINA marah dan menganggap orang tuanya tidak menyokong kemajuan LINA. Padahal JULEHA dan SUPRI hanya ingin melindungi LINA agar tidak terluka dan sakit hati seperti BELLA. Namun LINA malah menyerang BELLA dan bilang kalau dia kan Cuma mahu mencari wang, bukan mau bermain cinta dan mengeruk harta bosnya. BELLA sangat terluka mendengar itu semua.

Di tempat yang lain, RAFI yang memaksa ingin bertemu BELLA, menyamar sebagai wanita bercadar sehingga akhirnya bertemu dengan BELLA, namun saat akan pulang, RAFI kepergok oleh JOJO. Akankah RAFI ketahuan? Dan apa yang akan di lakukan RAFI selanjutnya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 26

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 26 pada 26 Januari 2010

JOJO shock sekali melihat RAFI memakai pakaian perempuan. JOJO makin shock begitu RAFI bilang kalau ia melakukan semua ini demi cintanya kepada BELLA.

Sementara itu, ELSYE kaget sekali waktu mendengar cerita BELLA yang bilang kalau RAFI bela-belain menyamar jadi cewek hanya untuk ketemu BELLA. ELSYE langsung memperingati BELLA agar berhati-hati pada RAFI, kerana sepertinya RAFI suka sama BELLA.

Takut RAFI benar-benar suka padanya, BELLA lalu berniat mengatakan kepada RAFI kalau ia tidak menyukai RAFI. Tapi saat BELLA akan mengatakannya, tak sengaja JOJO melihatnya bersama RAFI seolah hampir berciuman. BELLA malu sekali akan hal itu dan langsung pergi. JOJO yang sebenarnya masih mencintai BELLA cemburu sekali.

Sementara itu, SURYA berniat menjodohkan JOJO dengan Aurel, anak pemilik Hotel Belawan, saingan perniagaannya. Tapi ternyata aurel yang sejak pandangan pertama terkesan pada RAFI, lebih suka dijodohkan dengan RAFI. Dengan tegas, RAFI langsung menolak perjodohan itu dan bilang kalau ia hanya mahu berkahwin dengan BELLA. SURYA shock sekali mengetahui hal itu.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 27

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 27 pada 27 Januari 2010

JOJO mencari cara untuk dapat memisahkan RAFI dan BELLA dan menunjukkan siapa BELLA sebenarnya kepada RAFI. JOJO lalu menyuruh RAFI untuk pergi ke Bandung dan mengurus projek pembangunan cabang hotel mereka yang baru. JOJO memujuk RAFI, kalau ini semua untuk membuktikan kepada keluarganya, kalau sekarang RAFI sudah banyak berubah dan sudah menjadi manusia yang lebih bertanggung jawab dan sudah memikirkan masa depan. Dengan begitu, SURYA pasti akan meluluskan keingingan RAFI untuk berkahwin dengan BELLA.

RAFI yang terbujuk ucapan JOJO, menyetujui usul itu. RAFI akhirnya berangkat ke bandung. Sebelum berangkat ke bandung RAFI berusaha menemui BELLA. Namun BELLA enggan di temui. Akhirnya RAFI berangkat tanpa sempat bertemu dengan BELLA.

Selama di bandung, RAFI bekerja dengan serius, walaupun terus memikirkan BELLA. Suatu kali, RAFI sangat kaget melihat kedatangan aurel ke bandung. Ternyata aurel di suruh oleh SURYA, SUSILO dan JOJO untuk membantu kerja RAFI di bandung. RAFI merasa jengah dan tidak selesa dengan kehadiran Aurel.

Di lain pihak, ELSYE akhirnya insaf dan tidak mahu menjadi banci lagi. ELSYE pun kembali menjadi laki-laki tulen dan memakai nama lamanya, Elan. BELLA tentu saja senang dengan perubahan ELSYE alias Elan.

Sementara itu, JOJO menceritakan semua rencananya dan alasannya menyuruh RAFI ke Bandung, kepada papanya. JOJO berniat membuktikan kepada RAFI siapa BELLA sebenarnya. Bahawa BELLA hanyalah wanita murahan yang dengan mudahnya berpindah ke laki-laki yang satu ke laki-laki lain. Saat JOJO membeberkan rencananya pada SURYA, tanpa sengaja KASIH mendengar semua pembicaraan itu. KASIH sangat shock mengetahui itu semua. KASIH pun berusaha menemui BELLA untuk menceritakan semua rencana JOJO.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 28

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 28 pada 28 Januari 2010

TARI panik sekali waktu tak sengaja mendengar saat KASIH meminta BELLA untuk datang menemuinya di hotel kerana ada hal penting yang ingin dibicarakannya. TARI pun mencari cara untuk menggagalkan pertemuan KASIH dan BELLA itu. Nekat, TARI lalu mendorong KASIH dari atas tangga dan menyebabkan KASIH koma.

Tepat saat KASIH jatuh dari tangga, BELLA sampai di tempat itu. TARI langsung menuduh BELLA mendorong KASIH dari tangga. JOJO marah besar mengetahui hal itu. Saking marahnya JOJO merancang akan melaporkan BELLA kepada polis. BELLA jelas sedih sekali kerana hal itu.

Mujurlah, SARI dan RAFI tidak percaya kalau BELLA yang mencelakakan KASIH. Untuk menyelamatkan BELLA, SARI mempengaruhi SURYA untuk tidak melaporkan kejadian jatuhnya KASIH kepada polis dengan alasan hal itu akan memburukkan citra hotel mereka. SURYA yang mementingkan perniagaan pun setuju dengan SARI. SURYA lalu melarang JOJO melaporkan kejadian itu kepada polis.

JOJO pun kembali memikirkan tuduhannya kepada BELLA. JOJO pun meminta maaf kepada BELLA. Hal itu kontan membuat BELLA shock dan terharu sekali. Apakah JOJO tulus meminta maaf atau mungkin JOJO menyimpan rencana baru?


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 29

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 29 pada 1 Februari 2010

BELLA terharu sekali begitu JOJO meminta maaf dan bilang kalau ia menyesal dengan apa yang telah dilakukannya kepada BELLA. BELLA tidak tahu kalau sebenarnya itu hanya akal-akalan JOJO untuk kembali merebut hati BELLA dan akhirnya menjauhkan BELLA dari RAFI.

Sementara itu, RAFI yang tidak tahan kerana lama tidak bertemu BELLA, akhirnya memutuskan bertemu BELLA. Ternyata saat RAFI datang, Elan tengah berkelahi dengan OIM. Akibatnya gerobak BELLA rosak. BELLA sedih sekali karena sekarang dia tidak boleh berjualan lagi. Tapi untung Elan memberi idea kepada BELLA untuk berjualan makanan untuk berbuka puasa dengan berkeliling menggunakan sepeda.

Malang, saat pulang berjualan, BELLA kehujanan dan jatuh sakit. JOJO kaget sekali mengetahui hal itu. JOJO pun menjenguk BELLA dan mengatakan kalau ia masih mencintai BELLA. BELLA yang sebenarnya masih mencintai JOJO terharu sekali mendengar itu. BELLA pun bilang kalau ia juga masih mencintai JOJO seraya memeluk JOJO. Tepat saat itu RAFI muncul. RAFI shock sekali melihat JOJO dan BELLA berpelukan.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 30

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 30 pada 2Februari 2010

Rafi terkejut melihat Bella yang bersama-sama dengan Jojo. Rafi marah sekali mengetahui itu semua. Rafi merasa di khianati oleh Bella. Rafi marah dan kesal.

Sementara itu, Bella sendiri marah dan sangat kecewa pada Jojo. Bella merasa di manfaatkan oleh Jojo. Bella mengungkapkan kekecewaan dan kemarahannya pada Jojo. Terlebih saat Bella mengetahui kalau Jojo hanya mengangapnya sebagai wanita matre yang hanya ingin memanfaatkan Jojo dan Rafi. Bella membela diri dan bilang kalau dia sebenarnya sungguh-sungguh mencintai Jojo. dan seharusnya sejak awal Jojo tahu itu semua.

Jojo langsung terhenyak dan berfikir. Ucapan Bella terus terngiang di telinga Jojo. Jojo pelan-pelan mulai bimbang dengan pendapatnya soal Bella.

Sementara itu, di tengah kekecewaannya, Rafi memutuskan untuk menerima Aurel dan bersetuju dengan rencana pertunangannya dengan Aurel yang akan di laksanakan setelah Idul Fitri.

Bella sendiri hanya boleh berdoa pada Allah agar Allah membukakan pintu hati Jojo untuk menerima kebenaran sejati.

Sementara itu, di rumah sakit, Kasih mula sedarkan diri. Akankah Kasih benar-benar sembuh dan siuman??


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 31

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 31 pada 3 Februari 2010

BELLA shock sekali melihat KASIH ada di situ. KASIH menggumamkan kata kalung dan laci, lalu jatuh pengsan. Mujur, BELLA dapat menangkap KASIH sebelum KASIH jatuh ke tanah. BELLA lalu menelefon JOJO dan menyuruh JOJO menjemput KASIH di rumahnya.

SURYA panik sekali begitu mengetahui KASIH ke rumah BELLA. SURYA takut KASIH sudah mengatakan kepada BELLA, kalau sebenarnya BELLA itu cucu kandung SARI dan pemilik sah semua harta kekayaan SARI. Tapi ternyata, BELLA yang sudah terlanjur panik melihat keadaan KASIH, lupa dengan apa yang dikatakan KASIH kepadanya. SURYA lega sekali akan hal itu.

Tapi ternyata SURYA belum aman benar. Karena ternyata LINA secara tak sengaja juga mendengar apa yang dikatakan KASIH. LINA pun memanfaatkan hal itu untuk memerah SURYA. SURYA kaget sekali waktu mendengar apa yang dikatakan LINA kalau KASIH mengatakan dua kata kepada BELLA, iaitu kalung dan laci. SURYA panik, kerana kalung itu adalah kunci pembuka kebenaran tentang siapa sebenarnya BELLA. SURYA pun bergegas pulang untuk mencari kalung itu.

Masa yang sama, KASIH juga telah mengatakan perkataan yang sama kepada SARI dan JOJO. SARI dan JOJO pun langsung pulang dan mencari kalung itu di laci bilik KASIH. Lalu apakah yang terjadi? Akankah kalung itu ditemui? Dan siapakah yang lebih dulu menemuinya, SURYA, JOJO atau SARI?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 32


Setelah JOJO berjaya mendapatkan kalung milik BELLA, JOJO melemparkan kalung tersebut ke wajah BELLA dan menyuruh BELLA untuk tidak pernah lagi mengganggu keluarganya dan jangan pernah lagi muncul di kehidupannya.

Sementara itu, SURYA panik kerana melihat KASIH mulai sembuh. SURYA takut KASIH membocorkan rahsianya. SURYA lalu mengancam KASIH agar tidak mendedahkan rahsia yang diketahuinya selama ini. Demi mencapai tujuannya, SURYA pun akhirnya mempercepatkan rancangan pertunangan RAFI-aurel.

JOJO sangat senang mendengar berita ini. JOJO lalu menggunakan kesempatan itu untuk memalukan BELLA. JOJO lalu menempah sate pada BELLA untuk mengisi stan makanan di acara pesta pertunangan itu.

Namun tanpa disangka dan diduga, muncul seorang lelaki bernama Arva di pesta itu. Siapakah dia? Dan apa hubungannya dengan BELLA??

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 33


Semua kaget waktu tahu ternyata Arva mengenal BELLA. Apalagi ternyata Arva dan BELLA langsung terlihat akrab. Wajar saja, karena ternyata mereka berdua adalah teman lama waktu sekolah dulu. JOJO tampak cemburu sekali melihat keakraban BELLA dan Arva.

Acara pertunangan RAFI dan Aurel berlangsung lancar. Aurel dan RAFI serta keluarga dari kedua-dua belah pihak bahagia sekali dengan pertunangan itu. Di tengah acara pertunangan, SARI pergi menemui KASIH kerana dia ingin mengkhabarkan perihal pertunangan RAFI dau Aurel kepada KASIH.

Sementara itu, sejak pertemuan Arva dengan BELLA, benih-benih cinta yang sejak dulu dipendam Arva kepada BELLA tumbuh kembali. Arva pun memberanikan diri melamar BELLA. Aurel senang sekali mengetahui hal itu dan langsung mengabarkan hal itu kepada RAFI sekaligus meminta RAFI menemaninya dan Arva untuk melamar BELLA.

RAFI shock sekali mengetahui hal itu. Ia pun langsung memberitahu hal itu kepada JOJO. JOJO shock bukan kepalang mendengar itu. Apakah yang akan dilakukan JOJO? Akankah JOJO diam saja melihat BELLA diambil oleh Arva atau sebaliknya?


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 34


JOJO mencegah BELLA untuk menerima lamaran Arva. JOJO berusaha meyakinkan BELLA untuk menerima dirinya kembali, kerana JOJO masih sangat mencintai BELLA dan JOJO tahu kalau BELLA juga mencintainya. JULEHA yang mendengar itu, cuba mengingatkan BELLA, kalau JOJO itu sudah pernah jahat kepada BELLA dan keluarganya juga sudah menghina keluarga BELLA.

Saat itu, JOJO menarik BELLA dan membawa pergi dari situ. JOJO membawa BELLA kerumahnya dan memakaikan gelang yang dulu pernah dirampasnya dari tangan BELLA.

Semua itu membawa kebimbangan pada diri BELLA sendiri. di satu sisi, BELLA mulai luluh, dan mula sedar kalau dia masih mencintai JOJO dan JOJO juga mencintainya. Namun di sisi lain, keluarga BELLA yang sudah terlanjur kecewa dan sakit hati dengan sikap JOJO dan keluarganya, kini sudah tidak mahu lagi menerima JOJO. BELLA lalu meminta JOJO untuk bicara pada ibunya.

Saat JOJO bicara pada JULEHA, dan meminta izin untuk melamar BELLA, JULEHA malah bilang kalau JOJO hanya boleh menikahi BELLA, kalau SURYA sudah minta maaf pada dia dan keluarganya di depan semua orang, karena dulu SURYA dan keluarganya pernah menghina dia di depan umum. Akankah BELLA dan JOJO mendapat restu dari keluarga mereka masing-masing??

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 35

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 35 pada 10 Februari 2010

Surya panik sekali waktu melihat Kasih histeris. Ia takut Kasih akan mengungkap semua rahasia tentang Bella kepada Sari, Jojo dan Bella. Untung TARI dengan cepat mengingatkan Surya untuk tidak gegabah. Demi menyelamatkan harta yang selama ini ingin dimilikinya, Surya pun berpura-pura telah menyedari kesalahannya dan meminta maaf kepada Kasih. Kasih percaya.

Setelah itu keadaan pun mulai membaik. Surya mulai merestui hubungan Bella dan Jojo dan bersikap baik kepada Kasih dan Bella. Ia bahkan telah meminta maaf kepada Juleha dan SUPRI kerana pernah menghina mereka. Jojo akhirnya bertunang dengan Bella. Kasih pun akhirnya sembuh dan kembali ke rumah. Semua senang sekali dengan hal itu.

Kasih senang sekali karena akhirnya keluarganya menerima Bella. Bella-pun akan akan tinggal di rumah yang sebenarnya menjadi miliknya. Kasih melimpahi Bella dengan berbagai hadiah dan Kasih sayang. Sampai Kasih terbawa suasana dan mengatakan semuanya kepada Bella. Kasih bilang kalau Bella sebenarnya adalah cucu kandung Sari dan pemilik sah hotel, syarikat, rumah dan semua kekayaan Sari. Bella shock sekali mendengar itu. Begitu juga dengan Lina yang secara tak sengaja mendengar pengakuan Kasih.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 36

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 36 pada 11 Februari 2010

Kasih yang merasa Kasihan pada hidup Bella, akhirnya terbawa suasana. Kasih secara terang-terangan bilang kepada Bella yang selama ini sungkan dengan kebaikan Kasih, kalau sebenarnya Bella memang berhak menerima semua kebaikan itu, kerana Bella adalah pewaris tunggal dari semua harta Sari. Bella yang shock masih belum dapat percaya begitu saja dengan semua kebetulan itu.

