Violet Sleigh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Violet Sleigh
Kelahiran
Violet Maria Sleigh

1935 (umur 88–89)
PangkatMiss Malaya 1953
PenggantiMarjorie Wee
PasanganCecil Bombell (k. 1957)
Anak-anak4
Ibu bapa
  • Hannah Elias
  • Henry Montague Holland Sleigh

Violet Maria Sleigh (lahir 1935), menjadi Miss Malaya pertama apabila beliau dimahkotakan Miss Max Factor Malaya pada tahun 1953.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Violet Maria Sleigh dilahirkan di Singapura (ketika itu ialah Negeri-negeri Selat) pada tahun 1935 kepada seorang ibu berbangsa Melayu, Hannah Elias,[1] Harry Sleigh ialah seorang jurulatih kuda terkenal di Tanah Melayu sebelum dan selepas Perang Dunia Kedua.[1] Beliau dan Hannah Elias mempunyai lima anak perempuan: Stella (13 Julai 1930), Iris (10 Oktober 1931), Grace (25 Mei 1933), Violet dan Joyce (1934).[1]

Selepas ibu bapanya bercerai, ibu Sleigh berkahwin dengan pelakon dan pemimpin Indonesia, Mohammad Yatim, yang kemudian dikenali sebagai 'Maroeti'.[2]

Sleigh mempunyai adik perempuan dan adik tiri yang lebih tua, 'Bluey' Arthur William Sleigh (lahir 1902), dari perkahwinan pertama bapanya kepada Ada McCabe.[3][4] Beliau juga mempunyai seorang adik lelaki tiri, Harry Sleigh, dari perkahwinan ketiga bapanya.

Kejatuhan Singapura[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1942, kakak-kakak sulung Sleigh, Stella, Iris dan Grace terbunuh semasa mereka melarikan diri dari serangan Jepun yang akan datang.[1] Bimbang akan keselamatan anak-anak perempuannya, Harry Sleigh membeli empat tiket untuk meletakkan anak-anak perempuannya di atas kapal pengungsian, SS Kuala, yang berada di Australia.[5] Ketiga-tiga anak perempuannya itu dilaporkan telah meninggal dunia semasa tenggelamnya kapal SS Kuala akibat dilanggar oleh pengebom Jepun di Pulau Pom Pong. Giring juga untuk menaiki A.S. Kuala dengan adik-adiknya yang lebih tua tetapi "berpaut kepada bapanya dengan air mata dan ketakutan dan enggan berangkat."[1] Teman wanita joki yang bersama mereka, Jessie Lee, mengambil tempat Sleigh selepas dia menawarkan untuk menjaga gadis itu. 'Harry' Sleigh fikir ketiga-tiga anak perempuannya selamat di Australia dan tidak belajar tentang tenggelamnya 'A.S. Kuala 'hingga selepas perang. Sleigh teringat semasa wawancara radio 2016 bahawa ibu bapanya berjalan ke Hotel Raffles untuk melihat senarai mangsa yang terselamat. Apabila mereka tidak melihat nama anak perempuan mereka, ibu bapanya duduk dan menangis.

Penjara Changi[sunting | sunting sumber]

Setelah kejatuhan Singapura ke Jepun, ibu Sleigh telah mengambil adik perempuannya Joyce untuk tinggal bersama dengannya di Kuala Lumpur, manakala Violet kekal bersama bapanya di Singapura.

Keluarga Sleigh telah dipertimbangkan oleh orang Jepun untuk menjadi orang awam musuh kerana kewarganegaraan Australia mereka. Sleigh ditahan di Mahkamah Penjara Awam Changi yang terkenal dengan bapanya, abang dan ibu tiri yang lebih tua. Saudara saudara lelaki Sleigh, Harry, dilahirkan di kem tersebut pada 26 Julai 1942.[6] Wanita dan kanak-kanak telah dipisahkan dari lelaki, dan akhirnya tidak dibenarkan bertemu sesekali.[5] Drawings of "Bluey"[7] and "Pop"[8] Giring oleh rakan serumah, William Haxworth. Lakaran menunjukkan bagaimana mereka dikurangkan menjadi kulit dan tulang akibat dari pengasingan mereka.

Ini adalah senarai bagi keluarga Sleigh seperti yang dirakam dalam Pangkalan Data Penjara Awam[6] yang dikendalikan oleh Muzium Changi.

