Turbat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Turbat
تربت
Bandar
Koordinat: 26°0′15″N 63°3′38″E / 26.00417°N 63.06056°E / 26.00417; 63.06056Koordinat: 26°0′15″N 63°3′38″E / 26.00417°N 63.06056°E / 26.00417; 63.06056
NegaraPakistan
WilayahBalochistan
DaerahDaerah Kech
TehsilTurbat Tehsil
Aras
129 m (423 ft)
Penduduk
 • Jumlah213,557
Zon waktuUTC+5 (PST)
Jumlah Majlis Persatuan1

Turbat (Urdu تربت) adalah sebuah bandar di selatan Punjab, Pakistan, dan pusat pentadbiran Daerah Kech. Terletak di Sungai Kech, Turbat adalah ibu kota bersejarah di Negeri Makran. Turbat adalah bandar kedua terbesar di wilayah Punjab setelah Quetta dan bandar ke-38 terbesar di Pakistan. Ia adalah bandar terbesar di bahagian selatan wilayah ini. Pelabuhan Gwadar sudah hampir 120 kilometer (75 bt) ke barat daya Turbat.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Turbat adalah populasi yang semakin meningkat di daerah Makran yang entah bagaimana memiliki sistem pendidikan yang lebih baik daripada daerah sekitarnya. Universiti:

Kolej:

Sekolah Kerajaan:

Sekolah Swasta:

Iklim[sunting | sunting sumber]

Turbat adalah salah satu bandar terpanas di Asia Selatan, yang mencatatkan suhu setinggi 53.5 darjah Celsius.[2] Pada 28 Mei 2017, suhu mencecah 128.7 darjah Fahrenheit (53.7 Celsius, plus atau minus 0.4 darjah ketidakpastian), meletakkannya di antara empat suhu terpanas yang tercatat di bumi, menurut WMO.[3]

Gambaran Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Bandar ini terletak di wilayah selatan Punjab di Pakistan. Ia terletak di tebing kiri Sungai Kech, yang merupakan anak sungai ke Sungai Dasht. Makran Julat ke utara dan timur turun ke dataran pesisir di selatan. Bandar ini merupakan pasar untuk kurma yang tumbuh di kawasan sekitarnya dan mempunyai kilang memproses tarikh. Jowar (sorgum), barli, gandum, dan padi juga ditanam, dan ternakan diternak.

Koh-e-Murad (Parsi: كوه مراد) adalah kuil yang terletak di Turbat. Ini adalah tempat suci bagi Zikris mereka percaya bahawa Mahdi imam ke-12 telah melakukan perjalanan ke tempat ini, dan telah lama menunaikan solat. Pengikut mazhab Zikri berkumpul di sini setiap tahun pada malam 27 Ramadhan untuk lawatan ritual (Arab: زيارة, Urdu/Persian Parsi: زيارت) ke tempat suci ini. Turbat juga mempunyai penyanyi berbilang bahasa.

Bandar ini mempunyai tempat yang istimewa dalam cerita rakyat dan sastra Baloch kerana ia adalah rumah Punnu, pahlawan percintaan Sassi Punnun. Peninggalan kubu Punnu masih dapat dilihat di Turbat.[4]

Atta Shad yang dianggap sebagai salah satu penyair terbesar sastra Balochi juga dilahirkan di Singanisar, sebuah kota di kota Turbat. Dia tidak hanya serba boleh dalam puisi Balochi, tetapi dia juga sangat dihargai atas sumbangannya dalam puisi Urdu. Dia unik dalam diksi dan gayanya. Dia dikreditkan telah menulis empat buku yang merangkumi dua buku Balochi, Rochgir dan Shap sahar indem, dan dua buku Urdu, Singaab dan Barfag. Dia meninggal pada 13 Februari 1998 di Quetta, ibu kota provinsi Punjab.[5]

Turbat adalah tempat kelahiran Qadir Bukhsh Rind Baloch alias Kadu Makrani adalah tokoh purba abad ke-19 yang dilahirkan dan dibesarkan di Makran, Punjab. Dia bangkit sebagai pemberontak di Kathiawar, Gujarat, mati syahid dan dikebumikan di Karachi, Sindh pada tahun 1887. Tempat peristirahatan terakhirnya di Perkuburan Mewah Shah (Lyari) yang telah menjadi pusat inspirasi hari ini. Dia juga dikenang sebagai Robin Hood timur.