Saat Kasih akan menceritakan kebenaran itu pada semua orang, Bella melarangnya. Bella bimbang kalau Jojo sampai tahu siapa Bella sebenarnya, Jojo akan meninggalkannya, kerana tidak mahu dianggap sebagai cowok matre yang menikahi Bella hanya kerana hartanya Bella. Bella terlalu membimbangkan itu semua. Bella memaksa Kasih berjanji untuk tidak bercerita pada siapapun.

Sementara itu, Aurel dan RAFI makin dekat dan makin mesra. Di masa yang sama, sikap Surya pada Tari makin sejuk. Tari berharap aurel dan RAFI akan berkahwin, untuk Surya bisa segera menjadi miliknya.

Di rumah SUPRI, Lina terus marah-marah dan kesal. Lina merasa tidak rela dan iri kerana keberuntungan Bella yang ternyata sebenarnya orang kaya. Lina berusaha menghasut orang tuanya untuk ikutan sebal pada Bella, tetapi tidak berjaya. Semua malah berakhir dengan Lina yang dimarahi dan ditegur oleh orang tuanya. Itu semua membuat Lina makin sebal pada Bella.

Untuk mengakrabkan diri pada keluarga Bella, Kasih dan Jojo serta Sari memutuskan untuk berbuka puasa bersama di rumah Bella. Namun semua berantakan saat Lina dengan sengaja memaki-maki Surya yang tidak mahu datang ke acara makan malam itu, Lina bicara kelewatan sampai Sari dan Jojo sakit hati dan marah dengan semua kata-kata Lina.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 37


Bella, Julehadan Supri shock sekali melihat sikap Lina yang menyindir Kasih, Sari dan Jojo. Mereka takut, Lina akan mengatakan kepada Kasih, Sari dan Jojo siapa sebenarnya Bella. Untung dengan sigap, Bella akan mengatasi hal itu dan menarik Lina pergi serta memperingati Lina untuk menjaga sikap dan merahsiakan siapa Bella sebenarnya dari siapapun.

Tapi ternyata sikap Lina malah makin menjadi-jadi. Ia mulai berani melawan SURYA kerana ia merasa bahawa ia adalah pemilik semua kekayaan SURYA yang sebenarnya. Sementara Bella, Julehadan Supri benar-benar takut Lina tidak boleh menjaga rahsia tentang Bella. Oleh itu Juleha, Bella dan Supri pun mengawasi Lina dengan ketat.

Satu hari, Sari mengadakan acara buka puasa bersama di rumahnya. Ia mengundang keluarga Bella, keluarga Aurel, para koleganya dan anak-anak yatim piatu dari panti asuhan. Sari ingin memberikan santunan kepada anak-anak yatim itu atas nama Andi, Sukma dan anaknya yang sudah meninggal.

Saat semua orang tengah berkumpul bersama, Lina yang sudah tidak sabaran ingin segera menguasai harta kekayaan Sari, membuka rahsia Bella di depan semua orang. Lina mengatakan kalau Bella itu sebenarnya adalah cucu kandung Sari yang selama ini dikira sudah meninggal dan adalah pemilik sah semua kekayaan keluarga Sari. Semua jelas shock mendengar itu.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 38

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 38 - 40 pada 16 hingga 18 Februari 2010

Sari dan semua orang shock mendengar pengakuan Lina kalau Bella sebenarnya adalah cucu kandung Sari. Sari senang dan terharu sekali kerana akhirnya dipertemukan dengan cucunya yang selama ini disangkanya sudah meninggal. Kebahagiaan Sari jadi semakin lengkap saja dengan kebenaran yang baru saja diketahuinya itu. Kerana sebentar lagi, Bella bukan hanya akan tinggal bersamanya sebagai cucu tetapi juga akan berkahwin dengan Jojo. Sepertinya kebahagiaan menghinggapi semua orang.

Jojo pun makin senang begitu mengetahui kalau ternyata Bella adalah cucu kandung Sari. Jojo lalu membawa Bella ke balkon dan melamar Bella untuk kedua kalinya. Kali ini, Jojo menyerahkan sebuah cincin berlian yang cantik kepada Bella. Bella terharu sekali kerana hal itu.

Sementara Surya dan Tari langsung panik mengetahui hal itu. Mereka merasa nasib mereka sudah tamat. Tari yang takut terseret masalah lalu pergi meninggalkan Surya dan tidak mahu berurusan lagi dengan Suria. Surya kesal sekali dengan hal itu. Ia pun menyalahkan Kasih sebegai penyebab semua itu. Surya menumpahkan semua kemarahannya kepada Kasih. Saking kalapnya, Surya bahkan keceplosan bilang kalau dia yang telah membunuh Andi dan Sukma, bahkan mencekik Kasih. Tepat saat itu Jojo, Sari dan Bella muncul. Mereka shock sekali menyaksikan dan mendengar apa yang terjadi.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 39

Sari shock dan kecewa sekali begitu mengetahui ternyata Suryalah yang membuat Andi dan Sukma kemalangan hingga keduanya meninggal. Saking marahnya, Sari bilang beliau akan melaporkan Surya kepada polis.

Jojo, Kasih dan Bella juga Rafi yang datang kemudian, shock sekali akan hal itu. Kasih dan Bella pun cuba memujuk Sari untuk mengurungkan niatnya. Ternyata usaha Bella berhasil membuat Sari berfikir semula untuk memenjarakan Suria. Tapi walaupun begitu, Sari tetap tak bisa memaafkan Suria.

Kemarahan Sari benar-benar memuncak. Sari sampai membenci Kasih, Jojo dan Rafi. Sari bahkan memutuskan pertunangan Bella dan Jojo. Jojo tak punya pilihan selain menuruti permintaan Sari. Bella sedih sekali akan hal itu. Ia pun cuba bicara pada Jojo untuk jangan menyerah dan memperjuangkan cinta mereka di depan Sari. Bella memohon Jojo untuk tidak meninggalkannya, kerana ia tidak boleh hidup tanpa Jojo.

Walaupun berat dan sebenarnya masih sangat mencintai Bella, tapi Jojo tetap pada keputusannya. Ia tidak boleh meneruskan hubungannya dengan Bella. Bella sedih sekali kerana hal itu. Hatinya hancur lebur. Dunianya seakan runtuh. Tapi seakan tak peduli, Jojo dan keluarganya pun pergi dari rumah itu, meninggalkan Bella.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 40

Jojo dan keluarganya keluar dari rumah Sari. Saat itu, Surya mengajak keluarganya untuk tinggal di sebuah rumah baru. Namun saat itu, Jojo marah dan tidak mahu tinggal bersama-sama dengan Suria. Jojo lalu mengajak Kasih untuk pergi dari rumah baru Surya dan mengontrak di sebuah rumah petak kecil.

Untuk menghidupi dirinya dan ibunya serta Rafi, Jojo bersaha mencari pekerjaan. Namun setelah berusaha kesana-kemari untuk mencari kerja, Jojo tidak juga mendapat pekerjaan. Jojo yang putus asa, saat itu, merindukan Bella. Jojo contact Bella dan bilang ingin bertemu dengan Bella.

Bella sendiri ragu menerima ajakan Jojo, kerana Sari sudah melarangnya dan mengancamnya untuk tidak berkaitan lagi dengan Jojo. Setelah mendapat nasihat daripada Elan dan OIM, Bella akhirnya bersetuju dan memutuskan untuk menerima ajakan Jojo untuk bertemu. Mereka bermaksud bertemu di taman, saat malam tiba.

Jojo sudah berada di tempat yang dijanjikan. Namun Jojo sangat shock saat menghadapi kenyataan bahawa yang datang kesitu bukan Bella, melainkan Sari. Sari menatap Jojo dengan marah. Jojo sangat shock dan bingung harus berbuat apa. Apa yang terjadi selanjutnya? Akankah Jojo bisa bertemu dengan Bella?

RAFI senang sekali kerana BELLA menjenguknya, bahkan mau menungguinya semalaman. RAFI mengira jalannya untuk menggapai hati BELLA semakin terbuka. Sementara di dalam lubuk hatinya, BELLA masih sedih dengan sikap JOJO dan sangat berharap JOJO mau memaafkannya.

Tak pelak lagi, kejadian di rumah sakit itu malah makin membuat JOJO membenci BELLA. Apalagi begitu JOJO melihat BELLA menerima boncengan seorang tetangga. JOJO yang mengira kalau BELLA benar-benar gadis murahan yang gampang dekat dengan laki-laki, pun jadi semakin membenci BELLA.

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 41

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 41 - 44 pada 22 hingga 25 Februari 2010

Saat Tini mencari Bella ke seluruh penjuru rumah, ternyata Bella tidak ada dimana-mana. Semua orang lalu sibuk mencari Bella. Sari yang menyangka Bella lari bersama Jojo, lalu mencari Jojo dan mengamuk di rumah baru Surya. Namun ternyata Jojo sudah tidak tinggal bersama Surya. Sari bingung lalu berusaha lapor pada polis. Namun polis juga tidak boleh berbuat apa-apa, sebelum Bella hilang dalam masa 1 x 24 jam.

Juleha dan Supri pun ikut turun tangan mencari Bella, mereka mencari Bella di rumah lama mereka dan sempat bertanya kepada beberapa tetangga. Namun ternyata Bella tidak ada disitu.

Saat Sari, Juleha dan Supri secara tidak sengaja bertemu dengan Jojo, mereka langsung menuduh Jojo membawa kabur Bella. Mereka makin shock dan panik saat mengetahui kalau Bella ternyata tidak bersama Jojo. Jojo yang mengetahui kalau Bella hilang, lalu mencari Bella bersama Rafi dan Aurel. Mereka sempat melihat Bella di pemakaman orang tua Bella, namun Jojo kembali kehilangan jejak Bella.

Ketika agak sore, Bella menelefon Jojo. Jojo senang sekali dan mengajak Bella ketemuan dengannya di taman. namun ternyata Lina mendengar semua pembicaraan itu dan melaporkannya pada Sari. LINA menghasut Sari dengan bilang kalau Bella sudah tidak perduli padanya dan hanya perduli pada Jojo. Sari geram dam bermaksud menemui Jojo dan Bella yang akan bertemu di taman. akankan Bella dan Jojo bertemu di taman? Mampukah mereka mempertahankan cintanya satu sama lain walau bertentangan dengan Sari??

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 42

Jojo shock sekali begitu tahu ternyata Sari yang muncul bukan Bella. Sari amaran Jojo untuk tidak menemui Bella lagi. Tapi kejadian itu malah makin memantapkan tekad Jojo untuk terus memperjuangkan cintanya kepada Bella. Jojo pun berjanji kepada Bella akan membawa Bella keluar dari rumah Sari begitu Jojo mendapatkan pekerjaan.

Di sisi lain, Surya masih marah besar dan shock dengan apa yang baru saja menimpanya. Ia bahkan langsung membentak dan menyalahkan Kasih begitu Kasih datang menemuinya. Kasih kecewa dan sedih sekali akan hal itu.

Sementara itu, Rafi memberanikan diri untuk menceritakan apa yang telah menimpa keluarganya kepada Aurel dan orang tuanya. Beruntung, ternyata Susilo malah bersimpati pada Rafi dan menawarkan Rafi pekerjaan. Susilo juga meminta Rafi mengajak Jojo serta untuk bekerja di hotelnya. Rafi senang sekali mendengar itu.

Rafi pun akan memberitahu hal itu kepada Jojo. Jojo senang sekali mendengar itu. Oleh itu artinya Jojo bisa segera melaksanakan janjinya untuk melamar Bella dan membawa Bella pergi dari rumah Sari. Jojo pun memberanikan diri menemui Sari dan Bella untuk melamar Bella. Apakah yang akan terjadi? Berhasilkah Jojo melamar Bella? Akankah Sari akhirnya merestui hubungan mereka?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 43

SARI marah sekali mengetahui JOJO ingin melamar BELLA. SARI kalap dan mengusir JOJO keluar dari dalam hotel. SARI tetap berusaha keras untuk melarang hubungan BELLA-JOJO.

Namun JOJO sendiri tidak menyerah begitu saja. Begitu pula dengan BELLA. Kedua-duanya masih berusaha untuk bersatu. Sampai akhirnya BELLA bertengkar hebat dengan SARI. BELLA bicara keras pada SARI sampai SARI shock dan tekanan darahnya naik. Keadaan SARI sempat menurun.

Hal itu membuat BELLA merasa bersalah. SUPRI berusaha menenangkan BELLA dan menyuruh BELLA bersikap lebih tenang dan tidak keras kepala seperti itu dalam menghadapi SARI. Terutama kerana SARI sendiri masih shock dan trauma dengan kenyataan bahawa SURYA yang selama ini dipercayai olehnya, ternyata merupakan pembunuh dari putra tunggalnya.

SUPRI menganggap sikap SARI yang berlebihan ingin melindungi BELLA adalah satu hal yang wajar. SUPRI meminta BELLA bersabar dan berusaha perlahan-lahan membuat JOJO agar bisa diterima oleh SARI.

Namun, pada masa yang sama, JOJO datang dan kembali meminta BELLA untuk berkahwin denganya. Akankah BELLA menerima lamaran JOJO dan mengabaikan kesihatan SARI?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 44

JOJO shock sekali waktu BELLA menolak lamarannya. Tak percaya, JOJO pun kembali menanyakan hal itu kepada BELLA, apa BELLA serius dengan ucapannya. Ternyata BELLA tidak main-main. Ia terpaksa melakukan hal itu kerana tidak ingin terus-terusan bertengkar dengan SARI.

JOJO sedih sekali akan hal itu. RAFI pun tampak iba melihat JOJO yang menjadi pemurung dan gila kerja untuk melupakan BELLA. Untuk menghibur JOJO, RAFI mengajak JOJO main basket, seperti yang kerap JOJO lakukan pada RAFI setiap kali RAFI sedih. Ternyata usaha RAFI berjaya. JOJO mula meyakinkan dirinya untuk bangkit dari kesengsaraan.

BELLA pun sedih sekali sejak ia memutuskan menolak lamaran JOJO. Kerana sebenarnya BELLA masih sangat mencintai JOJO. SARI sedih dan cemas melihat BELLA terus-menerus bermuram durja. SARI hampir putus asa untuk membuat BELLA melupakan kesedihannya dan terutama melupakan JOJO.

Sementara itu, SURYA yang merindukan JOJO dan RAFI memutuskan menemui JOJO dan RAFI. Tapi RAFI malah mengusirnya dan bilang kalau SURYA sudah bikin dia, JOJO dan KASIH banyak menderita. SURYA menyesal sekali mengetahui hal itu. Ia pun memberanikan diri menemui SARI dan meminta SARI jangan menghukum JOJO dan RAFI atas segala perbuatannya. Tapi SARI malah mengusir dan menghina SURYA. SURYA kesal dan dendam sekali kerana hal itu. Ia pun berniat membalas perbuatan SARI. Dan apakah yang akan dilakukan SURYA? Apa rencana SURYA untuk menghancurkan SARI kali ini?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 45

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 41 - 48 pada 1 - Mac hingga 4 Mac 2010

BELLA merasa bingung kerana SARI menyuruhnya memulakan hubungan dengan Arva dan berusaha melupakan JOJO. Di satu sisi, BELLA merasa tidak mudah melupakan JOJO begitu saja, sementara di sisi lain, dia tidak ingin mengecewakan SARI.

SARI pun tidak hanya menyuruh BELLA untuk menerima Arva, namun SARI juga mengusahakan agar BELLA dan Arva makin dekat. Sampai-sampai SARI memutuskan untuk pergi umrah, supaya ada alasan Arva membantu BELLA mengurus hotel.

BELLA pun tidak bisa berbuat banyak. BELLA menurut saja apa yang dikatakan oleh SARI.

Di sisi lain, JOJO merasa bimbang dan terancam dengan kehadiran Arva. JOJO bimbang Arva akan menjadi saingan beratnya. Terlebih saat SARI minta JOJO tidak mengganggunya lagi, karena saat ini, BELLA sudah menemukan pengganti JOJO. JOJO langsung berfikir kalau orang itu adalah Arva.

Walaupun sudah ditenangkan oleh RAFI, namun JOJO tetap bimbang sampai akhirnya JOJO melihat sendiri kedekatan antara Arva dan BELLA. JOJO sangat terluka dan terpukul melihat itu semua.