Nama keluarga Nama pertama Kerakyatan Tarikh lahir Jantina Pekerjaan Kem ID
1 Sleigh Henry Australian 1880 Lelaki Jurulatih kuda Changi 4649
2 Sleigh Arthur William Australian 1902 Lelaki Jurulatih kuda Changi 4646
3 Sleigh Helen Australian 1922 Perempuan Suri rumah Changi 4648
4 Sleigh Violet Australian 1936 Perempuan Anak Changi 4650
5 Sleigh Harry Australian 26/7/1942 Lelaki Bayi Changi 4647

Sleigh berkata tentang masa dia berada di Changi:[2]

Itu sangat mengerikan kerana saya mempunyai ibu tiri dan dia sangat kejam kepada saya ... Kemudian dia hamil dengan adik saya (Harry). Saya sangat menyayanginya. Dia adalah anak patung kecil saya. Dia akan memberi makan kepadanya dan dia akan berkata, "Kau menjaga dia, kau bawa dia keluar." Dia selama-lamanya di pinggul saya dan selama-lamanya di tangan saya.

Ia sukar kerana kami kanak-kanak, walaupun ada beratus-ratus di sana, kami tidak mempunyai makanan untuk dimakan. Kami bermain dengan gembira ... Dan apabila makanan itu datang, ia hanya semangkuk beras. Jadi kami makan dan apa sahaja yang tersisa, mereka akan berkata, "Baiklah, kali ini anda boleh masuk." Dan kita semua menyelam ke dalamnya - ia menjadi tong kayu besar dengan nasi. Nasi itu digunakan untuk jatuh di atas lantai dan kami digunakan untuk mencuba pasir itu dan kami memakannya. Jadi beras sangat berharga kepada saya dan saya menyukainya.

Sekiranya saya mempunyai beras, saya tidak membuangnya ke dalam tong sampah yang saya berikan kepada burung. Kerana dosa untuk membuang nasi. Dan saya mengajarnya kepada semua gadis-gadis saya, "Jangan membuang roti, jangan membuang apa-apa yang boleh dimakan burung atau semut, kamu memberikannya kepada mereka."

Tetapi saya memberitahu anda apa, gadis-gadis yang lebih tua, mereka menderita. ... Mereka mempunyai tempoh, dan pengawal sentiasa ada. Mereka mempunyai satu ketuk di mana anda perlu mandi di bawah mata orang Jepun yang sangat sukar untuk mereka, dengan sarung di sekelilingnya. Saya fikir orang-orang yang lebih tua memang menderita sedikit lebih. Kami juga menderita tetapi kami tidak begitu memahaminya. Kami hanya bermain dengan gembira. Orang Jepun selalu datang setiap hari dan memberikan kita lollies. Kami fikir, "Oh, baiklah, kami hanya akan menyapa mereka." Tetapi anda terpaksa tunduk pada matahari pagi, dan jika anda tidak tunduk cukup rendah mereka bersedia untuk mendapatkan pedang keluar dan memberikan anda pendera. Jadi mereka kejam kepada orang-orang yang lebih tua.


Penyerahan Jepun secara rasmi diumumkan pada 15 Ogos 1945, tetapi itu adalah dua minggu lagi sebelum orang asing melihat pesawat Sekutu.[9] Sleigh menyaksikan[2] dia menjatuhkan enam tentera British dengan payung terjun ke dalam kem pada 30hb Ogos 2015.[9]

Saya masih ingat saya berada di taman, saya mempunyai abang saya (Harry) dengan saya. Terdapat seperti parasut terjun ke bawah, dan saya melihat dan saya berfikir, "Apa ini?" Ada yang cantik, pasukan muda yang masuk. Saya hanya teruja-kami mempunyai dawai yang berduri-saya menarik wayar berduri terbuka. Ia menangkap kakiku. Saya masih mendapat parut di sana. Saya berlari ke dalam lengan mereka. Dan mereka berseru, "Ya, peperangan sudah berakhir."

"Perang apa? Kami tidak baik!" Kita tidak lagi menjadi tawanan. Mereka memberi kami lollies dan chewing gum dan perkara-perkara seperti itu. Mereka hanya membawa kami di tangan mereka dan mereka hanya mengagumkan. Bahagian yang paling menakjubkan ialah kami bebas lagi. Kami tidak semestinya terhad kepada masa yang anda bangun dan sama ada terdapat sebarang makanan di sekelilingnya. Kita boleh mendapatkan makanan. Ia adalah indah. Dan kami berjalan. Banyak orang yang keluar dari penjara dan terus berjalan.


