Al-Sawafir al-Sharqiyya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Al-Sawafir Al-Sharqiya (Dalam Bahasa Arab:السوافير الشرقية) ialah kampung Palestinsebuah di Daerah Al-Majdal, Daerah Semenanjung Gaza.

Kampung Sawafir sebelum tahun 1948[sunting | sunting sumber]

Sawafir Timur terletak 50 meter dari aras laut, luas daratannya ialah 13,831 dunum, 314 dunum jalan dan lembah, dan 930 dunum yang ditanam oleh orang Arab dengan pokok sitrus. Kedalaman tanah kampung berkisar antara 36-40 meter, mempunyai 588 orang pada tahun 1922, dan mereka mencapai 781 orang pada tahun 1931, dan penduduk mencapai 960 orang pada tahun 1945.

Kampung itu terletak di selatan jalan dataran pantai antara Al Majdal dan Gaza dan ke timur laut menghubungkannya dengan Ramla dan Baitulmaqdis. Adapun Al-Sharqiya, untuk membezakannya dengan dua kampung berjiran, Al-Sawafir Al-Gharbi dan Al-Sawafir Al-Shamali, mereka membentuk segi tiga bersudut tegak. Pada era Uthmaniyyah, dan pada tahun 1956 secara khusus, ia adalah milik Briged Gaza dan membayar cukai ke atas ladang anggur, kebun, dan hasil gandum dan kapas. Pertanian tadah hujan adalah tunjang utama ekonominya. Pada penghujung abad kesembilan belas, kampung itu mempunyai dusun, masjid, dan sekolah yang berkongsi dengan Sawafir Utara dan Barat. Jumlah pelajarnya mencecah 280 pelajar pada pertengahan 1940-an.

Perkataan Al-Sawafir berasal daripada nama kota Palestin purba iaitu Shafir yang bermaksud tanah dan lembah

Pendudukan Israel di kampung Sawafir[sunting | sunting sumber]

Ia telah dikurangkan penduduknya semasa perang 1948 pada 18 Mei 1948, sebagai sebahagian daripada fasa kedua Operasi Barak, menurut sumber Israel. Bagi sumber Arab, ia datang melalui memoir Presiden Mesir Gamal Abdel Nasser, yang mengkritik Mesir. pasukan yang membenarkan tentera Israel menduduki kampung tersebut.Selepas pengisytiharan gencatan senjata, iaitu pada 25 Jun 1948, arahan telah dikeluarkan kepada Batalion Keenam, Batalion Abdel Nasser, untuk memulihkan kampung, tetapi mereka tidak dapat , kerana pasukan Sudan gagal memulihkan kampung Beit Daras, maka batalion pergi meneroka di belakang garis musuh kampung Al-Sawafir dan mendapati bilangan Yahudi di sana adalah sedikit, tetapi Maklumat ini tidak digunakan kerana tentera Arab berhenti di Beit Daras.

Perkampungan Sawafir pada hari ini[sunting | sunting sumber]

Tiada rumah kampung yang tinggal. Bangunan-bangunan baru didirikan di tapak yang dahulunya merupakan masjid dan beberapa ciri kampung masih kelihatan.Terdapat sebatang pokok sycamore di taman keluarga Al-Buhaisi, sebatang pokok cemara tua di padang kosong, dan pam air di taman Ismail Al-Sawafer. Jelaslah bahawa empat koloni telah ditubuhkan di tanah Swafir Timur. Ein Tzurim dibina pada tahun 1949, dan Zerahia pada tahun 1950. Penempatan Nir Banim telah ditubuhkan di sebelah timur kampung pada tahun 1954.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. 274نسخة محفوظة salinan disimpan pada 19 April 2023 di Wayback Machine.
  2. "السوافير الشرقي، محافظة غزة - بلادنا فلسطين، صفحة 212- فلسطين في الذاكرة".