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 46

OJO shock sekali apabila melihat BELLA bersama Arva. Hal itu pun membuat kecurigaan JOJO pada Arva, bahawa Arva akan merebut BELLA darinya, semakin besar saja. JOJO sedih dan cemburu sekali kerana hal itu. Ia sangat takut kehilangan BELLA. JOJO pun jadi pemurung dan penyendiri.

RAFI tampak iba melihat keadaan JOJO itu. RAFI pun mencari maklumat apa sebenarnya tujuan Arva datang ke Jakarta. Dari Aurel, RAFI tahu kalau Arva datang ke Jakarta untuk mendekati BELLA kembali. SARI bahkan menyokong hubungan Arva dan BELLA dan berniat mendekatkan mereka dengan sengaja meletakkan Arva dan BELLA untuk bersama-sama menguruskan hotel.

JOJO shock sekali mendengar itu saat RAFI menceritakan hal itu. Tapi JOJO tidak mahu begitu saja menyerahkan BELLA kepada Arva. JOJO pun berniat menemui BELLA untuk meminta BELLA kembali padanya dan terus menjaga cintanya untuk JOJO. Tapi ternyata bukan BELLA yang berjaya ditemui JOJO. Secara tak sengaja, JOJO malah melihat Arva tengah menemui SURYA. Keduanya tampak tengah

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 47

JOJO sangat kaget mengetahui kalau ternyata Arva menemui SURYA. JOJO curiga keduanya punya maksud khusus yang berkaitan dengan BELLA dan sensasional HOTEL. Namun JOJO sendiri tidak tahu pasti, apa yang terjadi dan apa maksud sebenarnya dari Arva dan SURYA.

Sementara itu, BELLA sendiri mulai menjalankan tugasnya untuk menguruskan hotel. Dengan sikap LINA yang selalu iri kepadanya, BELLA tetap tegar dan tidak gentar menghadapi apapun. Dengan sokongan penuh daripada Arva, BELLA mampu melakukan semuanya dengan baik. BELLA bahkan merancang membuat festival makanan tradisional untuk membantu SUPRI, Elan dan OIM. Semua menyambut senang usul BELLA itu.

Di tempat yang lain, KASIH merasa khuatir dan curiga dengan maksud SURYA sebenarnya. KASIH lalu berusaha menemui SURYA dan Tanya apa maksud SURYA sebenarnya. namun ternyata saat itu, JOJO muncul dan mendengar semuanya. JOJO akhirnya marah besar pada SURYA yang menggunakan dirinya sebagai alasan untuk mewujudkan semua rencana busuknya.

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 48

SURYA dan KASIH shock sekali waktu melihat JOJO ada di tempat itu. Apalagi waktu JOJO bilang kalau dia tidak akan membiarkan SURYA menghancurkan SARI dan BELLA. JOJO akan menghalang rancangan SURYA dan siap berhadapan dengan SURYA. SURYA panik sekali akan hal itu. Ia pun memainkan otak mencari cara untuk menghalang JOJO menghancurkan rencananya. Dan kali ini apalagi yang akan dilakukan SURYA?

Sementara itu, di Sensasional Hotel, BELLA tengah sibuk melakukan persiapan untuk mengadakan festival jajanan tradisional. JULEHA dan SUPRI yang takut LINA membuat masalah lagi di festival itu pun mengurung LINA di kamarnya. LINA kesal sekali akan hal itu. Tapi ia tidak boleh berbuat apa-apa kerana terkurung di biliknya.

Ternyata JOJO tidak main-main dengan ucapannya kalau ia akan menghalang SURYA. JOJO pun memberanikan diri menemui BELLA. BELLA kaget sekali melihat JOJO. Sebenarnya BELLA senang sekali melihat kedatangan JOJO dan ingin terus memeluknya, menumpahkan semua kerinduannya kepada JOJO selama ini. Tapi BELLA sudah berjanji kepada SARI untuk menjauhi JOJO. BELLA pun buru-buru pergi meninggalkan JOJO.

JOJO tak menyerah begitu saja. Ia lalu berusaha menemui BELLA. JOJO merasa harus memberitahu kepada BELLA kalau sebenarnya Arva adalah penghianat. Arva sebenarnya bekerja sama dengan SURYA untuk merebut Sensasional Hotel dari BELLA. Dan akankah JOJO berjaya mengatakan itu semua kepada BELLA?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 49

BELLA shock sekali saat JOJO bilang kalau Arva bersekongkol dengan SURYA untuk menghancurkan BELLA dan merebut Sensasional Hotel. Arva pun pucat dan panik bukan main kerana hal itu. Tapi untung BELLA tidak mempercayai JOJO. BELLA malah mengusir JOJO dari ruangannya.

JOJO sedih dan kecewa sekali. Tapi JOJO tak putus asa. Ia tetap bertekad untuk meyakinkan BELLA kalau Arva dan SURYA memang bersekongkol dan mempunyai rancangan jahat. JOJO pun cuba menelefon BELLA. Tapi begitu JOJO baru mulai bicara, BELLA langsung memutuskan hubungan telefon. Kejadian itu malah makin menguatkan tekad JOJO untuk membuktikan kepada BELLA kalau ucapannya itu benar.

Sementara itu, SARI sudah kembali dari umrah. SARI senang sekali mendengar rencana BELLA menggelar festival jajanan tradisional untuk mempromosikan hotel. SARI merasa BELLA sudah belajar banyak dari Arva dan ia tidak percuma meminta Arva mengajari BELLA menangani hotel dan lebih lagi, menjaga BELLA.

Festival jajajan tradisional pun digelar di Sensasional Hotel. Acara berlangsung meriah dan lancar. Banyak tamu yang datang. JOJO memanfaatkan momen itu untuk membuktikan kelicikan Arva. Dan akankah JOJO berjaya membuktikan kalau Arva memang bersekongkol dengan SURYA untuk merebut Sensasional Hotel?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 50

JOJO mendatangi acara pembukaan festival makanan tradisional di sensational hotel dengan berpakaian sebagai pelayan. Ketika itu, JOJO mengungkap siapa Arva sebenarnya didepan semua orang. Namun kenyataan itu dapat dipatahkan oleh SARI. Semua orang lalu berbalik menuduh JOJO, menganggap JOJO berbohong hanya kerana rasa cemburu JOJO atas hubungan BELLA-Arva yang berlebihan.

BELLA merasa sangat malu dan kecewa dengan sikap JOJO. BELLA marah pada JOJO kerana sikap JOJO membuat SARI marah dan mengganggu kesihatan SARI. Keadaan SARI sempat drop. JOJO sendiri menjadi putus asa dan bingung kenapa semua jadi berbalik menyerangnya.

Melihat BELLA yang sedih. Arva lalu menghibur BELLA dan bersikap manis pada BELLA dengan datang pagi-pagi buta ke rumah BELLA dan memasakkan makanan sahur untuk BELLA. Semua orang tampak terenyuh dengan kebaikan Arva dan kecintaan Arva pada BELLA.

SARI pun mendorong Arva untuk melangkah lebih maju untuk mendapatkan BELLA. Dengan sokongan daripada SARI. Arva pun membulatkan tekadnya untuk melamar BELLA untuk kedua kalinya. Akankan BELLA menerima lamaran Arva dan melupakan JOJO??

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 51

JOJO shock sekali waktu SURYA bilang kalau BELLA akan bertunang dengan Arva. JOJO tidak percaya akan hal itu. Kerana ia tahu benar kalau BELLA sangat mencintainya dan tidak mungkin berpaling ke lain hati. JOJO pun memutuskan untuk menanyakan hal itu langsung kepada BELLA.

Tapi ternyata yang didapati JOJO hanya kekecewaan selepas bercakap dengan BELLA. BELLA membenarkan rencana pertunangan itu. BELLA bahkan bilang kalau ia tidak boleh bersama JOJO dan meminta JOJO melupakannya. JOJO jelas shock dan kecewa sekali mendengar itu semua, apalagi langsung dari mulut BELLA.

Tapi JOJO tak putus asa. Ia tidak ingin kehilangan BELLA. Ia pun bertekad menghalang pertunangan BELLA dan Arva dengan menunjukan bukti persekongkolan Arva dengan SURYA. Setelah memancing SURYA, JOJO pun berjaya mendapatkan pengakuan SURYA dan merekamnya dengan tape recorder.

Berhasilkah JOJO mencegah pertunangan BELLA dan Arva dengan bukti rakaman itu?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 52

JOJO benar-benar shock mengetahui BELLA akhirnya bertunang dengan Arva. Namun itu tidak lantas membuat JOJO menyerah dan patah semangat. Dengan tekad yang kuat, JOJO berusaha menemui BELLA, walaupun sudah diusir oleh satpam rumah SARI, namun JOJO berkeras untuk menemui BELLA dan berusaha bercakap dengan BELLA.

Namun sayang, LINA berjaya menggagalkan usaha JOJO untuk bertemu BELLA. LINA tidak menyampaikan mesej JOJO untuk BELLA. JOJO menunggu semalaman, tanpa kehadiran BELLA.

Paginya, BELLA baru mengetahui soal memo yang di berikan oleh JOJO. BELLA merasa bersalah dan akhirnya menelefon JOJO untuk bertemu. JOJO senang sekali kerana BELLA mau menemuinya, kerana itu ertinya, JOJO boleh memperdengarkan rakaman suara SURYA yang ingin JOJO buktikan pada BELLA.

Di masa yang sama, SURYA meminta JOJO bertemu dengannya. Walaupun dengan berat hati, JOJO akhirnya bersetuju. Saat itu, SURYA menjalankan rancangannya untuk menghalang JOJO untuk membuktikan siapa SURYA dan Arva sebenarnya kepada BELLA. Akankan JOJO boleh membuktikan dan mengungkap persekongkolan SURYA dan Arva?

                                                                                                    • *********************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 53

SARI dan BELLA shock sekali mendengar rakaman nasihat SURYA kepada JOJO itu. Padahal semula JOJO berkeras mengatakan bahawa rakaman itu akan menjadi bukti persekongkolan SURYA dengan Arva. Akibatnya, SARI berang sekali kerana merasa dipermainkan. Sementara BELLA kecewa sekali pada JOJO. Ia merasa JOJO sudah banyak berubah dan sudah kelewat batas. BELLA pun mulai berfikir untuk melupakan JOJO.

JOJO sendiri pun shock sekali menyedari isi rakaman itu sudah berganti. Bukan lagi rakaman pengakuan SURYA tapi malah rakaman nasihat SURYA untuk JOJO. JOJO marah sekali pada SURYA kerana hal itu. JOJO lalu mengancam akan mendapatkan kembali kaset rakaman itu dan membongkar semua kejahatan SURYA dan Arva kepada BELLA dan semua orang. SURYA yang takut JOJO benar-benar melaksanakan ancamannya lalu meminta RAFI cuba menyedarkan JOJO untuk melupakan BELLA kerana BELLA sudah tidak mencintai JOJO lagi.

Usaha RAFI berjaya. JOJO pun mulai berfikir untuk melupakan BELLA. Tapi sebelumnya, JOJO ingin mendengar sendiri dari BELLA kalau BELLA memang sudah tidak mencintainya. Diam-diam, JOJO pun menemui BELLA ke Sensasional Hotel. Mujur, JOJO berjaya menemui BELLA. Dan apakah yang akan dikatakan BELLA? Apakah BELLA masih mencintai JOJO?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 54

JOJO sangat shock saat mengetahui jawapan BELLA. JOJO benar-benar tidak menyangka BELLA memintanya untuk tidak mengganggunya lagi. Hal itu menjadi pukulan berat untuk JOJO. Harapan JOJO mendadak hancur. Hal ini membuat orang-orang di sekitar JOJO menjadi sedih dengan keadaan JOJO.

Sementara itu, Arva sudah mula membicarakan soal rencana pernikahanya dengan BELLA pada SARI. SARI sangat senang mendengarnya dan menyambut baik rencana Arva tersebut. Begitu pula dengan SUSILO. Walaupun SUSILO tetap meminta Arva membicarakan rencana pernikahannya itu baik-baik dengan Aurel, to Aurel tidak marah lagi pada Arva.

Di tempat lain, SURYA kebingungan kerana kaset rakaman suaranya hilang. Ternyata kaset itu ada di tangan LINA. SURYA meminta kaset itu kepada LINA. Tepat saat LINA akan memberikan kaset itu ke SURYA, Arva tiba-tiba datang. LINA akan bersembunyi di bawah meja, namun sayang kaset itu jatuh dan di temukan oleh Arva. Akankah Arva mengetahui rencana busuk SURYA yang hanya ingin memanfaakannya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 55

Arva tak sengaja menemukan kaset rakaman perbualan JOJO dengan SURYA. Di dalam kaset rakaman tersebut, SURYA mengaku telah memanfaatkan Arva Untuk menghancurkan BELLA dan SARI. SURYA merancang merampas kembali sensasional HOTEL dari tangan SARI.

Arva tentu saja tak membiarkan SURYA menjalankan rencananya. Arva berniat membongkar kedok SURYA dengan memberikan kaset rakaman itu pada SARI dan BELLA. Tapi SURYA yang licik bekerja sama dengan LINA, menggagalkan usaha Arva. Dengan liciknya, LINA memutarbalikkan fakta dan membuat Arva berada di kedudukan terancam. LINA bahkan menakuti Arva jika Arva membongkar rancangan SURYA, maka Arva lah yang akan menjadi tertuduh dan dibenci oleh SARI serta BELLA. Hal ini membuat Arva mengurungkan niatnya.

SURYA tak berpuas hati. Ia melancarkan rancangan seterusnya untuk memisahkan BELLA dengan JOJO. SURYA diam-diam mencuri fail syarikat milik sensasional HOTEL. Dulu file itu dikerjakan oleh JOJO, tapi hak milik tetap menjadi hak milik sensasional HOTEL. SURYA diam-diam menghantar fail itu pada aurel di PENANG HOTEL. Aurel menyukai idea dalam fail itu dan mengajak RAFI serta JOJO untuk mewujudkannya. JOJO merasa itu adalah idea buatannya, maka ia setuju saja mewujudkannya menjadi kenyataan.

Di pihak lain, SURYA menyuruh Arva mengajukan idea serupa pada SARI. SARI dan BELLA shock saat mengetahui jumlah gambar mengandungi idea tersebut telah hilang. Mereka sama sekali tidak tahu siapa yang telah mengambil gambar tersebut.

Sementara itu, SURYA makin bernafsu untuk menghancurkan BELLA dan SARI. Untuk itu ia mengajak RAFI dan JOJO bekerja sama dengannya. Tapi KASIH tidak tinggal diam. Ia memukul dan mengusir SURYA agar pergi dari rumahnya.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 56

KASIH sangat marah apabila mengetahui SURYA menemui JOJO dan RAFI untuk mencuci otak mereka. KASIH langsung mengusir dan memberi amaran SURYA agar tidak dekat-dekat dengan anaknya. KASIH tidak mahu anaknya jadi ambisius seperti SURYA yang rela menghalalkan segala cara untuk mendapatkan keinginannya.

SUSILO merasmikan hotel barunya yang memakai konsep ramah lingkungan. Acara perasmian ini diliput langsung oleh stesen TV. Di saat yang bersamaan SARI, BELLA, Arva dan LINA menonton acara tersebut. SARI begitu terpukul saat mengetahui JOJO sudah mencuri konsep hotelnya dan diberikan pada SUSILO. SARI langsung jatuh sakit.

BELLA begitu sedih melihat SARI sakit. BELLA yang tidak boleh menahan emosi langsung menemui JOJO dan memakinya kerana sudah mencuri konsep hotel milik SARI. JOJO sedih saat mengetahui BELLA tidak mempercayai dirinya. RAFI yang tidak mahu kakaknya bersedih terus, lalu meminta JOJO untuk melupakan BELLA.

SURYA dan LINA langsung meraikan kejayaan mereka kerana sudah berjaya mengambil file di hotel milik SARI. SURYA yakin sebentar lagi SARI akan hancur dan BELLA kehilangan JOJO.

