Universitas Gunadarma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Universitas Gunadarma
MotoMasa Depan Diraih Saat Ini
JenisUniversiti Swasta
Ditubuhkan pada1 Ogos 1981
RektorProf. Dr. E.S. Margianti, SE, MM.[1]
Lokasi
Jln. Margonda Raya, Depok, Jawa Barat, Indonesia
Laman sesawanggunadarma.ac.id

Universitas Gunadarma (Bahasa Melayu: Unversiti Gunadarma, disingkat UG, Gundar) adalah universiti swasta di Depok, Jawa Barat, Indonesia, yang ditubuhkan pada 7 Ogos 1981. Rektor Universitas Gunadarma adalah Prof. Dr. E.S. Margianti, SE, MM. Kampus utama terletak di Jln. Margonda Raya, Kota Depok. Sementara lokasi kampus lain terletak di Jakarta, Tangerang dan Kota Bekasi.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 7 Ogos 1981 Program Pendidikan Sains Komputer (PPIK) telah ditubuhkan di Jakarta yang tiga tahun kemudian bertukar menjadi Sekolah Informatik dan Pengurusan Komputer (STMIK) Gunadarma. Enam tahun kemudian, tepatnya pada 13 Januari 1990, Kolej Ekonomi Gunadarma (STIE Gunadarma) telah diasaskan.[2]

Pada tahun 1993, STMIK dan STIE membuka Program Sarjana dengan penumpuan dalam Pengurusan Sistem Maklumat untuk STMIK dan Sarjana Pengurusan untuk STIE. Tambahan pula, melalui S.K. Ketua Pengarah Pengajian Tinggi No.92/Kep/Dikti/1996 bertarikh 3 April 1996, STMIK dan STIE Gunadarma bergabung menjadi UNIVERSITI GUNADARMA bersama empat fakulti baharu iaitu Fakulti Teknologi Industri, Fakulti Kejuruteraan Awam dan Perancangan, Fakulti Psikologi , dan Fakulti Persuratan.[2] Membuka alaf baru, Universiti Gunadarma membuka Program Kedoktoran dalam bidang Ekonomi atas kebenaran Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Republik Indonesia No. 55/DIKTI/2000 yang diikuti dengan pembukaan Program Kedoktoran Teknologi Maklumat atas kebenaran Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Republik Indonesia No. 3716/P/T/2002. Universiti Gunarma telah mendapat akreditasi A dan menduduki tempat ke-17 dalam versi Webometrics Indonesia pada tahun 2022.[3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Rektor Gunadarma".
  2. ^ a b Karina Asta Widara (15 September 2021). "40 Tahun Universitas Gunadarma Berdiri dan Sederet Prestasi yang Menyertai". Okezone.com. Dicapai pada 27 Februari 2023.
  3. ^ Neneng Zubaidah (29 September 2022). "Sejarah Berdirinya Universitas Gunadarma yang Masuk Top 20 Nasional UniRank 2022". Sindonews. Dicapai pada 27 Februari 2023.