Teologi Katolik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Teologi Katolik ialah suatu pemahaman doktrin atau ajaran Katolik, dan hasil daripada kajian ahli teologi . Ia berdasarkan kitab suci kanonik, dan tradisi suci, seperti yang ditafsirkan secara berwibawa oleh magisterium Gereja Katolik . Artikel ini berfungsi sebagai pengenalan terhadap pelbagai topik dalam teologi Katolik, dengan pautan ke tempat liputan yang lebih lengkap ditemui.

Ajaran utama Gereja Katolik yang dibincangkan dalam majlis awal gereja diringkaskan dalam pelbagai pengakuan, terutamanya Pengakuan Iman Nicene (Nicene-Constantinopolitan) dan Pengakuan Iman Rasuli . Sejak abad ke-16, gereja telah menghasilkan katekismus yang meringkaskan ajarannya gerejanya secara teologi mahupun Tradisi suci, yang terbaru pada tahun 1992 . [1] [2]

Gereja Katolik memahami tradisi hidup gereja yang mengandungi asas-asas doktrinnya tentang iman dan moral dan dilindungi daripada kesilapan, kadang-kadang melalui pengajaran yang ditakrifkan dengan tidak salah. Gereja percaya pada wahyu yang dipandu oleh Roh Kudus melalui kitab suci, dan dikembangkan dalam tradisi suci dan sepenuhnya berakar pada simpanan asal iman. Simpanan iman yang berkembang ini dilindungi oleh "magisterium" atau Kolej Uskup di konsili ekumenikal yang diawasi oleh paus, [3] bermula dengan Konsili Yerusalem ( s. 50 M). [4] Yang terbaru ialah Majlis Vatikan Kedua (1962 hingga 1965); dua kali dalam sejarah paus mentakrifkan dogma selepas berunding dengan semua uskup tanpa memanggil majlis.

Ibadah formal Katolik diperintahkan melalui liturgi, yang dikawal oleh pihak berkuasa gereja. Perayaan Ekaristi, salah satu daripada tujuh sakramen, adalah pusat ibadat Katolik. Gereja menjalankan kawalan ke atas bentuk tambahan doa dan pengabdian peribadi termasuk Rosario, Stesen Salib, dan adorasi Ekaristi, dengan menyatakan bahawa mereka semua entah bagaimana seharusnya berasal dari Ekaristi dan membawa kembali kepadanya. [5] Komuniti gereja terdiri daripada paderi yang ditahbiskan (terdiri daripada keuskupan, keimamatan, dan diakonat ), orang awam, dan mereka seperti sami dan biarawati yang menjalani kehidupan yang ditahbiskan di bawah perlembagaan mereka.

Menurut Katekismus, Kristus memulakan tujuh sakramen dan mempercayakannya kepada gereja. Ini adalah Pembaptisan, Pengesahan (Krismasi), Ekaristi, Taubat, Pengurapan Orang Sakit, Perintah Suci dan Perkahwinan .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

{{

Rujukan dan nota[sunting | sunting sumber]

NOTA BENE :

  • CIC 1983 bermaksud <i id="mwBKY">Kod Undang-undang Canon</i> 1983 (daripada nama Latinnya , Codex Iuris Canonici ); kanun dipetik sebagai berikut: "CIC 1983, c. ###".
  1. ^ Marthaler, Berard L., penyunting (1994). "Preface". Introducing the Catechism of the Catholic Church: Traditional Themes and Contemporary Issues. New York: Paulist Press. ISBN 978-0-8091-3495-3.
  2. ^ John Paul II (1997). "Laetamur magnopere". Vatican. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 February 2008. Dicapai pada 9 March 2008.
  3. ^ McManners, John, penyunting (2001). "Chapter 1". Oxford Illustrated History of Christianity. Oxford: Oxford University Press. m/s. 37–38. ISBN 978-0-19-285439-1. The 'synod' or, in Latin, 'council' (the modern distinction making a synod something less than a council was unknown in antiquity) became an indispensable way of keeping a common mind, and helped to keep maverick individuals from centrifugal tendencies. During the third century synodal government became so developed that synods met not only at times of crisis but on a regular basis every year, normally between Easter and Pentecost.
  4. ^ McManners, John, penyunting (2001). "Chapter 1". Oxford Illustrated History of Christianity. Oxford: Oxford University Press. m/s. 37. ISBN 978-0-19-285439-1. In Acts 15 scripture recorded the apostles meeting in synod to reach a common policy about the Gentile mission.
  5. ^ "Sacrosanctum concilium". www.vatican.va. 13. Dicapai pada 29 December 2017.

 

Karya yang dipetik[sunting | sunting sumber]