Arva tidak sanggup lagi menahan rasa bersalah dirinya. Arva lalu memutuskan untuk menemui JOJO dan menceritakan kebusukan SURYA. Apakah usaha Arva ini akan berjaya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 57

JOJO sangat shock mengetahui kalau Arva selama ini tidak sadar kalau dia sudah dimanfaatkan oleh SURYA, dalam usaha SURYA untuk merebut kembali harta kekayaan SARI. JOJO yang menyedari kalau Arva tidak jahat dan hanya dimanfaatkan oleh SURYA, lalu menyusun rencana. JOJO berpura-pura untuk berada di pihak SURYA.

SURYA yang tidak menyedari rancangan JOJO, merasa menang dan merasa berada di atas angin. SURYA merasa semua rencananya berjalan sukses dan selamat. Begitu pula dengan LINA. LINA yang berkomplot dengan SURYA, merasa akan menang dan akan segera bisa menikmati semua harta kekayaan SARI yang banyak itu.

Sementara itu, Orang-orang yang ada di sekitar JOJO merasa marah dan bimbang melihat kedekatan JOJO dengan SURYA. KASIH dan RAFI tidak boleh menerima kedekatan JOJO dan SURYA. JOJO sendiri tidak boleh mengatakan maksud dan tujuan dia sebenarnya mendekati SURYA. JOJO hanya menelan sendiri umpatan dan kemarahan orang-orang di sekitarnya.

Di tempat lain, BELLA merasa makin marah dan membenci JOJO, setelah apa yang sudah dilakukan JOJO kepadanya, terlebih setelah melihat JOJO kelihatan akrab dengan SURYA. BELLA marah besar dan makin membenci JOJO. Di tengah kemarahan yang memuncak, BELLA mendatangi JOJO dan memaki-maki JOJO. Arva yang mendengar itu semua, tidak tahan melihat BELLA memaki-maki JOJO, padahal JOJO sudah mati-matian berusaha menolong BELLA. Arva lalu bilang pada BELLA kalau JOJO tidak seburuk itu. Apa reaksi BELLA melihat Arva yang kini malah membela JOJO?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 58

BELLA menyalahkan JOJO dan menuduh JOJO telah bersekongkol dengan SURYA. BELLA sama sekali tidak menyangka kalau JOJO berubah menjadi jahat dan tidak punya perasaan sama sekali. Persis seperti SURYA. Arva yang tahu sebenarnya, merasa tidak enak dan berusaha membela JOJO. Tapi JOJO malah melarang Arva untuk memberitahu BELLA, kalau sebenarnya JOJO hanya berpura-pura mendekati SURYA untuk menghancurkan rencana SURYA.

BELLA yang merasa sedih dan marah kerana merasa dikhianati oleh JOJO, lantas memutuskan untuk menghapuskan JOJO dari hatinya. BELLA bahkan merancang membakar barang-barang pemberian JOJO. Arva buru-buru mencegahnya dan menawarkan diri untuk membuang barang-barang itu, padahal sebenarnya diberikan pada JOJO.

Sementara itu, KASIH mulai tak tahan lagi dengan sikap JOJO yang terus-menerus menemui SURYA. KASIH menyuruh JOJO untuk memilih, tetap tinggal bersama dirinya, atau pergi bersama SURYA. Tak dinyana, JOJO memilih pergi dan tinggal bersama SURYA. Hal ini membuat KASIH dan RAFI shock.

JOJO sendiri sebenarnya merasa berat meninggalkan KASIH dan RAFI. Tapi demi kelancaran rencananya, JOJO harus bisa meyakinkan SURYA bahawa dirinya berada di pihak SURYA. JOJO bahkan juga pergi ke kelab dimana para pebisnis berkumpul. JOJO ingin menunjukkan pada semua orang bahawa dirinya kini bersama SURYA. Tak dinyana, JOJO justru bertemu RAFI, BELLA dan Arva.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 59

RAFI kecewa terhadap sikap JOJO yang lebih memihak SURYA dan memilih meninggalkan KASIH serta dirinya. RAFI menyindir JOJO habis-habisan di depan umum. Tapi JOJO yang tidak mahu rancangannya gagal, menerima semua sindiran dan cercaan RAFI. Bahkan dengan santainya, JOJO meminta RAFI untuk tidak mencampuri urusannya lagi.

RAFI lantas mengajak KASIH untuk pergi dari rumah kontrakan mereka. RAFI ingin memulakan hidup baru, tanpa bayang-bayang JOJO yang sudah membuatnya kecewa. RAFI meminta tolong pada SUSILO dan aurel untuk memberinya tempat tinggal sementara. SUSILO dengan senang hati membantu RAFI dan KASIH. SUSILO bahkan memberikan sebuah rumah untuk RAFI, sebagai hadiah atas prestasi kerja RAFI selama ini.

Sementara itu, BELLA berusaha melupakan JOJO dengan cara menyibukkan diri di hotel. BELLA bercadang memanjangkan acara festival makanan Indonesia yang diadakan di hotelnya. Tapi BELLA kecewa saat tahu, Elan dan OIM justru sudah dipecat oleh LINA. Padahal BELLA berharap Elan dan OIM boleh membantunya. BELLA pun marah besar pada LINA, karena sudah lancang memecat Elan dan OIM tanpa seijinnya.

LINA yang merasa kesal kerana dimarahi oleh BELLA, lantas meminta SURYA agar membiarkan dirinya berhenti dari sensational HOTEL, dan secara terang-terangan menunjukkan pada semua orang, kalau dia bekerja sama dengan SURYA dan JOJO. Tapi JOJO meminta LINA untuk tidak gegabah, dan tetap bekerja di sensational HOTEL.

BELLA bercadang membelikan anting berlian untuk SARI, sebagai hadiah, untuk SARI merasa senang. Saat berada di kedai perhiasan, BELLA jatuh cinta pada sepasang anting berlian yang sangat cantik dan menawan. JOJO yang mengetahui hal ini, diam-diam membelikan anting itu untuk BELLA. BELLA mengira Arva yang membelikannya. BELLA merasa tersentuh dan memutuskan untuk menerima cinta Arva dan menikahinya.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 60

Arva shock sekali saat BELLA mengatakan kalau ia siap menikah dengan Arva. Lebih-lebih lagi apabila menyedari kalau anting yang ada pada BELLA bukan pemberiannya, melainkan pemberian JOJO. Arva yang tak tahu harus menjawab apa, lalu meminta waktu kepada BELLA sambil mencari cara menyatukan BELLA agar kembali dengan JOJO.

Arva pun menemui JOJO dan menceritakan apa yang terjadi, bahawa BELLA memutuskan untuk berkahwin dengan Arva. Walaupun JOJO sedih sekali mengetahui hal itu, tapi di depan Arva ia tetap bersikap seolah ia sudah tidak mencintai BELLA.

Arva bingung sekali harus bagaimana lagi. Kerana ia tidak boleh menikahi BELLA, sementara ia tahu BELLA dan JOJO sebenarnya masih saling mencintai. Hanya keadaan tidak bersahabat dan tidak menyokong kisah cinta BELLA-JOJO. Kerana tak tahu lagi harus berbuat apa, Arva pun mulai menjaga jarak dengan BELLA. BELLA menjadi sedih sekali dengan hal itu. BELLA merasa ditolak oleh Arva, padahal ia mulai membuka hatinya untuk Arva.

Sementara itu, KASIH mulai berfikir untuk mempercepat pernikahan RAFI dan Aurel. KASIH percaya hal itu akan menjauhkan RAFI dan SURYA dari keluarganya. KASIH pun akan mengutarakan keinginannya itu kepada orang tua Aurel, SUSILO dan DINA. Tak dinyata, mereka menyambut senang hal itu. RAFI dan Aurel sendiripun tak keberatan. Tapi RAFI tidak mahu memberitahu perihal rencana pernikahannya kepada JOJO. Bagi RAFI, JOJO sudah mati sama seperti SURYA. SUSILO, KASIH, DINA dan Aurel kaget sekali mengetahui hal itu. Begitu juga dengan Arva yang kebetulan saat itu baru pulang dan mendengar semuanya.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 61

Arva shock sekali mendengar ucapan RAFI tentang JOJO. Arva lalu memutuskan membicarakan hal itu kepada JOJO to JOJO berubah dan mahu kembali kepada keluarganya. Tapi semua itu percuma. JOJO tetap kukuh pada pendiriannya kalau ia akan terus bersama SURYA. Arva tak tahu lagi harus berbuat apa.

Sementara itu BELLA semakin sedih saja sejak penolakan Arva. Ia pun menenggelamkan dirinya dalam pekerjaan dan mengubah penampilannya untuk berganti suasana. Melihat hal itu, Arva jadi merasa bersalah pada BELLA. Arva pun mula memikirkan kembali perasaannya kepada BELLA.

Di sisi lain, KASIH dan Aurel berjaya memujuk RAFI untuk menemui JOJO dan mengundang JOJO ke pesta pernikahannya, kerana bagaimanapun juga JOJO adalah kakak RAFI. RAFI akhirnya terpaksa mengalah meskipun ia tidak yakin JOJO mau pulang kembali ke rumah dan menghadiri pernikahannya. Dan ternyata dugaan RAFI benar. JOJO menolak mentah-mentah jemputan RAFI. RAFI jelas sedih dan kecewa sekali. Tapi ia harus bisa melupakan hal itu.

Hari pernikahan RAFI dan Aurel pun tiba. Pesta pernikahan digelar dengan meriah. RAFI terlihat bahagia sekali, terlebih saat SARI dan BELLA datang. Sementara JOJO menyaksikan semua itu secara diam-diam sambil menangis sedih. Di sisi lain, perkahwinan RAFI dan aurel itu membuka mata Arva untuk membuka hatinya bagi BELLA dan ia pun berniat akan menikahi BELLA.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 62

Arva sangat kaget menyadari kalau ternyata dari lubuk hati kecil BELLA, BELLA masih mencintai JOJO. Arva yang tadinya berniat untuk menerima ajakan menikah dari BELLA, akhirnya membatalkan niatnya. Arva kemudian bicara pada JOJO kalau dia tidak boleh meneruskan semua permainan itu.

Setelah menemui JOJO, Arva betemu dengan SURYA. Saat itu, RAFI secara tidak sengaja melihat Arva yang sedang bersama SURYA. RAFI langsung menyedari kalau ada sesuatu antara Arva dan SURYA. RAFI mengacam Arva untuk bicara. Namun Arva diam saja. RAFI marah dan geram sekali.

Malamnya, pada saat acara persidangan pengusaha hotel, BELLA yang datang bersama Arva sempat bersitegang dengan JOJO. Namun saat itu, RAFI membela BELLA. RAFI dan JOJO bertengkar hebat, namun beruntung dapat dilerai oleh aurel dan BELLA. RAFI pun bahkan sempat memaki Arva yang cuba membela BELLA.

Walaupun semmpat diingatkan oleh RAFI soal Arva yang sepertinya tidak boleh dipercayai, BELLA sempat kaget sekali saat melihat Arva yang sedang bersama-sama dengan JOJO. BELLA merasa terluka karena merasa dikhianati oleh Arva. Arva sendiri tidak boleh mengelak dan membela diri saat ditanya oleh BELLA. BELLA benar-benar sedih kerana merasa dikhianati oleh orang-orang yang sudah dia percaya.


Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 63

BELLA merasa sedih sekali saat mengetahui semua orang-orang yang dipercayainya, kini meninggalkannya. BELLA nyaris putus asa. Di saat itu, BELLA mencari kad pengenalan RAFI dan berfikir serta berharap RAFI dapat menolongnya.

Namun sayang, belum sempat BELLA minta tolong, masalah sudah muncul. saat BELLA tidak sengaja bertemu dengan RAFI dan Aurel yang akan makan malam, mereka juga bertemu dengan JOJO. JOJO dengan sengaja membuka cerita masa lalu RAFI yang pernah suka pada BELLA. Aurel yang baru tahu soal itu, menjadi marah dan cemburu.

BELLA sendiri semakin lama makin merasa terpojok dan merasa sendirian, sampai akhirnya jatuh pengsan kerana terlalu banyak beban fikiran yang menderanya. Saat itu, RAFI muncul dan menolong BELLA. RAFI menemani BELLA dan mensuport BELLA. Namun hal itu malah membuat hubungan Aurel dan RAFI yang masih pengantin baru, jadi runyam. Aurel sangat cemburu pada RAFI yang menjadi dekat dengan BELLA dan mengira BELLA akan merebut RAFI dari tangan Aurel. Akankan hubungan BELLA, Aurel dan RAFI akan baik-baik saja?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 64

RAFI shock banget mendengar ucapan Aurel. Tapi dia nggak bisa ngejelasin apa-apa lagi ke aurel. Aurel tidak mahu mendengar RAFI dan memilih kembali ke rumah orang tuanya. RAFI jelas sedih banget kerana hal itu.

Sementara itu BELLA lagi senang banget karena RAFI begitu baik sama dia. Tapi sayang kebahagiaan BELLA tidak berlangsung lama. Kerana SURYA yang tidak suka melihat kedekatan RAFI dan BELLA, akhirnya mutusin mempercepat rencananya. SURYA meminta JOJO mengusir BELLA dan SARI dari sensasional HOTEL secepatnya. JOJO shock tapi dia nggak bisa berbuat apa-apa selain menuruti SURYA.

Hari itu pun tiba. SARI dan BELLA diusir dari sensasional HOTEL. SARI dan BELLA shock banget. SARI sampai jatuh sakit. Saat BELLA membeli ubat untuk SARI, dihantar oleh RAFI, BELLA ketemu aurel. Aurel yang sebel banget sama BELLA langsung memalukan dan menghina BELLA. RAFI yang tidak suka melihat itu sontak membela BELLA. Aurel kesal dan menampar BELLA. BELLA dan RAFI shock berat.

Sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 65

Aurel tak sengaja melihat RAFI berdua dengan BELLA. Tanpa bertanya lebih dulu, Aurel langsung mencaci-maki BELLA yang dianggapnya telah berselingkuh dengan suaminya. Aurel bahkan menampar BELLA di depan umum. RAFI tak bisa menahan kesabarannya lagi melihat kecemburuan Aurel yang membabi-buta. RAFI menampar Aurel dan memperingatkannya untuk meminta maaf pada BELLA. Hal ini membuat Aurel sedih dan terluka.

Kedua-dua ibu bapa Aurel shock saat tahu RAFI lebih membela BELLA berbanding Aurel. SUSILO yang emosi lantas mendatangi RAFI dan mengingatkannya untuk bersikap baik pada Aurel. SUSILO bahkan mengungkit-ungkit kebaikan yang telah diberikannya kepada RAFI dan keluarganya. RAFI yang merasa kalau sikap SUSILO dan aurel sudah kelewatan, lantas memutuskan keluar dari rumah pemberian SUSILO yang selama ini ditempatinya. Elan yang mengetahui RAFI dan KASIH tidak mempunyai tempat tinggal, lantas menawari keduanya untuk tinggal bersama di rumahnya.

Sementara itu, BELLA merasa sedih dan terpukul akibat tuduhan Aurel. BELLA merasa kalau tuduhan itu tidak benar, tapi BELLA juga tidak memungkiri kalau kedekatannya dengan RAFI boleh membuat orang salah faham. Akhirnya BELLA memutuskan untuk menjauhi RAFI.

Di lain pihak, SUSILO yang marah atas tingkah RAFI, meminta Aurel bercerai dari RAFI. Arva yang mendengar hal ini, merasa kalut dan meminta bantuan JOJO untuk mencari jalan keluarnya. JOJO makin merasa bersalah saat tahu perkahwinan aurel-RAFI terancam hancur. Lantas apakah yang akan dilakukan JOJO untuk menyelamatkan perkahwinan aurel-RAFI? Apakah aurel akhirnya menggugat cerai RAFI?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 66

Aurel tak sengaja melihat RAFI berdua dengan BELLA. Tanpa bertanya lebih dulu, Aurel langsung mencaci-maki BELLA yang dianggapnya telah berselingkuh dengan suaminya. Aurel bahkan menampar BELLA di depan umum. RAFI tak bisa menahan kesabarannya lagi melihat kecemburuan Aurel yang membabi-buta. RAFI menampar Aurel dan memperingatkannya untuk meminta maaf pada BELLA. Hal ini membuat Aurel sedih dan terluka.

