Tebuan gergasi Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tebuan gergasi Jepun (dahulunya dikenali sebagai Vespa mandarinia japonica) ialah bentuk warna tebuan terbesar di dunia, tebuan gergasi Asia (V. mandarinia ); walaupun sebelum ini dianggap sebagai subspesies, ia telah dianggap sebagai sinonim dari subspesies V. m. mandarinia sejak tahun 1997.[1] Ia merupakan serangga yang besar, dengan orang dewasa kerap berkembang menjadi lebih besar daripada 4 sentimeter (1.6 in) panjang, dengan sayap lebar lebih daripada 6 sentimeter (2.4 in). Ia mempunyai kepala kuning yang besar dengan mata yang besar, dan tatu coklat gelap dengan abdomen dibungkus dengan coklat dan kuning. Hornet gergasi Jepun mempunyai tiga mata kecil yang sederhana di bahagian atas kepala antara dua mata majmuk besar. Seperti namanya, ia adalah endemik kepada pulau-pulau Jepun, di mana ia lebih suka kawasan luar bandar di mana ia dapat mencari pokok-pokok untuk bersarang.[2] Di Jepun ia dikenali sebagai ōsuzumebachi (Jepun: オオスズメバチ(大雀蜂、大胡蜂), secara harfiah "lebah gergasi").

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Tebuan gergasi Jepun

Pekerja ternakan untuk memberi makan larva mereka. Diet mereka terdiri daripada pelbagai jenis serangga, termasuk perosak tanaman, dan untuk tujuan ini, tanduk dianggap sebagai bermanfaat. Para pekerja memecahkan mayat mangsa mereka untuk kembali hanya bahagian tubuh yang kaya nutrien, seperti otot penerbangan, ke sarang.  Di sana, para pekerja mengunyah mangsa menjadi pasta sebelum memberi makan larva yang kemudiannya menghasilkan cecair yang digunakan oleh pekerja. Cecair ini dikenali sebagai campuran asid amino vespa (VAAM). VAAM sintetik dihasilkan secara buatan sebagai makanan tambahan, dengan tuntutan bahawa ia dapat meningkatkan prestasi atletik.[3] Di banyak kampung di Jepun, tebuan dianggap sebagai makanan istimewa apabila digoreng.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ James M. Carpenter; Jun-ichi Kojima (1997). "Checklist of the species in the subfamily Vespinae (Insecta: Hymenoptera: Vespidae)" (PDF). Natural History Bulletin of Ibaraki University. 1: 51–92. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ a b Ross 2007
  3. ^ "VAAM Energy: Vespa Amino Acid Mixture Metabolize Fat Into Energy". www.vaam-energy.com. Dicapai pada 2016-04-20.

Sumber[sunting | sunting sumber]