Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

[Yang di pertuan agong] Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (KWAP) adalah sebuah akta yang diluluskan oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1989 bagi memberikan undang-undang baru bagi perlesenan dan membuat peraturan institusi yang membawa kepada perbankan, syarikat kewangan, bank perdagangan, rumah-rumah diskaun dan perusahaan pembokeran wang dan juga peraturan-peraturan yang membawa kepada perdagangan kewangan yang lain, dan juga bagi hal ehwal yang berkaitan dengannya.

Perbankan Islam[sunting | sunting sumber]

Dalam memberikan tindakbalas kepada tuntutan-tuntutan positif bank-bank konvensional buka kaunter-kaunter Islam, Seksyen 124 BAFIA 1989 kemudian memperkenalkan yang membenarkan bank-bank konvensional meneruskan perniagaan perbankan Islam. Mereka diperlukan untuk menubuhkan Syariah Committee supaya menasihati mereka apa-apa perkara berkaitan dengan perniagaan perbankan Islam atau perniagaan kewangan Islam. Pengenalan seksyen ini membenarkan bank-bank konvensional buka Islam bertindakbalas terhadap produk-produk menawarkan perbankan Islam. Skim ini dahulunya dikenali sebagai Interest Free Scheme Banks dan kini dikenali sebagai Scheme Banks yang Islam.

Seksyen 124 BAFIA[sunting | sunting sumber]

Pengenalan seksyen 124 BAFIA memperkenalkan persaingan sihat antara pemain-pemain perbankan Islam. Lebih banyak menawarkan perbankan Islam bank-bank produk-produk konsep-konsep yang dalam pelbagai dan pakej. Malah, beberapa bank-bank mendapat satukeuntungan hebat melalui ia tingkap-tingkap Islam daripada produk konvensional normalnya. Hasilnya, kini terdapat sebanyak tujuh skim perbankan Islam dari tempatan dan asing telah diberikan bank Islam dewasa penuh lesen dan 6 mereka sudah bermula operasi mereka.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]