Alat antirogol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Kondom wanita anti-rogol adalah sebuah penemuan oleh Sonette Ehlers, seorang wanita dari Afrika Selatan untuk mengelakkan tindak permerkosaan terhadap wanita. Rogol dicegah dengan cara menyepit zakar penyerang, melukai dan membuatnya tidak berdaya.

Alat ini diperbuat daripada beg latex yang dipasang dengan duri-duri logam mikroskopis yang mengarah ke dalam, dan dipakai di dalam faraj seorang wanita seperti layaknya sebuah tampon. Bila seorang perogol berusaha memperkosa wanita pemakai, zakar perogol akan terluka oleh duri mikroskopik di dalam kondom tadi dan menyebabkan rasa sakit. Ini dianggap akan menyebabkan sang perogol melupakan niatnya untuk memperkosa dan memberikan masa yang mencukupi kepada mangsa untuk melarikan diri.

Selepas itu, kondom akan tetap melekat pada tubuh si penyerang dan hanya dapat dilepaskan dengan operasi kecil.

Selain fungsi khusus di atas, kondom wanita ini juga akan berfungsi seperti kondom wanita biasa, mencegah kehamilan dan penularan penyakit berjangkit.

Kondom ini diperkenalkan pada tarikh 31 Ogos 2005 di Afrika Selatan, di mana banyak kes perkosaan terjadi. Pengeluaran akan bermula tahun berikutnya bila kritik boleh disenyapkan. Sang penemu berharap produk ini akan dipasarkan pada akhir 2006 dengan nama dagang Rapex.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]