Kedua-dua ibu bapa Aurel shock saat tahu RAFI lebih membela BELLA berbanding Aurel. SUSILO yang emosi lantas mendatangi RAFI dan mengingatkannya untuk bersikap baik pada Aurel. SUSILO bahkan mengungkit-ungkit kebaikan yang telah diberikannya kepada RAFI dan keluarganya. RAFI yang merasa kalau sikap SUSILO dan aurel sudah kelewatan, lantas memutuskan keluar dari rumah pemberian SUSILO yang selama ini ditempatinya. Elan yang mengetahui RAFI dan KASIH tidak mempunyai tempat tinggal, lantas menawari keduanya untuk tinggal bersama di rumahnya.

Sementara itu, BELLA merasa sedih dan terpukul akibat tuduhan Aurel. BELLA merasa kalau tuduhan itu tidak benar, tapi BELLA juga tidak memungkiri kalau kedekatannya dengan RAFI boleh membuat orang salah faham. Akhirnya BELLA memutuskan untuk menjauhi RAFI.

Di lain pihak, SUSILO yang marah atas tingkah RAFI, meminta Aurel bercerai dari RAFI. Arva yang mendengar hal ini, merasa kalut dan meminta bantuan JOJO untuk mencari jalan keluarnya. JOJO makin merasa bersalah saat tahu perkahwinan aurel-RAFI terancam hancur. Lantas apakah yang akan dilakukan JOJO untuk menyelamatkan perkahwinan aurel-RAFI? Apakah aurel akhirnya menggugat cerai RAFI?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 67

Semua orang shock mendengar pengakuan JOJO bahawa LINA-lah yang sudah mengkhianati SARI dan BELLA. Sayang SARI dan BELLA tidak mempercayai JOJO. Mereka malah mengusir JOJO dari situ. JOJO putus asa sekali. Usahanya meyakinkan SARI dan BELLA gagal.

Saat JULEHA, SUPRI, SARI dan BELLA mengesahkan pengakuan JOJO kepada LINA, LINA langsung menyangkalnya. LINA bahkan berpura-pura kalau ia tidak tahu apa-apa dan itu hanya akal-akalan JOJO untuk menghancurkan mereka. BELLA dan yang lainnya percaya. LINA yang merasa nasibnya mulai terancam pun cuba bicara pada SURYA. Sayang, SURYA tidak mempercayai LINA dan malah mengancam untuk tidak menuduh JOJO macam-macam lagi. JOJO lega sekali mendengar itu. Oleh itu artinya kedudukannya selamat.

Sementara itu, Elan dan OIM yang tidak tahan melihat BELLA dan RAFI yang terus-terusan murung lalu mengadakan satu pesta kejutan untuk mereka. SARI, JULEHA dan KASIH ikut serta dalam pesta kejutan itu. Di pesta kejutan itu, RAFI makin menyadari kalau dirinya masih sangat mencintai BELLA. RAFI pun mengungkapkan perasaannya kepada BELLA. BELLA shock sekali mendengar pengakuan cinta RAFI itu.

Masa yang sama JOJO kebetulan melintas dan mendengar pernyataan cinta RAFI itu. JOJO pun shock berat. JOJO tak tinggal diam. Ia tak mau kehilangan BELLA. Ia pun bertekad mendedahkan semuanya kepada BELLA. BELLA shock sekali waktu mendengar pengakuan JOJO kalau sebenarnya ia sengaja kembali ke SURYA demi BELLA.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 68

BELLA tidak percaya saat JOJO mendedahkan cerita yang sebenarnya bahawa selama ini, JOJO berada di pihak SURYA adalah hanya untuk berpura-pura, untuk mendapatkan kepercayaan SURYA agar nanti pada akhirnya JOJO boleh mengambil semua hartanya SURYA dan mengembalikannya pada BELLA.

Semula BELLA tidak percaya, namun setelah dijelaskan oleh JOJO dan JOJO memohon-mohon maaf pada BELLA, akhirnya BELLA luluh dan mau percaya pada JOJO.

Sementara itu, RAFI sendiri masih berusaha meluluhkan hati BELLA dan meminta kejelasan perasaan BELLA pada RAFI. Namun BELLA sendiri tidak boleh mengatakan yang sebenarnya, mengingat begitu banyak pengorbanan yang sudah dilakukan oleh RAFI untuk BELLA.

Di tempat lain, keadaan SURYA tiba-tiba drop. SURYA di bawa ke rumah sakit. Setelah di periksa doktor, ternyata SURYA di vonis mengidap kanser paru-paru stadium lanjut. Usia SURYA mungkin sudah tidak lama lagi. Untuk itu SURYA ingin bertemu dengan RAFI. JOJO berkeliling kota mencari RAFI kemana-mana.

JOJO akhirnya meminta tolong BELLA to BELLA boleh mempertemukan JOJO dengan RAFI. Namun saat JOJO datang, RAFI sedang menyatakan cintanya pada BELLA dan meminta kepastian perasan BELLA pada RAFI. BELLA sendiri bingung dan tidak tahu harus menjawab apa.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 69

RAFI kembali menyatakan cintanya pada BELLA. RAFI ingin BELLA percaya kalau ia bersungguh-sungguh dengan ucapannya. Tanpa RAFI dan BELLA sedari, ternyata JOJO mendengar ucapan RAFI. Hal ini membuat JOJO sedih dan putus asa.

Sementara itu, BELLA sendiri belum bisa menjawab pernyataan cinta dari RAFI. Di satu sisi, BELLA mencintai JOJO tapi di sisi lain, BELLA tak ingin menyakiti RAFI. BELLA lalu mengalihkan pembicaraan. BELLA meyakinkan RAFI kalau ada hal lain yang lebih penting selain urusan cinta mereka. Yakni, SURYA. Saat ini, SURYA tengah sakit parah akibat kanser paru-paru yang dideritanya. BELLA memujuk RAFI untuk menemui SURYA. Tapi RAFI tak mau. Ia sudah terlanjur sakit hati atas perbuatan papanya yang telah menyengsarakan dirinya dan mamanya.

Di lain pihak, Arva terkejut melihat kedekatan BELLA dengan RAFI. Arva lantas meyakinkan JOJO untuk memberitahu RAFI kalau JOJO masih mencintai BELLA. Arva juga meminta aurel untuk berjuang mendapatkan RAFI kembali dan membina perkahwinan mereka. Aurel semula ragu, tapi Arva berjaya meyakinkannya kalau aurel bersungguh-sungguh, maka harapan Aurel akan terwujud.

SURYA tak sengaja mengetahui rancangan JOJO pada dirinya. Selama ini, JOJO berpura-pura baik agar bisa mendapatkan kepercayaan SURYA. Nanti, setelah SURYA mewariskan seluruh harta kekayaan SARI kepada JOJO, JOJO akan mengembalikannya ke SARI dan BELLA. SURYA merasa marah kerana dikhianati JOJO. SURYA yang licik dan merancang menghancurkan JOJO dan BELLA dengan menggunakan RAFI.

SURYA memberitahu RAFI kalau BELLA mencintai JOJO. Dan selama ini diam-diam JOJO dan BELLA masih berkaitan. Semula RAFI tak percaya. Tapi suatu hari, RAFI memergoki BELLA dengan JOJO. Hal ini membuat RAFI marah dan terhina. RAFI pun balik membenci JOJO dan BELLA.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 70

Surya yang masih sakit berusaha kabur dari rumah sakit. Tapi malang, tubuhnya tidak kuat untuk berjalan. Saat baru turun dari tempat tidur, Surya langsung terjatuh dan tidak sedarkan diri.

Sari merasa geram setelah menerima telpon dari Surya. Sari tidak mahu Bella menikahi Rafi hanya untuk mendapatkan harta keluarga mereka kembali. Di saat Sari hendak menenangkan Bella, tanpa sengaja Sari mendengar perbualan Bella dengan Jojo di telpon. Sari merasa dibohongi kerana selama ini yang dia tau, Bella begitu membenci Jojo. Walaupun Bella sudah menjelaskan kejadian sebenarnya pada Sari, tapi Sari tetap tidak mahu percaya.

DOKTER sudah berusaha semaksimal mungkin, tapi Surya tidak boleh diselamatkan lagi. Surya meninggal dengan membawa kebencian pada keluarga Bella. Fikiran Rafi sudah diracuni oleh Surya hingga dia juga membenci Jojo dan Bella.

Saat Jojo, Sari, dan Bella hendak melayat, Rafi dan Kasih mengusir mereka. Rafi benar-benar sudah memutuskan tali silaturahmi dengan Jojo. Tentu saja ini membuat Jojo dan Bella begitu sedih.

Jojo dan Bella tetap mendatangi pemakaman Suria. Tapi mereka hanya bisa menyaksikan dari kejauhan. Selama pengebumian Surya berlangsung, Jojo kembali teringat masa kecilnya bersama Suria. Jojo tidak bisa menahan kesedihannya dan terus menangis. Bella dengan setia menemani dan menghiburnya. Rafi yang menyaksikan kedekatan Bella dan Jojo, semakin membenci keduanya. Rafi pun berjanji di depan pusara kubur Surya untuk membalas dendam Surya pada Bella, kerana Bella sudah menghancurkan keluarga mereka.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 71

Surya meninggal dunia. Namun sebelum meninggal, ia menghasut Rafi untuk membenci Jojo dan Bella. Dan kini, Rafi seperti orang gila, membabibuta membenci Jojo bahkan menganggap Jojo sebagai musuhnya. Rafi menganggap Jojo telah menghianati papa mereka sendiri demi mendapatkan Bella. Di depan nisan Surya, Rafi pun bersumpah akan membalas dendam Surya pada Jojo dan Bella.

KASIH berusaha keras mendamaikan kedua-dua anaknya. Tapi usahanya tak berhasil. Perseteruan antara Jojo dan Rafi makin menjadi-jadi. Bahkan setelah mereka tinggal bersama di rumah peninggalan Suria. Rafi secara terang-terangan memusuhi Jojo.

Rafi tak suka melihat Jojo bersama Bella. Rafi mulai mengadu-domba keduanya dengan Sari. Sehingga Sari tak menyetujui hubungan Bella dan Jojo. Sari bahkan sampai stress dan jatuh sakit memikirkan Bella dan Jojo. Sari meminta Bella untuk menjauhi Jojo dan Rafi, jika Bella ingin keadaan Sari membaik.

Sementara itu, untuk mewujudkan dendamnya, Rafi bercadang menikahi Bella dan kemudian memperlakukannya dengan semena-mena. Tapi rencana Rafi tak berjalan mulus, kerana ia masih berstatus menjadi suami Aurel. Rafi pun meminta Aurel untuk melepaskannya. Tapi Aurel yang sudah terlanjur sakit hati atas sikap Rafi, berniat memperlama proses perceraian, to Rafi tak mudah mendapatkan keinginannya. Tapi ini tak menghalang niat Rafi. Rafi menyuruh pengacaranya melakukan apapun, termasuk cara kotor untuk dirinya boleh bercerai secepatnya dari Aurel.

Rafi memohon dan mengancam Jojo agar melepaskan Bella untuknya. Tapi Jojo tak mau, kerana ia mencintai Bella. Rafi tak kehilangan akal. Ia mendatangi Bella dan melamarnya. Rafi bahkan berjanji akan mengembalikan semua harta milik Keluarga Bella jika Bella bersedia menikah dengannya. Apakah Bella akan menerima lamaran Rafi?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 72

RAFI semakin terobsesi dengan BELLA. RAFI bahkan nekat menemui BELLA dan memintanya berkahwin dengan BELLA sambil berjanji akan mengembalikan semua harta BELLA. BELLA pun tersinggung dan langsung menampar RAFI. BELLA meminta RAFI menjauhi dirinya kerana dia bukan cewek matre yang boleh dibeli dengan harta. BELLA juga menekankan pada RAFI kalau dirinya hanya mencintai JOJO dan akan berkahwin dengan JOJO.

RAFI geram dengan penolakan BELLA dan berusaha memisahkan BELLA dengan JOJO. Tapi usahanya selalu gagal. RAFI hanya boleh menyerang JOJO dengan kata-kata yang meyakitkan. Setiap hari JOJO dan RAFI bertengkar di rumah. KASIH yang menyaksikan pertengkaran ini merasa sedih dan geram pada BELLA. KASIH memutuskan menemui BELLA dan memintanya menjauhi anak-anaknya. KASIH tidak mahu kedua-dua anaknya saling bermusuhan hanya untuk memperebutkan BELLA.

BELLA semakin sedih dan menderita kerana hubungannya dengan JOJO ditentang oleh SARI dan keluarga JOJO. Tapi BELLA tidak boleh berbuat apa-apa. SUPRI dan JULEHA yang mengetahui anaknya bersedih, memutuskan untuk segera menikahkan BELLA dengan JOJO. Diam-diam mereka mempersiapkan semuanya. Mulai dari gedung sampai penghulu. Mereka meminta BELLA dan JOJO datang ke gedung tanpa memberitahu alasan yang sebenarnya.

BELLA dan JOJO datang ke gedung pertemuan untuk menemui JULEHA dan SUPRI. Mereka tidak menyangka bahawa SUPRI dan JULEHA sudah mempersiapkan semuanya, termasuk penghulu. Apakah BELLA dan JOJO berjaya melangsungkan perkahwinan mereka?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 73

BELLA dan JOJO hendak berkahwin semasa SARI datang dan terkena serangan jantung. BELLA akan melarikan SARI ke rumah sakit. RAFI yang melihat SARI dibawa pergi menggunakan ambulance langsung panik dan ketakutan. RAFI kemudian mengikuti ambulance ke rumah sakit.

Selama di rumah sakit BELLA, RAFI dan JOJO terus mendoakan SARI secara berasingan. BELLA yang mengetahui RAFI ada di rumah sakit langsung mengusirnya. BELLA tidak mahu RAFI mendekati SARI tapi RAFI tidak mahu pergi. Bahkan RAFI memaksa untuk berdoa di samping tempat tidur SARI.

JOJO yang merasa bersalah kerana sudah membuat SARI kena serangan jantung, memutuskan untuk menjauh dari SARI dan BELLA. Bahkan JOJO tidak menemui BELLA sama sekali saat BELLA di rumah sakit. JULEHA dan SUPRI ikut merasa bersalah, kerana idea untuk menikahkan BELLA dan JOJO datang dari mereka.

Keesokan paginya RAFI masih berdoa di dalam ruangan ICU. Tanpa di duga-duga SARI sedarkan diri dan orang pertama yang dilihatnya adalah RAFI. RAFI menangis dan memohon maaf pada SARI. SARI pun luluh dan memaafkan semua kesalahan RAFI. SARI juga sudah memaafkan BELLA. Tapi sikap SARI tetap dingin dan sinis pada JULEHA dan SUPRI. SARI merasa ini semua salah JULEHA dan SUPRI.

BELLA masih belum bisa memaafkan RAFI dan JOJO yang tidak muncul di rumah sakit. Tapi SARI berbeza, sejak kejadian di rumah sakit, SARI ingin selalu bertemu dengan RAFI. Diam-diam SARI janjian bertemu dengan RAFI di sebuah taman tanpa pengetahuan BELLA. BELLA yang menyusul SARI untuk memberikan ubat, langsung shock melihat SARI tengah bersama RAFI. Apakah BELLA akan membiarkan SARI terus menemui RAFI atau kembali melarangnya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 74

BELLA marah besar saat tahu SARI diam-diam menemui RAFI di taman. Kemarahan BELLA makin menjadi-jadi ketika tahu OIM dan Elan turut serta membantu rancangan SARI dan RAFI. BELLA meminta SARI untuk tidak menemui RAFI kembali. Tapi SARI tak mau. SARI bahkan membalikkan ucapan BELLA, kalau selama ini BELLA tetap nekat menemui JOJO walaupun sudah dilarang. Akhirnya BELLA terpaksa berjanji kalau dirinya tidak akan pernah menemui JOJO asalkan SARI juga tidak menemui RAFI.

Di lain pihak, JOJO merasa bersalah kerana tidak mendampingi BELLA saat SARI sakit dan dirawat di rumah sakit. JOJO lalu bercadang pergi ke rumah BELLA, untuk menjelaskan alasannya pada BELLA, sekaligus meminta SARI merestui hubungannya dengan BELLA.

