Walton Street, Oxford

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Memandang ke utara sepanjang Walton Street dengan Oxford University Press di sebelah kiri.
Muka hadapan bangunan Oxford University Press tahun 1830 di Walton Street.
New Radcliffe House dalam Radcliffe Observatory Quarter dari Walton Street, siap pada tahun 2012[1] and housing the Jericho Health Centre, with the tower of the Radcliffe Observatory in the background.

Walton Street adalah di pinggir timur Yerikho daerah pusat Oxford, England.[2]

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Jalan ini berjalan ke utara dari hujung barat Beaumont Street dan akhir utara Worcester Street dengan pintu masuk utama Worcester College. Kolej Somerville, salah seorang bekas wanita kolej sahaja, juga punggung ke jalan. Oxford University Press (OUP) dan Ruskin College berada di sebelah barat jalan, bekas gereja paroki Gereja England Saint Paul di sebelah timur hampir bertentangan OUP dan Perkuburan St Sepulchre ini adalah dari tepi jalan ke barat.

Universiti Oxford Press adalah bangunan neoklasik yang didirikan pada tahun 1826-1830.[3] Bahagian tengah direka oleh Daniel Robertson dan utara dan barat sayap oleh Edward Blore.[3] Sambungan moden ditambah pada 1960-1961 dan pada awal tahun 1970-an.[3]

Kafe-bar Freud berdiri bertentangan Universiti Oxford Press, dan di kepala Great Clarendon Street. Bar, yang dibuka pada tahun 1988, terletak di dalam sebuah bangunan neoklasik besar dengan serambi anjung Ionik.[4] Bangunan ini telah dibina untuk menempatkan Gereja St Paul, dan Gereja Anglican merupakan yang pertama dibina di England selepas Reformasi.[perlu rujukan] Gereja baru dan paroki telah dicipta untuk berkhidmat kepada masyarakat yang semakin meningkat Yerikho. Bangunan ini telah direka oleh arkitek H. J. Underwood dan dibina pada tahun 1836.[4] Arkitek E. Bruton G. tambah apse pada tahun 1853 dan F. C. Eden diubahsuai pedalaman pada tahun 1908.[4] Pada abad ke-20 St Paul menjadi gereja berlebihan dan, selepas deconsecration, menjadi pusat teater dan seni. Pada tahun 1988 bangunan itu telah diperoleh oleh Secession Ltd untuk menghalang perobohan dan dibuka sebagai kafe-bar Freud.[5]

Jericho Tavern adalah rumah awam dan tempat muzik pada 56 Walton Street. Pada akhir 1980-an dan awal 1990-an ia adalah satu bahagian penting dalam dunia muzik di Oxford, bertelur kumpulan Ride, Radiohead[6] and Supergrass.[7]

Bahagian tengah Walton Street telah berubah dengan ketara apabila lebih banyak kawasan dibangunkan oleh Universiti Oxford. Bekas Rumah sakit Radcliffe tapak di sebelah timur akan menjadi Radcliffe Observatory Quarter, sebuah kampus besar untuk penyelidikan dan pentadbiran kemanusiaan. Dinding panjang memisahkan rumah sakit dari jalan telah diselang dengan laluan pejalan kaki baru untuk Woodstock Road dan pusat kesihatan. Exeter College akan mengambil alih Ruskin tapak bertentangan.

Little Clarendon Street, sebuah jalan membeli-belah, menghubungkan Walton Street dengan Saint Giles. Terdapat banyak restoran s di Walton Street, sering digunakan oleh Oxford University pelajar kerana kedudukan di tengah-tengah, seperti Branca, Loch Fyne, The Yerikho Cafe, Arzoo, Posh Ikan, Brasserie Blanc (yang berkaitan dengan tukang masak Raymond Blanc)[8] dan The Standard Tandoori. Bebas rumah seni utama Oxford pawagam, yang Phoenix Picturehouse, adalah di sebelah barat jalan.[9] Beberapa bar koktel dan pub boleh didapati di Walton Street.

Kedai lain termasuk kedai bunga khusus Daisies[10] dan Branca Delicatessen.

Ke arah utara jalan terus sebagai Kingston Jalan melalui Walton Manor, di simpang dengan Walton Well Road ke arah barat laut ke arah Port Meadow dan St Bernard's Road di timur, yang menghubungkan dengan Woodstock Road. Berhampiran hujung utara Walton Street, Observatory Street juga menghubungkan Woodstock Road ke timur.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Longcross Completes New Radcliffe House for Oxford University". Longcross. June 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-04. Dicapai pada 23 October 2012. External link in |publisher= (bantuan)
  2. ^ Hibbert, Christopher, penyunting (1988). "Walton Street". The Encyclopaedia of Oxford. Macmillan. m/s. 490–491. ISBN 0-333-39917-X.
  3. ^ a b c Sherwood & Pevsner, 1974, page 274
  4. ^ a b c Sherwood & Pevsner, 1974, page 295
  5. ^ [1]
  6. ^ Radiohead Biography, contactmusic.com.
  7. ^ Supergrass: From Oxford scamps to Britpoppers extroadinare, it's the Supergrass timeline in 5 easy stages, Top of the Pops, BBC.
  8. ^ Jericho restaurants list.
  9. ^ Phoenix Picturehouse.
  10. ^ Daisies Flower Shop.
  11. ^ "The Victoria". Oxford, UK. Dicapai pada 30 August 2012.

Sumber dan bacaan selanjutnya[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°45′31″N 1°15′51″W / 51.75861°N 1.26417°W / 51.75861; -1.26417