Abbas (Kristian)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian

Abbas (Bahasa Inggeris: abbot) ialah gelaran kepada seseorang agamawan Kristian yang memimpin sebuah biara menguruskan para penghuni yang mengasingkan diri untuk beribadah mendekati Tuhan mereka.

Gelaran ini datang daripada peminjaman Bahasa Latin: abbas ("bapa") turunan Bahasa Yunani Kuno: ἀββᾶς (abbas); ia serapan Bahasa Aramia: ܐܒܐ 'abbā, kesemua diertikan sebagai "bapa".

Gambaran umum[sunting | sunting sumber]

Pelantikan[sunting | sunting sumber]

Abbas dilhat sebagai seorang agamawan dipilih oleh para biarawan dari antaranya yang telah mengikrarkan kaul-kekal. Sekali terpilih, dia harus mengajukan permohonan pemberkatan: pemberkatan seorang abbas dilaksanakan oleh uskup yang wilayah keuskupannya menjadi lokasi biara yang bersangkutan, atau atas seizinnya, oleh abbas atau uskup lain. Upacara pemberkatan tersebut dalam beberapa aspek mirip dengan pentahbisan seorang uskup, yakni abbas yang baru dimahkotai dengan mitra, disematkan cincin pada jarinya, dan diberikan tongkat gembala serta menerima penumpangan tangan serta pemberkatan dari pemimpin upacara. Meskipun upacara tersebut menjadikan abbas yang baru itu memperoleh kedudukan wewenang sah, tetapi tidak menjadikannya memperoleh wewenang sakramental.

Peranan[sunting | sunting sumber]

Begitu menerima pemberkatan, si abbas bukan saja menjadi ketua seakan "bapa" bagi para biarawan yang dipimpinnya dalam pengertian rohani, tetapi juga menjadi superior mayor bagi mereka menurut hukum kanun gereja, serta memiliki wewenang tambahan untuk menganugerahkan jabatan pelayanan sebagai akolit dan lektor (sebelumnya, dia dapat memberikan pemberkatan untuk menduduki jabatan-jabatan minor, yang bukan sakramen, dan yang kini telah digantikan oleh jabatan-jabatan pelayanan tersebut). Biara adalah suatu badan "religius bebas" dan oleh kerana itu dalam banyak hal bertanggungjawab langsung kepada paus, atau abbas primat, bukannya kepada uskup setempat.

Abbas mengenakan seragam biara yang sama dengan rekan-rekan biarawannya, tetapi menurut tradisi dia mengenakan pula sebuah kalung salib seperti yang dikenakan uskup.

Abbas teritorial juga sama seperti abbas biasa, tetapi selain itu dia menerima suatu mandat wewenang dari paus atas teritorial sekitar biara yang menjadi tanggung jawabnya.

Hierarki[sunting | sunting sumber]

Dalam beberapa keluarga monastik terdapat jenjang keutamaan atau wewenang di kalangan abbas. Dalam beberapa keadaan, hal tersebut terjadi kerana biara tertentu dianggap sebagai "induk" dari beberapa "anak" biara yang awalnya didirikan sebagai biara yang mandiri dari biara "induk." Dalam keadaan-keadaan lain, biara-biara telah berafiliasi dalam jaringan-jaringan yang disebut "kongregasi." Beberapa keluarga monastik mengakui satu biara sebagai biara induk dari keseluruhan ordo.

Lihat[sunting | sunting sumber]