The Grasshopper and the Ants

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Grasshopper and the Ants
Siri Silly Symphony
Fail:File:The Grasshopper and the Ants.png
PengarahWilfred Jackson
PenerbitWalt Disney
PemuzikLeigh Harline
JuruanimasiArt Babbitt
Dick Huemer
Albert Hurter
StudioWalt Disney Productions
PengedarUnited Artists
Tempoh8 minutes
NegaraAmerika Syarikat

The Grasshopper and the Ants (harfiah bahasa Melayu: Semut dan Belalang) ialah filem animasi pendek Amerika 1934 yang dihasilkan oleh Walt Disney Productions dan dikeluarkan oleh United Artists. Sebahagian daripada siri Silly Symphonies, filem ini ialah adaptasi kisah Semut dan Belalang, salah satu Dongeng Aesop. Ia diarahkan oleh Wilfred Jackson dan dibintangi Pinto Colvig sebagai suara belalang "Hop."

Filem ini memperkenalkan lagu "The World Owes Me a Living" (kemudian "I Owe the World a Living") oleh Leigh Harline dan Larry Morey,[1] yang kemudiannya dikaitkan dengan watak Goofy yang juga disuarakan oleh Colvig. Menurut Leonard Maltin di Walt Disney Treasures: DVD Silly Symphonies, ini merupakan contoh awal dari ilham yang mempunyai wataknya menjadi biru kerana sejuk, ketika Technicolor spektrum penuh masih baru pada masa itu.

Plot[sunting | sunting sumber]

Belalang ini bermain biola, menari dan memakan daun. Dia mendapati beberapa ekor semut bekerja keras mengumpul makanan. Dia ketawa dan memanggil semut kepadanya. Dia memberitahu semut bahawa ada makanan di setiap pokok dan dia tidak melihat alasan untuk bekerja. Dia menari dan menyanyi The world owes us a living. Semut juga mula menari. Ratu semut tiba, dibawa di atas tandu, dan melihat semut berseronok daripada bekerja. Semut melihat ratu dan segera kembali bekerja. Ratu yang marah memberi amaran kepada belalang bahawa dia akan mengubah lagu ketika musim sejuk tiba. Belalang dengan riang menolak amaran permaisuri, mengatakan bahawa musim sejuk adalah jauh lagi.

Melewati musim luruh dan musim sejuk tiba. Belalang itu bergerak melalui salji, kesejukan dan kelaparan. Dia mendapati satu daun layu, tetapi ia bertiup sebelum dia boleh memakannya. Sementara itu, semut berpesta dengan makanan yang mereka simpan. Belalang ini mengetuk pintu dan pengsan. Semut membawanya ke dalam dan memanaskannya dan memberi makan kepadanya. Ratu semut menghampirinya. Belalang memohon supaya tetap tinggal. Ratu memberitahu dia bahawa hanya mereka yang bekerja boleh tinggal, dan memberitahu dia untuk mengambil biola. Berfikir bahawa dia sedang dihalau, dia mula melangkah pergi, tetapi sang ratu memberitahu dia untuk memainkan biola itu. Ketika semut menari gembira, dia dengan riang bermain dan menyanyi I owe the world a living!

Siaran video rumah[sunting | sunting sumber]

  1. Walt Disney Treasures: Silly Symphonies (DVD) 2001
  2. Walt Disney's Timeless Tales Volume 1 (DVD) 2005
  3. Walt Disney Animation Collection: Classic Short Films Volume 5: Wind in the Willows (DVD) 2009
  4. A Bug's Life - Ciri Bonus (Blu-Ray) 2009, 2016

Suara[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "WORLD OWES ME A LIVING". ASCAP. Dicapai pada January 12, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Silly Symphonies Templat:Aesop