RAFI yang mengetahui rencana JOJO tidak tinggal diam. RAFI ingin menjauhkan JOJO dari BELLA, supaya RAFI bisa bebas mendapatkan BELLA. RAFI pun membayar orang untuk memerangkap JOJO, dengan cara memasukkan ubat-ubatan terlarang ke dalam kereta JOJO. Akibatnya, JOJO ditangkap polis yang sedang melakukan razia ubat-ubatan terlarang di jalan.

BELLA shock mendengar JOJO ditangkap polis. BELLA dan PENGACARA JOJO pun berusaha membebaskan JOJO. Di lain pihak, RAFI sibuk menghasut SARI dan memfitnah JOJO sebagai pengedar dadah. SARI yang terhasut ucapan RAFI, melarang BELLA membantu JOJO.

Tapi BELLA tetap percaya pada keyakinannya kalau JOJO tak bersalah. BELLA meminta peguam JOJO untuk terus mencari bukti-bukti yang menguatkan to JOJO bisa bebas. RAFI tak tinggal diam. Ia melancarkan rancangan seterusnya. RAFI bersedia membebaskan JOJO, asalkan BELLA mau menikah dengannya.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 75

RAFI berjanji akan memberikan bukti-bukti yang boleh membebaskan JOJO, asalkan BELLA mau menikah dengannya. BELLA tentu saja marah dengan tawaran RAFI. BELLA menampar RAFI dan menegaskan bahawa satu-satunya orang yang dicintai BELLA dan akan dinikahinya hanyalah JOJO.

Penolakan BELLA tidak membuat RAFI berundur. Ia menakut-nakutkan BELLA kalau penjara terlalu keras untuk JOJO. BELLA jadi membayangkan yang tidak-tidak. BELLA takut JOJO dicelakai oleh napi-napi yang lain.

Sementara itu, mahkamah menetapkan JOJO sebagai tersangka pemilik dan pengedar ubat-ubatan terlarang. JOJO terancam hukuman mati. BELLA tak punya pilihan lain selain menerima tawaran RAFI demi menyelamatkan JOJO. BELLA memohon pada RAFI to RAFI memberikan bukti-bukti yang menunjukkan kalau JOJO tak bersalah. BELLA akan berkahwin dengan RAFI. Tapi BELLA menegaskan pada RAFI kalau RAFI tak akan pernah mendapatkan hati dan cintanya.

Kenyataan BELLA mencetuskan kemarahan RAFI. RAFI merasa dihina dan dilecehkan. RAFI pun menyusun rencana baru. RAFI ingin BELLA menerima dan mencintainya sepenuh hati. RAFI membantu BELLA membebaskan JOJO. RAFI juga memujuk KASIH agar mau menikahkan JOJO dengan BELLA. RAFI bahkan menyerahkan hotel dan seluruh kekayaan keluarga BELLA yang dulu diambil oleh SURYA, kepada SARI, sebagai hadiah perkahwinan BELLA dan JOJO.

Semua orang senang dengan perubahan sikap RAFI. Tapi JOJO merasa curiga. JOJO takut RAFI merancang sesuatu terhadap mereka. kerana perubahan RAFI yang tiba-tiba sangat aneh dan tidak wajar. Kecurigaan JOJO terbukti setelah JOJO berkahwin dengan RAFI. RAFI sesumbar pada JOJO bahawa RAFI pernah tidur dengan BELLA. Sampai-sampai RAFI tahu BELLA memiliki bekas luka di pinggulnya. Akibatnya, JOJO marah besar pada BELLA.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 76

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 77

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 78

Bella merasa sedih dengan sikap Jojo yang cemburu buta dan penuh curiga. Bella akhirnya tanpa sedar berucap pada Rafi bahawa mungkin dirinya lebih bahagia bersama Rafi. Jojo ternyata tak sengaja mendengar ucapan Bella. Jojo Marah besar dan memutuskan untuk pisah rumah. Jojo kembali ke rumah orangtuanya, sementara Bella tetap tinggal di rumah Sari.

Kasih sedih melihat Jojo kembali sendirian. Kasih meminta Rafi untuk bicara pada Jojo dan memujuk Jojo kembali ke rumah Sari. Tapi tanpa sepengetahuan Kasih, Rafi malah mengejek dan menghina Jojo habis-habisan. Hal ini membuat Jojo murka.

Di lain pihak, Sari, Supri dan Juleha terus menyoal Bella. Mereka penasaran apa yang terjadi sebenarnya di antara Bella dan Jojo. tapi Bella tak mau bercerita. Ia tak mau keluarganya ikut pusing dengan masalahnya. Sampai akhirnya, Sari meminta Bella untuk membawa Jojo pulang.

Bella berusaha menemui Jojo dan membawanya pulang. Namun saat itu, lagi-lagi Rafi mengacaukan segalanya. Rafi malah memanas-manasi Jojo sehingga Jojo kembali murka dan mengeluarkan kata-kata yang tidak enak di dengar. Bella yang sedih mengurungkan niatnya menemui Jojo.

Rafi memanfaatkan situasi itu untuk mengeruhkan hubungan Bella dan Jojo. Rafi menyuruh LINA untuk menghasut Jojo. Jojo yang terhasut, tanpa pikir panjang, memutuskan untuk menceraikan Bella.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 79

Jojo yang sudah tidak tahan melihat kedekatan Bella dengan Rafi, memutuskan untuk menjatuhkan talak satu pada Bella. Tentu saja Bella shock dan terpukul dengan keputusan Jojo ini. Tapi Jojo tidak mahu mengubah keputusannya dan Bella hanya boleh pasrah. Rafi yang menyaksikan semua ini tampak begitu bahagia.

Bella dan Jojo masih merahsiakan masalah mereka kepada keluarga. Saat Sari menemui Jojo, Jojo menyakinkan Sari bahawa semuanya akan baik-baik aja. Bahkan Jojo menyetujui keinginan Sari yang memintanya untuk berjanji akan selalu membahagiakan Bella.

Rafi terus memanfaatkan keadaan ini. Rafi terus saja menemui Bella dan mengajaknya pergi. Bella yang memang memerlukan teman bicara menyetujui keinginan Rafi. Tanpa Bella sedari, Jojo selalu memergoki pemergian Rafi dengan Bella. Jojo berfikir bahawa Bella tidak merasa sedih dengan perpisahan mereka kerana Bella selalu tampak bahagia bersama-sama dengan Rafi. Jojo akan menghubungi peguam dan memintanya menguruskan perceraian Jojo-Bella dipengadilan agama.

Bella yang semakin putus asa memutuskan untuk mengurung diri di kamar sambil menangis. Sari, Juleha dan Rafi panik melihat sikap Bella ini. Rafi lalu memujuk Bella agar mau menceritakan masalahnya pada Rafi. Di saat Bella cerita mengenai perceraiannya pada Rafi, Juleha dan Sari mendengarnya. Mereka begitu shock, tidak menyangka masalah Bella-Jojo seberat ini. Apakah Bella dan Jojo benar-benar akan bercerai?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 80

Sari dan Juleha begitu terkejut mengetahui Jojo ingin menceraikan Bella. Sari yang belum yakin langsung bertanya pada Bella. Dengan berat hati Bella menceritakan persoalaan yang dihadapi hingga Jojo menjatuhkan talak satu padanya.

Sari tidak terima dengan perlakuan Jojo. Sari dan Juleha kemudian mendatangi Jojo di rumahnya. Sari menampar dan juga memaki Jojo kerana sudah menyakiti perasaan cucunya. Jojo merasa geram pada Rafi kerana perbuatan Rafi, Jojo kini dibenci oleh keluarga Bella.

Jojo kini mulai menyedari kalau dirinya masuk dalam perangkap Rafi. Jojo yang curiga langsung mengikuti gerak-geri Rafi. Jojo juga berjaya mengetahui kalau Rafi sudah membeli maklumat daripada LINA hingga Rafi bisa tau soal luka dipinggul Bella.

Jojo semakin membenci Rafi dan berusaha memisahkan Rafi dari Bella. Tapi sepertinya usaha Jojo akan sia-sia kerana Bella sudah menandatangi surat perceraian yang diajukan oleh Rafi. Bahkan Bella ingin proses perceraian ini selesai secepat mungkin. Sementara itu Rafi semakin dekat saja dengan Bella. Semua orang kini menyukai Rafi kerana sudah membuat Bella kembali ceria. Apakah Rafi berhasil membuat Bella dan Jojo rasmi bercerai secara undang-undang?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 81

Rafi membeberkan rencananya pada Jojo. Rafi memberitahu bahawa dirinya akan menikahi Bella untuk membalaskan dendam ayah mereka. Rafi ingin Bella menderita dan sengsara kerana sudah Mencampakan Rafi dan membuat Surya meninggal. Jojo tidak pernah menyangka kalau sifat adiknya akan berubah seperti Suria.

Jojo berniat menggagalkan rancangan Rafi. Jojo menemui Bella di rumahnya. Tapi Bella dan Sari langsung mengusir Jojo. Jojo tidak patah semangat. Jojo lalu menemui Bella di hotel, saat Bella tengah sendirian. Jojo berusaha menjelaskan pada Bella bahawa Rafi bukanlah cowok yang baik tapi Bella tidak percaya. Bella bahkan mengusir Jojo dengan kasar.

Rafi merasa diatas angin begitu mengetahui Bella tidak menggubris ucapan Jojo. Rafi terus mencari muka di depan Bella dan Sari hingga Sari semakin sayang padanya.

Di saat Jojo putus asa, Kasih menghibur Jojo. Kasih juga meminta Jojo menceritakan semua masalahnya. Jojo yang sudah tidak sanggup menahan penderitaannya seorang diri lalu curhat pada Kasih. Jojo membeberkan semua kebusukan Rafi pada Kasih. Kasih tidak menyangka anaknya akan berubah seperti Suria. Kasih pun bertekat untuk mencegah perceraian Jojo dan Bella. Apakah usaha Kasih akan berjaya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 82

Rafi panik berat waktu tahu ternyata Kasih mengetahui rencananya. Takut Kasih membongkar rahsianya, Rafi nekat mengurung Kasih di dalam biliknya. Untung Jojo akan menyelamatkan Kasih. Jojo kaget sekali begitu mendengar dari Kasih kalau Rafi yang mengurungnya di dalam bilik.

Kasih dan Jojo lalu memutuskan menghentikan rancangan Rafi. keduanya menemui Sari dan berusaha meyakinkan Sari tentang kebusukan Rafi. Sayang Sari tidak mempercayai Jojo dan malah mengusir Jojo. Jojo hampir putus asa. Apalagi di masa yang sama Arva juga gagal meyakinkan Bella untuk berhati-hati pada Rafi.

Di sisi lain, Rafi tak tinggal diam. Ia pun menyusun rencana baru untuk mendapatkan simpati Bella. Rafi meminta Lina membayar orang untuk memukulinya. Rencana pun berjalan. Rafi dikeroyok dan dipukul oleh orang-orang bayaran Lina sampai tenat.

Bella panik dan langsung mendatangi Kasih dan Jojo untuk memberitahu keadaan Rafi. Begitu melihat Bella, Kasih langsung memberitahu tentang Rafi kepada Bella. Bella shock dan balik bilang kalau Kasih dan Jojo tega sekali menfitnah Rafi padahal saat ini Rafi tengah berjuang melawan maut. Kasih dan Jojo shock berat mendengar itu.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 83

Kasih dan Jojo shock berat waktu Bella bilang kalau Rafi masuk rumah sakit. Panik, Kasih dan Jojo pun segera pergi ke rumah sakit. Tak lama datang Sari dan Juleha. Mereka semua panik dengan keadaan Rafi yang belum juga sadarkan diri. Tapi tak lama Rafi akhirnya sedar diri juga dan beransur pulih. Bella dan yang lainnya lega sekali akan hal itu. Dengan cerdik, Rafi memanfaatkan keadaannya untuk lebih dekat dengan Bella. Bella merasa berhutang budi pada Rafi kerana Rafi sudah menolongnya hingga masuk rumah sakit. Bella lalu merawat Rafi dengan telaten.

Sementara diam-diam, Jojo merasa curiga pada Rafi. Jojo yakin kalau Rafi sengaja masuk rumah sakit untuk menarik simpati Bella. Dengan bantuan Arva, Jojo pun berusaha mencari tau apa sebenarnya yang dirancang Rafi. Betapa kagetnya Jojo dan Arva begitu mendengar dari Lina kalau ternyata Rafi sengaja membayar orang untuk memukulinya. Jojo dan Arva lalu memutuskan memberitahu hal itu kepada Bella.

Tapi Jojo dan Arva tahu, Bella tidak akan mempercayai mereka begitu sahaja tanpa bukti. Jojo dan Arva lalu memaksa para preman itu untuk mengakui semua perbuatan mereka kepada Bella, kalau tidak mereka akan dilaporkan kepada polis. Para preman yang ketakutan pun menyanggupi hal itu. Tapi saat Jojo datang menemui Bella ke rumah sakit untuk membongkar kedok Rafi, saat itu pula, secara tak sengaja Jojo mendengar kalau Bella ternyata hamil anaknya. Jojo kaget bukan kepalang mendengar itu.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 84

RAFI shock begitu mengetahui kalau ternyata BELLA hamil. JOJO yang kebetulan mendengar soal kehamilan BELLA, ikut shock. JOJO lalu berusaha ingin menemui BELLA, tapi RAFI selalu menghalangnya. RAFI tak mau BELLA kembali pada JOJO. Untuk itu, RAFI sampai meminta satpam rumah sakit untuk mengusir JOJO.

Tak hanya itu, RAFI juga memutuskan keluar dari rumah sakit dan pulang ke rumah SARI. BELLA sebenarnya curiga kenapa RAFI tak mau pulang ke rumahnya sendiri. Tapi RAFI yang licik, dengan mudah mengelabui dan membuat pelbagai macam alasan pada BELLA. Hingga akhirnya BELLA setuju. Lebih-lebih lagi, SARI juga tidak keberatan RAFI tinggal di rumahnya.

JOJO panik sekali waktu mengetahui RAFI pulang ke rumah SARI. JOJO takut, jika RAFI berada di rumah SARI, RAFI akan semakin mudah melancarkan aksinya untuk mendekati BELLA. JOJO pun meminta KASIH menyuruh RAFI pulang. Tapi RAFI menolak perintah KASIH. Kepada JOJO, RAFI bilang kalau ia baru akan pulang setelah menggantikan kedudukan JOJO di rumah SARI, iaitu sebagai menantu dan suami BELLA.

JOJO makin kalap mendengar itu. Nekat, JOJO pun memutuskan menemui BELLA untuk meminta maaf dan meminta BELLA kembali kepadanya. Dan apakah yang akan terjadi. Berhasilkah JOJO menemui BELLA? Akankah akhirnya, BELLA memaafkan JOJO dan kembali ke pelukan JOJO?

JOJO dan BELLA akhirnya mendapatkan rumah kontrakan untuk mereka tinggalin. Mereka berdua berjanji untuk memulakan hidup berdikari tanpa bantuan dari keluarga kedua belah pihak.

JOJO akan mencari pekerjaan agar dirinya boleh menyara BELLA serta bayi yang ada di dalam kandungan BELLA. Setelah mendatangi berbagai tempat, JOJO akhirnya mendapatkan kerja juga sebagai penjaga gudang. JOJO bekerja dengan semangat walaupun gaji yang diterimanya kecil.

RAFI masih belum bisa terima perpindahan JOJO dan BELLA. RAFI langsung menyusun rencana baru untuk memisahkan JOJO dan BELLA. RAFI mendekati pembantu pemilik kontrakan untuk membantu dirinya mematai-matai BELLA. Saat RAFI melihat BELLA hendak menyebrang jalan, RAFI akan memacu keretanya hendak melanggar BELLA. BELLA berjaya mengelakkan kereta RAFI tapi sayangnya BELLA jatuh terguling di jalanan.