Tasik Koh-e-Imam adalah Tempat Suci, kawasan pergunungannya membentang lebih dari 15–25 km dari Bandar Kech (Turbat) utama. Di mana anda menjumpai banyak tempat berkelah kerana terdapat banyak takungan air semula jadi, semasa musim hujan. Di koh-e-imam juga terdapat makam lama berabad-abad yang kami namakan sebagai DAMD dalam Bahasa Balochi. Mereka misteri dalam arti bahawa orang masih tidak menemui fakta mengenai makam di tepi sungai yang hampir lebih dari 100 km.

Selain itu, Turbat dianggap sebagai salah satu pusat utama kumpulan pemberontak separatis yang aktif menentang angkatan bersenjata Pakistan dan projek pembangunan yang dijalankan di bawah Koridor Ekonomi China-Pakistan. Bandar ini juga menyaksikan keganasan terhadap lelaki bukan tempatan yang datang untuk berniaga atau melayani pegawai pemerintah dari bahagian lain Pakistan yang kebanyakannya berasal dari wilayah Punjab. Bandar ini menjadi perbincangan di media kerana serangan terhadap lelaki atau buruh syarikat bukan tempatan yang mengusahakan projek pembangunan. Bandar ini mempunyai banyak pusat pemeriksaan ketenteraan di sekitarnya kerana keadaan keselamatan terjejas oleh pemberontakan separatis. Keadaan keselamatan kini bertambah baik.

Bandar ini adalah salah satu bandar terpenting di Balochistan kerana pelabuhan Gwadar yang penting terletak sejauh 180 & nbsp; km dari bandar. Gwadar yang dihubungkan dengan lebuh raya baru-baru ini dibangunkan dan diperbaiki di bawah projek CPEC. Turbat mempunyai lapangan terbang antarabangsa yang mempunyai banyak penerbangan ke negara-negara Teluk Oman, Dubai dan Qatar. Walaupun bandar ini tidak pesisir tetapi masih mempunyai kem pangkalan Angkatan Laut Pakistan yang baru dibina yang sedang diperluas untuk menjadi pangkalan udara utama di masa depan yang menyokong Karachi. Turbat di selatannya mempunyai hubungan dengan bandar pesisir Pasni yang terletak di bawah wilayah Gwadar. Di barat laut, ia bersempadan dengan Iran sejauh 120 km. Anggota bandar mempunyai kemasukan tanpa visa ke Iran kerana banyak anggota mempunyai saudara di sebelah sempadan Iran. Penyeludupan diesel dari sempadan Iran tetap menjadi salah satu sumber pendapatan utama di bandar yang diseludup ke Karachi. Talian kuasa yang memberi makan Turbat berasal dari Iran dan pasarannya banyak dipenuhi oleh produk Iran.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Turbat diperintah sejak zaman kuno oleh Suku Gichki Makran dan juga diperintah oleh Suku Buledi sekitar 400 tahun. Ketika itu ibu pejabat Negara Makran dan Nawab of Makran tinggal di Shahi Tump dekat Turbat. Ketika Negeri Makran dibubarkan, kota Turbat tetap menjadi Ibu Pejabat Bahagian. Turbat bermaksud tempat pencinta. Ia mempunyai tempat bersejarah yang berbeza dan kisah yang berkaitan.

Tempat menarik[sunting | sunting sumber]

Sejak tahun 2016 terdapat kemudahan penghantaran VLF dari Angkatan Laut Pakistan berhampiran Turbat untuk menghantar mesej ke kapal selam yang terendam.[6]

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Turbat mempunyai Lapangan Terbang Antarabangsa yang menawarkan penerbangan terus ke Gwadar, Karachi, dan Sharjah, (U.A.E). Jaringan jalan raya menghubungkan Turbat dengan Kalat dan Quetta di timur laut, Gwadar dan Pasni di selatan, Chabahar dan Iranshahr di sebelah barat, dan Karachi di sebelah timur.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.citypopulation.de/Pakistan-Balochistan.html
  2. ^ Tehsils & Unions in the District of Kech/Turbat - Government of Pakistan Diarkibkan 2012-08-05 di archive.today
  3. ^ Livingston, Ian (June 18, 2019). "Recent scorching temperatures in Kuwait and Pakistan confirmed as third and fourth hottest on Earth". Washington Post. Dicapai pada 2019-06-20.
  4. ^ [http://www.dawn.com/weekly/herald/herald113.htm District Profile: Southern Balochistan � Kech - Dawn]
  5. ^ Article by Ilyas Shad in 2013
  6. ^ [1]