Terier pasir Habsyah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anjing tidak berbulu Afrika di Muzium Zoologi Rothschild, Tring, England.

Terier pasir Habsyah (bahasa Inggeris: Abyssinian sand terrier), anjing pasir Habsyah (bahasa Inggeris: Abyssinian sand dog), anjing tidak berbulu Afrika (bahasa Inggeris: African hairless dog), anjing pasir Afrika (bahasa Inggeris: African sand dog) atau anjing pasir Zulu (bahasa Inggeris: Zulu sand dog) ialah satu baka anjing tidak berbulu. Ia boleh membesar setinggi 15.5 hingga 20.5 in (39 hingga 52 cm) dan seberat 21 hingga 39 lb (9.5 hingga 17.7 kg). Terier pasir Habsyah tidak berbulu kecuali tengkoraknya dan di hujung ekor. Walau bagaimanapun, sesetengah anjing tidak berbulu sepenuhnya. Ia terdapat dengan warna gangsa, kelabu gajah, hitam kekelabu-kelabuan, hitam, kuning pasir pucat, dan berbelak. Telinga berbentuk bunga ros.

Kepala terier pasir Habsyah mempunyai tengkorak luas dengan muncung panjang dan tirus. Matanya sederhana dan berbentuk badam, tetapi tidak tersembul. Telinganya sama ada berbentuk bunga ros atau besar dan kekelawaran; kedua-duanya bertekstur tipis. Hidungnya biasanya hitam, tetapi banyak terier pasir Habsyah mempunyai hidung berwarna sama dengan bulunya. Gigitannya gunting atau rata. Lehernya sedikit melengkung dan semakin menebal semakin mendekati bahu. Terier pasir Habsyah mempunayi dada sangat luas dan dalam, dengan kedalaman mencapai siku. Baka ini mempunyai belakang rata dan pinggul bulat. Ekornya terletak rendah dan menirus. Anjing ini mempunyai gaya jalan baik dan sangat seimbang. Terier pasir Habsyah tidak takut, setia dan sanggup merayu. [1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Terier pasir Habsyah di Wikimedia Commons

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Abyssinian Sand Terrier". Continental Kennel Club. Dicapai pada September 2010. Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]