Akademi Shishu Bangladesh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Duronto, patung kanak-kanak bermain, di premis Akademi Shishu

Akademi Shishu Bangladesh (Benggali: বাংলাদেশ শিশু একাডেমী) merupakan akademi kebangsaan untuk kanak-kanak di Bangladesh. Ia telah dibina pada tahun 1976 untuk memperomosi pembangunan budaya di kalangan kanak-kanak, dan mencungkil bakal mereka. [1][2]

Senarai Pengerusi[sunting | sunting sumber]

Anugerah Akademi Shishu[sunting | sunting sumber]

  • Anugerah Akademi Shishu Bangladesh untuk Kesusasteraan. Anugerah ini diperkenalkan pada tahun 1396 BS (1989 Masihi) kepada sasterawan Bangladesh yang memberi sumbangan dalam kesusasteraan juvana Bangladesh. Tokoh sastera yang berkelayakan hanya layak menerima hadiah ini sekali sahaja semasa hayat mereka. Penerima akan menerima wang tunai, sijil dan crest.
  • Anugerah Bank Agrani untuk Kesusasteraan Juvana. Anugerah ini diberikan kepada pengarah buku atau ilustrasi juvana terkemuka dalam tahun tertentu. Empat kategori utama iaitu: Chhora, Kobita o Gan (sajak, puisi dan lagu); Angkan (ilustrasi); Galpo, Uponnash, Rupkatha (cerita pendek, novel dan cerita dongeng); dan Shyastho, Biggyan o Projukti (kesihatan, sains dan teknologi). Ia merupakan anugerah kebangsaan utama untuk kesusasteraan juvana sebelum diperkenalkan Anugerah Akademi Shishu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Meena day calls for birth registration for all girls and boys". UNICEF. Dicapai pada 2009-10-08.
  2. ^ "Bangladesh Shishu Academy" (PDF). Minister for Women and Children Affairs, Bangladesh. Dicapai pada 2009-10-08.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]