A Clockwork Orange (filem)

From Wikipedia
Jump to navigation Jump to search
A Clockwork Orange
Fail:A Clockwork Orange (1971).png
Poster tayangan panggung wayang dilukis Bill Gold
PengarahStanley Kubrick
PenerbitStanley Kubrick
Lakon layar olehStanley Kubrick
BerdasarkanA Clockwork Orange oleh
Anthony Burgess
Dibintangi oleh
Muzik olehWendy Carlos[a]
SinematografiJohn Alcott
Disunting olehBill Butler
Syarikat
penerbitan
PengedarWarner Bros.
Mula ditayangkan
19 Disember 1971 (1971-12-19)(New York City)
13 Januari 1972 (United Kingdom)
2 Februari 1972 (United States)
Tempoh tayangan
136 minit[1]
Negara
  • United Kingdom[2]
  • United States[2]
Bahasa
Perbelanjaan$2.2 juta[3]
Pecah panggung$26.6 juta(Amerika Utara)[3]

A Clockwork Orange ialah sebuah filem drama jenayah dari United Kingdom tahun 1971 arahan Stanley Kubrick. Dia merupakan adaptasi novel berjudul sama tahun 1962 oleh Anthony Burgess.

Jalan cerita[edit | edit source]

Alex DeLarge adalah seorang kriminal kelas teri. Dia bersama Pete, Georgie dan Dim sering merompak rumah, mencuri mobil, dan melakukan pemerkosaan. Dia masih sekolah dan tinggal bersama orangtuanya, dan senang mendengarkan Simfoni No. 9 karya Ludwig van Beethoven. Suatu hari, dia merompak rumah seorang penulis dan memperkosa isterinya sambil menyanyikan "Singin' in the Rain". Pada suatu ketika, dia berencana merompak sebuah rumah yang dihuni seorang wanita, dan secara tidak sengaja membunuh wanita itu. Kemudian teman-temannya mengkhianati Alex dengan cara mementungnya sehingga pingsan. Ketika polis tiba, dia ditangkap dan dihumban ke dalam penjara.

Di penjara Alex menjadi sedar dan mula menjadi alim. Dia ingin keluar secepat mungkin dari bui, dan satu-satunya jalan adalah dengan menjalani suatu terapi untuk menghilangkan kecenderungan jenayah dalam dirinya. Terapi ini terbukti sangat brutal, dengan cara Alex dipaksa menonton filem-filem mengandungi unsur kekejaman dan adegan seks, termasuk kegiatan sadis dari zaman Nazi sambil duduk diikat pada kerusi dengan dua biji matanya dibuka lebar-lebar sehingga dia tidak dapat berkedip

Setelah dinyatakan sembuh oleh para doktor saikt jiwa yang merawatnya, Alex kemudian menjadi tidak toleran sama sekali terhadap kekerasan, seks, dan Simfoni No. 9. Setiap kali dia melihat atau mendengar hal-hal tersebut, dia menjadi mual dan ingin muntah. Ketika dia kembali ke rumah, orangtuanya secara mengejutkan telah menyewakan biliknya ke seorang pemuda lain yang kemudian mengejek Alex dan memarahinya karena membuat orangt uanya sedih. Alex ingin melawan dengan kekerasan, tetapi serangan mual kembali terjadi dan dia akhirnya lari dari rumah dan menjadi gelandangan.

Sialnya, dia dikenali oleh gelandangan lain yang dulu pernah dia aniaya sampai sekarat. Karena dia sangat dibenci oleh kaum gelandangan, merekapun balas memukuli Alex yang sekarang tidak berdaya. Ketika polis tiba, secara tidak diduga mereka adalah Dim dan Georgie yang dulu mengkhianatinya. Tak ayal, Alex kembali diperlakukan secara semena-mena dan hampir ditenggelamkan ke sebuah bak air.

Dalam keadaan setengah mati, Alex kemudian menyasar masuk ke rumah penulis yang dulu pernah dirompaknya dahulu. Penulis ini pada mulanya tidak mengenali Alex, dan menjadi kasihan kepadanya. Ketika Alex sedang mandi, dia tidak sengaja menyanyikan "Singin' In The Rain" yang kembali memulihkan ingatan si penulis. Kemudian dia menjebak Alex di sebuah ruangan dengan musik Simfoni No. 9 yang dimainkan terus-menerus dari sebuah pembesar suara. Alex yang tidak tahan dengan rasa seksaan ini melincarkan keluar jendela dan terjun dari lantai atas.

Alhasil, dia menderita berbagai cedera tulang dan harus dirawat di rumah sakit. Para wartawan memberitakan hal ini dan menambahkan sisi politis dengan mengatakan bahwa proyek pemerintah yang tujuannya mengubah para penjahat telah gagal, dan Alex adalah korban tak berdosa. Pemerintah yang ingin memenangkan pilihan raya kemudiannya mengirimkan seorang menteri untuk tampil di depan kamera dan mengantarkan pesanan positif. Alex pun diberikan banyak hadiah namun kecenderungan kriminalnya mulai kambuh lagi. Film ini diakhiri dengan Alex mengatakan, "I was cured all right" (saya telah benar-benar sembuh) sambil fikirannya melayang pada hal-hal seksual dan kekerasan kembali.[4]

Barisan pelakon[edit | edit source]

Sambutan[edit | edit source]

Penerimaan kritis[edit | edit source]

Kontroversi[edit | edit source]

Rujukan[edit | edit source]

  1. ^ "A Clockwork Orange". British Board of Film Classification. Dicapai pada 5 October 2013.
  2. ^ a b "A Clockwork Orange (1971)". British Film Institute. Dicapai pada 20 September 2014.
  3. ^ a b "A Clockwork Orange (1972)". Box Office Mojo. Dicapai pada 21 September 2014.
  4. ^ (Inggeris) "A Clockwork Orange Plot Analysis" (html). Dicapai pada 2012-09-25.

Pautan luar[edit | edit source]


Cite error: <ref> tags exist for a group named "lower-alpha", but no corresponding <references group="lower-alpha"/> tag was found