DOKTER berusaha menolong BELLA tapi sayangnya bayi dalam kandungan tidak berjaya diselamatkan. JOJO dan BELLA begitu terpukul dengan kejadian itu. SARI dan JULEHA yang mengetahui kemalangan itu langsung menyalahkan JOJO. Apalagi saat tau JOJO kembali membawa BELLA ke rumah kontrakan, SARI jadi semakin membenci JOJO.

RAFI yang belum puas kembali menyusun rencana baru. RAFI menyewa orang untuk mengerjai JOJO di tempat kerjanya hingga JOJO dipecat sama BOS. Sedangkan di rumah kontrakan, para tetangga di hasut oleh PEMBANTU hingga PEMILIK KONTRAKAN mengusir BELLA dari dalam rumah kontrakan.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 85

BELLA diusir dari kontrakannya, setelah sebelumnya dituduh menggoda suami orang. RAFI yang kebetulan berada disitu, berusaha menolong BELLA. Tapi BELLA tak mahu menerima pertolongan RAFI. BELLA sudah tahu kalau RAFI hanya berpura-pura baik saja padanya.

Tapi RAFI tak memperdulikan penilaian BELLA padanya. RAFI tetap menolong BELLA hingga BELLA dibenarkan oleh PEMILIK KONTRAKAN untuk tetap tinggal di rumahnya. Namun BELLA tak mau berterima kasih pada RAFI. BELLA bertanya apa rencana RAFI kali ini? Setelah sebelumnya berusaha menabrak BELLA dan membuat BELLA keguguran, kenapa sekarang jadi berubah baik.

RAFI terhenyak mendengar tuduhan BELLA. RAFI meyakinkan BELLA kalau ia tidak pernah melanggar BELLA. RAFI bahkan membayar doktor untuk memberitahu BELLA kalau BELLA sebenarnya masih hamil. Saat BELLA mengalami kemalangan kemarin, doktor bilang BELLA keguguran kerana disuruh oleh JOJO. Doktor tersebut yang dibayar oleh RAFI, bahkan memberitahu BELLA kalau JOJO menginginkan bayi BELLA meninggal.

BELLA terhasut. Ia lebih percaya pada RAFI dan DOKTER itu. BELLA pun marah besar pada JOJO dan kembali ke rumah SARI. Betapa shocknya JOJO saat tahu kejadian yang sebenarnya. JOJO pun berusaha menyusul BELLA, tapi usaha JOJO tak berhasil.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 86

BELLA diusir dari kontrakannya, setelah sebelumnya dituduh menggoda suami orang. RAFI yang kebetulan berada disitu, berusaha menolong BELLA. Tapi BELLA tak mahu menerima pertolongan RAFI. BELLA sudah tahu kalau RAFI hanya berpura-pura baik saja padanya.

Tapi RAFI tak memperdulikan penilaian BELLA padanya. RAFI tetap menolong BELLA hingga BELLA dibenarkan oleh PEMILIK KONTRAKAN untuk tetap tinggal di rumahnya. Namun BELLA tak mau berterima kasih pada RAFI. BELLA bertanya apa rencana RAFI kali ini? Setelah sebelumnya berusaha menabrak BELLA dan membuat BELLA keguguran, kenapa sekarang jadi berubah baik.

RAFI terhenyak mendengar tuduhan BELLA. RAFI meyakinkan BELLA kalau ia tidak pernah melanggar BELLA. RAFI bahkan membayar doktor untuk memberitahu BELLA kalau BELLA sebenarnya masih hamil. Saat BELLA mengalami kemalangan kemarin, doktor bilang BELLA keguguran kerana disuruh oleh JOJO. Doktor tersebut yang dibayar oleh RAFI, bahkan memberitahu BELLA kalau JOJO menginginkan bayi BELLA meninggal.

BELLA terhasut. Ia lebih percaya pada RAFI dan DOKTER itu. BELLA pun marah besar pada JOJO dan kembali ke rumah SARI. Betapa shocknya JOJO saat tahu kejadian yang sebenarnya. JOJO pun berusaha menyusul BELLA, tapi usaha JOJO tak berhasil.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 87

JOJO shock saat BELLA memutuskan untuk meninggalkannya dan kembali ke rumah SARI. JOJO cuba mencari tahu apa yang membuat BELLA berubah benci padanya. Betapa shock-nya JOJO ketika akhirnya tahu kalau kandungan BELLA ternyata selamat. Selama ini, DOKTER sudah membohongi mereka. dan yang lebih membuat JOJO shock, BELLA terhasut ucapan RAFI dan menuduh JOJO berusaha menggugurkan kandungan BELLA, kerana JOJO tidak percaya kalau anak yang dikandugn BELLA adalah anaknya.

JOJO pun mencari cara untuk bisa bertemu dan bercakap dengan BELLA. Tapi BELLA sudah terlanjur membenci JOJO. BELLA tak mau bertemu JOJO. RAFI, SARI dan yang lain terpaksa mengusir JOJO yang nekat datang ke rumah SARI.

Sejak saat itu, BELLA menjadi uring-uringan dan keadaan kesihatannya drop. Doktor yang memeriksanya menyarankan agar BELLA banyak berehat dan tidak boleh stres, apalagi marah-marah. Doktor takut, tekanan darah BELLA akan naik dan berpengaruh pada kondisi kehamilan BELLA.

RAFI pun mengusulkan untuk mengadakan acara pengajian sekaligus syukuran to BELLA dan kandungannya baik-baik saja. SARI dan JULEHA dengan senang hati menerima cadangan ini. Tapi acara ini membuat BELLA makin sedih, kerana kembali teringat pada JOJO. dalam hati, BELLA berharap JOJO lah yang akan membuat acara syukuran tersebut, kerana JOJO adalah suami dan ayah dari anak yang dia kandung.

Sementara itu, RAFI terus melancarkan aksinya untuk menjauhkan JOJO dari BELLA. Sampai akhirnya, JOJO tidak tahan lagi dan berusaha membongkar kedok RAFI dihadapan BELLA dan SARI. Apakah usaha JOJO berjaya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 88

LINA berusaha membongkar rahsia RAFI yang sebenarnya pada BELLA dengan meminta wang pada BELLA. Namun sayangnya, tepat sebelum LINA bicara apapun, RAFI muncul dan menarik BELLA pergi. LINA gagal bicara pada BELLA.

RAFI pun menemui LINA dan mengancam LINA untuk tidak main-main dengannya. RAFI juga memberitahu LINA agar jangan sekali-sekali berani membongkar rahsianya kepada siapapun. Atau RAFI tidak akan segan-segan bertindak pada LINA. LINA yang ketakutan tidak boleh berbuat apa-apa.

Di rumah, RAFI terus menghasut BELLA dan memperlihatkan sikap baik kepada BELLA dan memperlihatkan keburukan-keburukan JOJO supaya BELLA makin benci pada JOJO. RAFI sendiri juga selalu menemani BELLA dan memperlihatkan rasa sayang pada anak yang di kandung BELLA. Sikap RAFI yang begitu baik dan perhatian pada BELLA, membuat BELLA, SARI, dan JULEHA tersentuh. SARI dan JULEHA bahkan berharap satu hari nanti, BELLA boleh jatuh cinta pada RAFI dan berkahwin dengan RAFI.

Sementara itu, JOJO tidak putus asa dan terus berusaha mendekati BELLA. JOJO yang tidak ingin RAFI terus meracuni fikiran-fikiran BELLA, berusaha membongkar kedok RAFI dihadapan BELLA dan SARI. Tapi usaha JOJO gagal. Yang ada, BELLA makin marah pada JOJO, dan memutuskan untuk tidak mengakui JOJO sebagai ayah dari anaknya.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 89

JOJO shock dan terluka saat BELLA memberitahu JOJO, bahawa dirinya kecewa sekali pada JOJO. Bahkan BELLA lebih suka RAFI yang menjadi bapak dari anaknya. Namun JOJO tak menyerah dan cuba meyakinkan BELLA. Tapi BELLA tetap tak percaya padanya.

JOJO kecewa dan sedih sekali. KASIH yang tidak tahan melihat itu lalu memutuskan mengajak JOJO ke panti asuhan tempatnya biasa menenangkan diri jika ada masalah. Melihat tawa dan kepolosan anak-anak di panti asuhan JOJO merasa tersentuh dan tenang. JOJO pun memutuskan untuk mengabdikan diri mengajar anak-anak panti asuhan itu.

Saat yang sama, SARI mengajak semua ahli keluarga, BELLA, JULEHA, SUPRI dan RAFI ke panti asuhan untuk merayakan ulang tahun perkahwinan JULEHA dan SUPRI. Ternyata mereka pergi ke panti asuhan yang sama dengan tempat JOJO mengajar. BELLA sempat terpana dan terharu melihat JOJO yang tengah mengajar anak-anak panti.

RAFI yang tidak suka melihat itu segera mencari saya untuk menjelekkan JOJO di depan BELLA. Siasat RAFI berjaya. BELLA pun terpengaruh dan kembali membenci JOJO. JOJO merasa sedih, kerana ia sempat berharap bisa berbaikan kembali dengan BELLA.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 90

BELLA tak sengaja bertemu JOJO dalam kunjungannya di sebuah panti asuhan. Di tempat itu, JOJO meminta BELLA untuk kembali padanya. Tapi RAFI menghasut BELLA agar menolak permintaan JOJO. BELLA yang tengah labil, terhasut ucapan RAFI dan menolak JOJO.

JOJO merasa sedih dan putus asa. JOJO sempat pasrah dan memutuskan untuk menamatkan hubungannya dengan BELLA. Tapi saat JOJO tahu niat RAFI yang sebenarnya, kalau RAFI menikahi BELLA untuk membalas dendam atas kematian SURYA, JOJO tidak terima. JOJO tidak mahu BELLA nanti menderita. JOJO pun bertekad untuk memperjuangkan BELLA dan merebutnya kembali dari tangan RAFI.

Di lain pihak, SARI dan JULEHA merasa kalau BELLA harus memulakan hidup yang baru. SARI dan JULEHA meminta BELLA to berkahwin dengan RAFI, selepas BELLA melahirkan anaknya dan menceraikan JOJO. Semula BELLA tak mau, karena masih trauma. Tapi SARI dan JULEHA meyakinkannya kalau RAFI laki-laki yang baik dan bertanggungjawab.

RAFI merasa senang karena akhirnya impiannya untuk berkahwin dengan BELLA dan kemudian membalas dendam papanya, akan terwujud. Tapi ada satu halangan kecil. KASIH baru mau merestui RAFI menikahi BELLA, jika RAFI sudah rasmi bercerai dari Aurel.

Sementara itu, JOJO meminta bantuan Arva dan aurel untuk menghentikan rencana RAFI. Mereka bertiga pun menyusun rencana untuk RAFI tak bisa bersama BELLA. Adakah rancangan mereka akan berjaya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 91

JOJO, Arva dan Aurel bekerjasama untuk menghentikan rencana jahat RAFI. Aurel bahkan sampai berpura-pura hamil, untuk RAFI kembali padanya dan tidak jadi menikahi BELLA. Siasat mereka berjaya. BELLA menyuruh RAFI untuk bertanggungjawab pada Aurel.

RAFI tentu saja merasa kesal dan marah lantaran rencananya terhalang. RAFI tak tinggal diam. RAFI cuba menunjukkan sikap baiknya sebagai suami yang bertanggungjawab. Ia mengajak aurel untuk tinggal bersama di rumahnya kembali. BELLA melihat sikap RAFI ini sebagai bentuk tanggungjawab seorang suami pada isterinya. BELLA merasa kagum dan simpati. Padahal, tanpa setahu BELLA, RAFI tetap melayan Aurel dengan kasar.

Di lain pihak, JOJO terus melancarkan rencananya. Setelah berjaya meminta Aurel dan Arva untuk membantunya, JOJO menemui KIKI, sahabat baik RAFI. Pada KIKI, JOJO menceritakan semuanya. JOJO bahkan meminta KIKI untuk mengingatkan RAFI agar tidak meneruskan rencananya mendekati BELLA.

Hal ini membuat RAFI makin berang. RAFI pun melancarkan serangan balasan. RAFI memaksa aurel untuk melakukan pemeriksaan USG di hadapan BELLA. RAFI berharap dengan begitu, kebohongan Aurel akan terbongkar. Tapi ternyata aurel dengan pandainya berkelit dan tidak jadi melakukan pemeriksaan USG.

BELLA sendiri mulai merasa yakin kalau JOJO berubah. Pertama-tama JOJO menghantar hadiah untuk dirinya dan calon anak mereka. JOJO bahkan menolong BELLA saat BELLA hampir terjatuh. Bukan itu sahaja, JOJO dengan berani menemui SARI dan memohon diizinkan kembali dengan BELLA. BELLA merasa kalau JOJO pantas diberi kesempatan kedua.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 92

Aurel shock berat dan ketakutan saat melihat RAFI dengan tega membiarkan SARI jatuh dari lantai dua dan meninggal dunia. RAFI bahkan dengan sadisnya memberitahu Aurel bahawa SARI pantas mendapatkan ganjaran itu, kerana sudah menghalang RAFI untuk mendekati BELLA. Aurel yang tidak ingin bernasib buruk memutuskan untuk berhenti membantu JOJO. Aurel bahkan menandatangani surat-surat perceraiannya dengan RAFI.

JOJO dan Arva merasa penasaran kenapa tiba-tiba Aurel berubah pendirian. Namun aurel tak mau bercerita. Ia takut RAFI akan berbuat nekat dan menyakiti dirinya serta ibu bapanya. Aurel hanya mengingatkan JOJO untuk berhati-hati. Aurel juga minta JOJO untuk menjaga BELLA dengan baik, jangan sampai RAFI menyakiti BELLA.

Sementara itu, RAFI menghasut BELLA untuk membenci JOJO. RAFI bahkan memberitahu BELLA kalau penyebab meninggalnya SARI adalah JOJO. Gara-gara SARI marah pada JOJO, SARI sampai terkena serangan jantung dan jatuh dari tingkat dua. BELLA percaya ucapan RAFI dan mula menjauhi JOJO.

Pada saat pemakaman SARI, LINA tak sengaja memancing Aurel bicara soal RAFI. Dari perbincangan Aurel, LINA Menarik kesimpulan kalau RAFI telah membunuh SARI. LINA yang ketakutan JULEHA juga akan disakiti oleh RAFI lalu menyuruh JULEHA pergi dari rumah. Tapi JULEHA tak mau pergi, jika tidak bersama BELLA. JULEHA pun meminta pertolongan pada JOJO. Keduanya lantas bekerjasama untuk membawa pergi dari rumah. Tapi malangnya, RAFI mengetahui rancangan mereka berdua.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 93

Aurel shock berat dan ketakutan saat melihat RAFI dengan tega membiarkan SARI jatuh dari lantai dua dan meninggal dunia. RAFI bahkan dengan sadisnya memberitahu Aurel bahawa SARI pantas mendapatkan ganjaran itu, kerana sudah menghalang RAFI untuk mendekati BELLA. Aurel yang tidak ingin bernasib buruk memutuskan untuk berhenti membantu JOJO. Aurel bahkan menandatangani surat-surat perceraiannya dengan RAFI.

JOJO dan Arva merasa penasaran kenapa tiba-tiba Aurel berubah pendirian. Namun aurel tak mau bercerita. Ia takut RAFI akan berbuat nekat dan menyakiti dirinya serta ibu bapanya. Aurel hanya mengingatkan JOJO untuk berhati-hati. Aurel juga minta JOJO untuk menjaga BELLA dengan baik, jangan sampai RAFI menyakiti BELLA.

Sementara itu, RAFI menghasut BELLA untuk membenci JOJO. RAFI bahkan memberitahu BELLA kalau penyebab meninggalnya SARI adalah JOJO. Gara-gara SARI marah pada JOJO, SARI sampai terkena serangan jantung dan jatuh dari tingkat dua. BELLA percaya ucapan RAFI dan mula menjauhi JOJO.