Selepas Pembebasan Singapura

Selepas perang, ayah Sleigh berpindah ke Kuala Lumpur.[2] Ibu Sleigh mahu dia tinggal di Singapura dan tinggal bersamanya. Dia dan kakaknya, Joyce, akan menghiburkan tentera dengan melakukan tarian hula sementara bapa tiri mereka memainkan muzik. Sleigh menghadiri Sekolah Bayi Kudus Kudus Suci di Singapura sehingga dia berumur empat belas tahun, ketika dia memilih untuk berpindah ke Kuala Lumpur untuk tinggal bersama ayahnya. Sleigh berkata dia tidak merasa banyak perbezaan dalam hidup Kuala Lumpur kerana ibunya "membawanya dengan cara Melayu"[5]

Miss Malaya[sunting | sunting sumber]

Sleigh menjadi Miss Malaya yang pertama apabila beliau memenangi gelaran Miss Max Factor Malaya pada tahun 1953, mengalahkan 47 peserta lain dari serata Tanah Melayu dan Singapura.[5]

Hadiahnya termasuk wang tunai berjumlah $1,000, almari pakaian baru, perjalanan ke Hollywood serta penginapan selama dua minggu di Hotel Roosevelt Hollywood.[10] Pada bulan Disember, Sleigh mendapat peluang untuk bertemu dengan banyak bintang Hollywood utama yang berada di luar bandar.[5] Dia juga mendapat peluang untuk bersua muka bersama bintang Hollywood yang terkenal seperti Dean Martin, Jerry Lewis, Zsa Zsa Gabor, dan juga pengusaha syarikat Max Factor sendiri, Francis Factor yang juga dikenali sebagai Max Factor Jr.[11] Semasa pertemuannya bersama Zsa Zsa Gabor, Sleigh berkata, "Oh dia sebenarnya... bukanlah orang baik, sesungguhnya."

Semasa berada di Hollywood, Sleigh melakukan pembacaan tentang Columbia Pictures. Dilaporkan juga bahawa seorang pengarah filem, Michael Curtiz, cuba untuk mengambil beliau untuk membintangi filem The Egyptian pada tahun 1954. Namun beliau menolak tawaran tersebut.[10]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1957, Sleigh melangsungkan perkahwinannya bersama pengarah eksekutif pengiklanan di Australia, Cecil Fay Bombell dan beliau juga terus berpindah dan bermastautin ke Australia, di mana beliau melahirkan empat anak perempuannya.[5] Suaminya berkacukan Australia dan Itali.[11]

Sleigh juga pernah kembali ke Malaysia sebanyak dua kali. Beliau menerangkan perjalanan pulang pertamanya pada tahun 1970-an sebagai rumah "sentimental perjalanan". Sleigh mahu mencari abangnya, Harry, yang terputus hubungan dengannya, dan juga mencari pusara bapanya. Bapanya telah meninggal pada tahun 1960-an di Malaysia. Perjalanan kedua ke Malaysia pada tahun 2015 ialah hadiah dari anak-anak perempuannya pada hari ulang tahun kelahiran beliau ke ke-80.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e COFEPOW "S.S. KUALA Researched Passenger List", January 2016
  2. ^ a b c d Nadiah Aziz "Malaysiana: Malaya's First Beauty Queen – PART 2" BFM 89.9 Radio, 18 September 2016
  3. ^ Acestory.co.uk "Ada McCabe",
  4. ^ Acestory.co.uk "Henry Montague Sleigh"
  5. ^ a b c d e f Nadiah Aziz "Malaysiana: Introducing Malaya's First Beauty Queen" BFM 89.9 Radio, 11 September 2016
  6. ^ a b Changi Museum "Civilian Internees Database"
  7. ^ William Haxworth "Portrait of 'BLUEY' Sleigh" National Archives of Singapore
  8. ^ William Haxworth "Portrait of 'POP' Sleigh" National Archives of Singapore
  9. ^ a b Lachlan Grant (ed.), The Changi Book, New South and the Australian War Memorial, 2015
  10. ^ a b Don Klotzbuecher "Malaya's Miss 'Max Factor' Thrilled by Village Sights" California Digital Newspaper Collection, 17 December 1953
  11. ^ a b Dina Zaman and Amin Iskandar, "Miss Malaya who captivated Hollywood", The Malaysian Insider, 16 September 2015