Timba tiram

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Timba tiram biasa yang berisi nasi putih, dengan penyepit

Timba tiram (juga dikenali sebagai kotak makanan Cina atau bekas makanan Cina) ialah bekas papan kertas yang dilipat, dililin atau dilapisi plastik yang pada asalnya direka untuk menyimpan tiram. Ia biasanya dilengkapi dengan pemegang yang diperbuat daripada wayar. Pada masa ini, ia sering digunakan oleh restoran masakan Cina Amerika terutamanya di seluruh Amerika Syarikat, untuk bungkusan panas atau sejuk bawa pulang makanan. Kadang-kadang, ia juga dapat dijumpai di negara-negara Barat lain, seperti Australia, New Zealand, Jerman, Poland dan England, tetapi jarang dilihat di China dan negara-negara Asia yang lain dengan jumlah etnik Cina yang tinggi.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Paten awalnya bermula pada tahun 1890,[1] 1894,[2] dan 1908.[3] Timba tiram papan kertas dicipta pada ketika tiram segar lebih popular, lebih mudah didapati, dan lebih murah daripada sekarang. Disebabkan mencungkil isi tiram memerlukan sedikit kemahiran dan sukar serta berbahaya, adalah biasa bagi penjual tiram untuk membuka tiram sehingga boleh dibawa pulang untuk digunakan dalam hidangan yang telah dimasak. Timba tiram menyediakan cara yang murah dan bersih untuk tujuan itu. Pada awal abad ke-20, timba tiram juga digunakan untuk menyimpan madu.[4] Pada pertengahan abad ke-20, penangkapan berlebihan (dan seterusnya kenaikan harga) meninggalkan pengeluar dengan sebilangan besar timba tiram yang tidak terjual.

Kotak timba tiram dari restoran Cina

Namun, di AS setelah Perang Dunia II, terdapat peningkatan besar dalam penjualan makanan siap yang dapat dibeli dari restoran, dan dipanaskan atau disiapkan di rumah. Makanan Cina terbukti menjadi pilihan ramai, kerana enak, tidak biasa, cukup murah dan senang dibawa. Timba tiram dengan cepat digunakan untuk "makanan bungkus Cina". Timba papan kertas tersebut sedikit sebanyak merupakan penebat, dan boleh digunakan untuk pelbagai jenis makanan termasuk nasi, hidangan lembap seperti puyonghai dan hidangan bersos, walaupun secara amnya tidak sesuai untuk hidangan panas yang cair seperti sup .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ US 426698, Wilcox, F W & W D Moshier, "Paper pail", published 19 Apr 1890
  2. ^ "Paper pail". google.com.
  3. ^ US 886074, Reber, J G, "Oyster pail", published 28 April 1908
  4. ^ The ABC of bee culture: a cyclopaedia of every thing pertaining to the care ... - Amos Ives Root. Google Books. 1905. Dicapai pada 2012-12-12.