3 Doa 3 Cinta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
3 Doa 3 Cinta
PengarahNurman Hakim
PenulisNurman Hakim
Dihasilkan olehNan Achnas
Nurman Hakim
Adiyanto Sumarjono
DibintangiNicholas Saputra
Dian Sastrowardoyo
Yoga Pratama
Yoga Bagus
Tarikh tayangan
18 Disember 2008
NegaraIndonesia Indonesia
BahasaBahasa Indonesia

3 Doa 3 Cinta adalah filem mengandingkan kembali pelakon Nicholas Saputra dan Dian Sastrowardoyo sebagai watak utama. Berceritakan tentang seorang santri yang jatuh cinta dengan penyanyi dangdut kampung.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Cerita ini mengisahkan tentang tiga sahabat iaitu Huda, Rian dan Syahid. Tiga remaja yang tinggal di pesantren di sebuah kota kecil yang terletak di daerah Jawa Tengah. Mereka masing-masing mempunyai rancangan dalam hidup mereka setelah lulus dari pesantren dan SMA sebulan lagi. Mereka memiliki sebuah lokasi rahsia. Sebuah dinding tua dibelakang pesantren di mana mereka menulis harapan-harapan mereka di dinding itu. Hingga sebuah situasi yang mengubah hidup mereka.

Huda (Nicholas Saputra) ingin mencari ibunya yang dikhabarkan berada di suatu tempat di Jakarta. Huda bertemu dengan Dona Satelit (Dian Sastrowardoyo) seorang penyanyi dangdut baru yang sangat seksi ketika di pentas dan terobsesi menjadi bintang terkenal di Jakarta. Diantara mereka tertanamnya benih-benih asmara.

Rian (Yoga Pratama) santri dari suatu kota besar. Dia mendapatkan sebuah hadiah handycam dari ibunya ketika menyambut hari jadinya. Rombongan pasar malam terutama layar tancap yang kebetulan sedang singgah di desa itu membuat Rian semakin obsesif terhadap kamera. Rian ingin meneruskan usaha ayahnya.

Syahid (Yoga Bagus) berasal sari keluarga miskin. Ayahnya sakit teruk. Syahid merancangkan sesuatu dalam hidupnya yang akan memberikan dampak bagi kedua temannya itu.

Bagaimana kehidupan mereka bertiga dan wujudkah segala impian dan harapan mereka yang pernah mereka tulis di tempat rahsia itu?

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Festival Filem Indonesia 2008

  • Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (Yoga Pratama)

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]