Pada saat pemakaman SARI, LINA tak sengaja memancing Aurel bicara soal RAFI. Dari perbincangan Aurel, LINA Menarik kesimpulan kalau RAFI telah membunuh SARI. LINA yang ketakutan JULEHA juga akan disakiti oleh RAFI lalu menyuruh JULEHA pergi dari rumah. Tapi JULEHA tak mau pergi, jika tidak bersama BELLA. JULEHA pun meminta pertolongan pada JOJO. Keduanya lantas bekerjasama untuk membawa pergi dari rumah. Tapi malangnya, RAFI mengetahui rancangan mereka berdua.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 94

RAFI shock berat saat BELLA mengatakan dia sudah mengetahui bahawa RAFI yang sudah menghancurkan hidupnya dan menyingkirkan orang-orang yang disayanginya, seperti SARI. RAFI makin shock begitu tahu, BELLA akan pergi dari rumah dan tinggal dengan JOJO.

RAFI panik. Tanpa pikir panjang RAFI langsung menyekap BELLA. Takut, JOJO mengetahui ulahnya pada BELLA dan takut JOJO membawa BELLA kabur dari sisinya, RAFI lalu membawa BELLA ke sebuah villa dan menyekapnya di sana.

BELLA takut sekali pada RAFI. BELLA tak mahu terus berada bersama RAFI yang sedang kalap. BELLA cuba kabur dan contact JOJO untuk membebaskannya. Tapi malang, aksi BELLA ketahuan oleh RAFI. RAFI yang berang dan kalap memukul BELLA. BELLA shock dan takut sekali. BELLA pun mulai berhati-hati pada RAFI, ia takut RAFI akan berbuat nekat padanya.

Tapi begitu ada kesempatan, BELLA kembali cuba kabur dan berjaya keluar villa. Saat yang sama, JOJO yang mencemaskan keadaan BELLA mencari BELLA sampai ke villa milik rafi. Apakah akhirnya JOJO berhasil menemukan BELLA dan BELLA berjaya melepaskan diri daripada RAFI?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 95

Saat BELLA akan kabur dan hampir bertemu dengan JOJO, ternyata RAFI muncul. BELLA pun gagal bertemu dengan JOJO. Sebelum JOJO melihat BELLA, RAFI sudah lebih dahulu menyembunyikan BELLA. RAFI marah besar pada BELLA,Kerana BELLA akan kabur. ....

Sementara itu, JOJO datang ke villa milik RAFI. MANG UJANG, sang penjaga villa yang menemui JOJO. MANG UJANG berbohong dan bilang kalau tidak ada siapa-siapa disana. JOJO tidak boleh berbuat apa-apa.

RAFI merasa dalam bahaya dan merasa kesal kerana JOJO sudah berada semakin dekat dengannya dan RAFI boleh bila-bila masa kehilangan BELLA. RAFI tidak mahu itu terjadi. RAFI membawa BELLA keluar dari villa itu.

Sementara itu, JOJO mendapat maklumat dari warga tempatan bahawa dia pernah melihat orang dengan ciri-ciri seperti RAFI di villa yang sempat di datanginya. JOJO semakin yakin kalau RAFI dan BELLA ada disitu. JOJO dan Arva akhirnya memaksa masuk ke dalam villa. MANG UJANG dan RAFI lalu melaporkan perbuatan Arva dan JOJO kepada polis. JOJO dan Arva kemudian di tahan dipenjara atas tuduhan pemaksaan masuk tanpa izin.

Di tempat yang lain, RAFI bergerak cepat. RAFI memujuk seorang USTADZ untuk segera menikahkan dirinya dengan BELLA. Mungkinkan RAFI boleh menikahi BELLA? Akankah BELLA jatuh ke dalam pelukan RAFI, sementara JOJO tidak sanggup membebaskannya kerana berada di penjara?

Sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 96 yang disiarkan di TV Indosiar pada 14 November 2008 pada jam 17:00 WIB DI INDOSIAR

RAFI menyembunyikan BELLA di sebuah pesantren. RAFI meminta pimpinan pesantren, USTADZ BURHAN untuk menikahkan RAFI dengan BELLA. RAFI mengarang bermacam alasan sampai USTADZ BURHAN percaya dan mau menuruti ucapan RAFI. Saat prosesi pernikahan hendak dilaksanakan, BELLA pengsan.

Ternyata BELLA hanya pura-pura pengsan. Ia sengaja mengulur waktu agar tidak jadi berkahwin dengan RAFI. BELLA berharap selama jeda waktu tersebut, dirinya bisa melarikan diri dari pesantren. Tapi ternyata, RAFI sudah menjangka hal itu. RAFI menyebarkan gosip ke semua orang di pesantren, bahawa keadaan mental BELLA terganggu. Itu sebabnya BELLA harus dijaga dan tidak boleh kabur dari pesantren.

Di lain pihak, JOJO, Arva, LINA, Elan dan OIM bahu membahu mencari BELLA. Namun mereka selalu menemui jalan buntu. Sampai akhirnya, LINA memberitahu soal USTADZ BURHAN yang sempat dilihatnya bersama RAFI. Berdasarkan petunjuk itu pun mereka akhirnya berjaya mencari tempat RAFI menyembunyikan BELLA.

Pada hari yang ditentukan, iaitu pada persidangan pertama perceraian Aurel dan RAFI, JOJO dan Arva akan menuju pesantren untuk membebaskan BELLA. Tapi ternyata feeling RAFI cukup kuat. Ia merasa ada yang aneh dan akan mendahului ke pesantren. RAFI meminta USTADZ BURHAN untuk kembali menikahkan dirinya dengan BELLA. Kali ini, BELLA tak punya alasan apapun lagi untuk mengelak dari pernikahan tersebut.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 96

RAFI menyembunyikan BELLA di sebuah pesantren. RAFI meminta pimpinan pesantren, USTADZ BURHAN untuk menikahkan RAFI dengan BELLA. RAFI mengarang bermacam alasan sampai USTADZ BURHAN percaya dan mau menuruti ucapan RAFI. Saat prosesi pernikahan hendak dilaksanakan, BELLA pengsan.

Ternyata BELLA hanya pura-pura pengsan. Ia sengaja mengulur waktu agar tidak jadi berkahwin dengan RAFI. BELLA berharap selama jeda waktu tersebut, dirinya bisa melarikan diri dari pesantren. Tapi ternyata, RAFI sudah menjangka hal itu. RAFI menyebarkan gosip ke semua orang di pesantren, bahawa keadaan mental BELLA terganggu. Itu sebabnya BELLA harus dijaga dan tidak boleh kabur dari pesantren.

Di lain pihak, JOJO, Arva, LINA, Elan dan OIM bahu membahu mencari BELLA. Namun mereka selalu menemui jalan buntu. Sampai akhirnya, LINA memberitahu soal USTADZ BURHAN yang sempat dilihatnya bersama RAFI. Berdasarkan petunjuk itu pun mereka akhirnya berjaya mencari tempat RAFI menyembunyikan BELLA.

Pada hari yang ditentukan, iaitu pada persidangan pertama perceraian Aurel dan RAFI, JOJO dan Arva akan menuju pesantren untuk membebaskan BELLA. Tapi ternyata feeling RAFI cukup kuat. Ia merasa ada yang aneh dan akan mendahului ke pesantren. RAFI meminta USTADZ BURHAN untuk kembali menikahkan dirinya dengan BELLA. Kali ini, BELLA tak punya alasan apapun lagi untuk mengelak dari pernikahan tersebut.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 97

RAFI tetap memaksa BELLA untuk berkahwin dengan dirinya. USTADZ BURHAN yang sudah dibohongi RAFI tampak sibuk mempersiapkan pernikahan RAFI. Saat RAFI hendak mengucap ijab kabul, JOJO datang dan mencegah perkahwinan RAFI-BELLA. JOJO membeberkan kebusukan RAFI. RAFI yang sudah terdesak menculik BELLA dan membawanya pergi.

JOJO dan Arva langsung mengejar kereta RAFI. Tapi mereka kehilangan jejak saat sampai di tengah hutan. JOJO dan Arva tidak menyerah, mereka meminta bantuan warga untuk membantu mencari RAFI dan BELLA. Sampai tengah malam, JOJO belum juga bisa menemukan BELLA dan RAFI. JOJO takut BELLA dicelakai oleh RAFI.

RAFI berhasil menemukan sebuah villa kosong ada di atas bukit. RAFI menyekap BELLA di dalam villa tersebut. Saat malam tiba, RAFI keluar villa untuk membeli makan. Saat itu RAFI mendengar warga kasak-kusuk membicarakan seorang isteri yang diculik sama adik iparnya. RAFI yang panik langsung kembali ke villa.

Pagi harinya BELLA berhasil kabur dari villa. Di saat yang bersamaan JOJO dan Arva tengah menuju ke villa tempat RAFI menyekap BELLA. Di tengah jalan, BELLA berjaya ketemu sama JOJO. Tapi RAFI berjaya menculik BELLA kembali. RAFI memasukan BELLA ke dalam keretanya dan pergi meninggalkan JOJO. Apakah JOJO berjaya mengejar dan menyelamatkan BELLA dari RAFI?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 98

RAFI berusaha membawa BELLA kabur dari hutan. JOJO yang begitu bimbang dengan keadaan BELLA langsung mengejar dengan menyewa motor tukang ojek. Sayangnya saat di tengah jalan, mereka semua mengalami kemalangan parah. Arva dan WARGA yang datang menyusul segera melarikan JOJO, BELLA dan RAFI ke rumah sakit.

KASIH, JULEHA akan datang ke rumah sakit setelah mendengar khabar dari Arva. Mereka begitu bimbang dengan keadaan anak masing-masing. Setelah beberapa saat, RAFI sedarkan diri tapi keadaannya masih kritis. RAFI sempat meminta KASIH untuk membalaskan dendamnya pada BELLA sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.

KASIH yang tidak boleh menerima pemergian RAFI langsung menyalahkan BELLA.JOJO masih belum sedar daripada komanya..KASIH sangat marah dan menyanggap semua kejadian ini berlaku kerana BELLA..KASIH langsung menuju ke tempat BELLA di rawat.. KASIH menghempaskan BELLA hingga membentur ke tembok. BELLA mengalami pecah ketuban dan terpaksa melahirkan bayi prematur.

KASIH yang belum puas kembali menghina BELLA didepan JULEHA, LINA, Elan dan OIM. JULEHA tidak terima dengan ucapan KASIH. Mereka berdua lalu bertengkar dan saling menyalahkan anak masing-masing. Elan dan OIM yang tidak ingin perkelahin bertambah panjang akan menjauhkan KASIH dari JULEHA.

JULEHA dan LINA kini sedar bahawa KASIH membenci BELLA dan ingin mencelakai BELLA. Mereka berusaha sekuat tenaga menjaga BELLA dari KASIH. Sedangkan KASIH semakin dendam pada BELLA. KASIH selalu mencari cara dan kesempatan untuk bisa mencelakai BELLA. Akankan niat KASIH untuk mencelakai BELLA berjaya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 99

KASIH tergoncang dengan kematian RAFI. KASIH tak rela RAFI meninggal begitu cepat. Akibatnya, KASIH jadi membenci BELLA dan menyalahkan BELLA. KASIH menganggap BELLA yang menyebabkan RAFI meninggal.Rasa dendam dan benci KASIH pada BELLA kian bertambah. Untuk membalas sakit hatinya, KASIH tidak mengizinkan BELLA melihat bayinya yang baru dilahirkannya.

BELLA sedih dan shock. Namun doktor meyakinkannya kalau tidak ada yang perlu dikhawatirkan. Tidak ada seorang pun yang boleh membawa bayi BELLA pergi, kecuali BELLA sendiri. Sekarang ini, BELLA belum bisa menemui bayinya kerana bayinya masih ada di inkubator. Keadaan bayi BELLA lemah kerana lahir prematur.

Sementara itu, KASIH menyusun rancangan untuk menjauhkan JOJO dan bayi JOJO dari BELLA. KASIH diam-diam membawa bayinya BELLA pulang ke rumah.Apabila JOJO pulang ke rumah,dia berasa kaget apabila melihat bayinya BELLA ada di rumahnya.. JOJO berusaha bermati-matian memujuk KASIH agar mengembalikan bayi itu ke BELLA, tapi KASIH tak mahu. KASIH ingin BELLA merasakan kehilangan yang sama seperti yang dirasakannya.

BELLA histeris saat tahu bayinya dibawa pergi oleh KASIH. Arva menyarankan agar BELLA dirawat di rumah supaya keadaanya membaik. Tapi BELLA berkeras untuk pulang ke rumah JOJO. BELLA ingin berkumpul bersama suami dan anaknya. Meskipun JULEHA, Elan, OIM dan LINA serta Arva mengingatkan BELLA soal sikap KASIH yang sekarang berubah, BELLA tetap pada keputusannya.

Dengan terpaksa, JULEHA, Elan dan Arva Mengantarkan BELLA pulang ke rumah JOJO. Mereka semua berharap sikap KASIH pada BELLA kembali membaik. Tapi ternyata KASIH tetap membenci dan berdendam pada BELLA dan tidak mengizinkan BELLA dekat-dekat dengan bayinya.

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 100

BELLA memutuskan untuk tinggal bareng dengan JOJO dan anaknya di rumah KASIH. BELLA dan JOJO berharap KASIH akan luluh dan boleh menerima keadaan BELLA. Tapi nyatanya KASIH hanya mahu menerima kehadiran BELLA di rumahnya, tanpa membenarkan BELLA merawat bayi yang baru dilahirkan BELLA. Bahkan KASIH tidak membenarkan BELLA menyentuh dan menggendong bayinya sama sekali.

BELLA begitu sedih dan terpukul dengan sikap KASIH tersebut. Tapi BELLA tidak putus asa. BELLA terus bersabar dalam menghadapi KASIH. KASIH tampak menikmati semuanya ini, kerana tujuan utamanya adalah untuk menyeksa perasaan BELLA. KASIH ingin membalaskan dendam RAFI pada BELLA.

Setelah beberapa hari tinggal dengan serumah dengan bayinya tanpa bisa menyentuh bayinya, BELLA mula putus asa. BELLA semakin kecewa kerana KASIH tetap tidak mengizinkan dirinya merawat bayinya. KASIH bahkan membawa bayi BELLA jalan-jalan keluar rumah, padahal KASIH tahu keadaan bayi masih lemah.

BELLA lalu berinisiatif untuk mengadakan pengajian untuk mendoakan SURYA dan RAFI. BELLA berharap dengan pengajian ini KASIH merasa tersentuh dan boleh menerima kehadiran BELLA sebagai menantunya. Apakah usaha BELLA kali ini akan berjaya?

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 101

BELLA dan JOJO memutuskan untuk mengadakan pengajian, untuk mendoakan Allahyarham SURYA dan RAFI. BELLA dan JOJO berharap dengan pengajian tersebut, KASIH akhirnya bisa sadar dan menerima kepergian RAFI. KASIH juga mau mengubah sikapnya dan memberikan anak BELLA pada BELLA. Tapi ternyata harapan BELLA dan JOJO kandas di tengah jalan. KASIH malah memaki BELLA dihadapan orang ramai dan menyebut BELLA sebagai pembunuh RAFI.

Sikap KASIH pun makin menjadi-jadi. Rasa sedih kerana kehilangan RAFI telah membuat KASIH gelap mata dan tidak memperdulikan sekelilingnya. KASIH menganggap bayinya BELLA sebagai pengganti RAFI. KASIH bahkan memanggil bayinya BELLA dengan nama RAFI. BELLA dan JOJO yang takut KASIH mengalami gangguan mental bercadang membawa KASIH ke psikiater.

Tapi belum sempat rencana JOJO dan BELLA terlaksana, KASIH sudah kabur dari rumah dengan membawa bayinya BELLA. Di tengah jalan, KASIH mengalami kejadian spiritual yang akhirnya menyedarkan dirinya, bahawa apa yang dilakukannya selama ini salah. KASIH pun berniat mengembalikan bayinya BELLA ke tangan BELLA. Tapi malangnya, KASIH telah meninggalkan bayinya BELLA di sebuah lori. Dan sekarang, lori itu raib tanpa jejak. Bayinya BELLA hilang.

JOJO dan BELLA tentu saja panik mendengar khabar ini. Bersama-sama pegawai polis mereka berusaha mencari bayi mereka. sementara KASIH yang merasa sangat bersalah, telah membuat bayinya BELLA hilang, seharian bersimpuh di atas sajadah, berdoa agar bayinya BELLA akan ketemu.Akhirnya,BELLA mendapat bayinya kembali dan hidup bersatu dengan keluarganya dahulu..