Wie schön leuchtet der Morgenstern, BWV 1

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muka surat pertama naskhah bahagian biola solo.

Wie schön leuchtet der Morgenstern (Betapa cantik bintang pagi bersinar),[1] BWV 1, ialah sebuah kantata gereja oleh Johann Sebastian Bach. Beliau menggubahnya pada tahun 1725 di Leipzig untuk perayaan Anunsiasi dan memimpin persembahan pertama pada 25 Mac 1725, pada tahun itu jatuh pada hari Ahad Palma. Ia merupakan sebuah kantata koral, berdasarkan gita puja Philipp Nicolai "Wie schön leuchtet der Morgenstern" (1599).

Bach berada dalam tahun keduanya sebagai Thomaskantor di Leipzig, perayaan ini merupakan satu-satunya peristiwa semasa Lent apabila muzik perayaan dibenarkan. Tema gita puja tersebut sesuai dengan kedua-dua Anunsiasi dan Ahad Palma, dalam semangat menantikan menjangka ketibaan. Seorang puisi yang tidak diketahui kekal, seperti dalam kantata koral yang lain dalam kitaran kantata kedua Bach, stanza pertama dan terakhir gita puja tersebut tidak berubah, tetapi memprafrasa tema stanza dalaman kepada urutan resitatif dan aria bersilih ganti. Bach scored kantata untuk tiga penyanyi solo vokal, koir empat bahagian dan ensembel alat Baroque dua hon, dua oboe da caccia, dua biola solo, tali dan continuo. Semua alat dimain pada fantasi koral perayaan pembukaan, manakala soprano membawa tala gita puja dan the suara rendah menjawab dalam kaunterpoin motif instrumental. Oboe da caccia menekankan aria pertama, biola solo dan tali kembali dalam aria kedua, dan bahagian hon tunggal merupakan kemuncak penutupan koral.

Kantata tersebut merupakan kantata koral terakhir dalam kitaran, kemungkinan disebabakan Bach kehilangan penggubah libreto yang mengilhaminya. Karya tersebut dipilih untuk membuka percubaan pertama untuk menerbitkan karya lengkap Bach, satu abad selepas kematiannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Sumber dipetik[sunting | sunting sumber]

  • "Wie schön leuchtet der Morgenstern BWV 1; BC A 173 / Chorale cantata (Annunciation Day [25 March])". Bach Digital. 2000. Dicapai pada 27 January 2019.

Book sources

Online sources

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Church cantatas by Johann Sebastian Bach Templat:Bach cantatas