Alparslan: Büyük Selçuklu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alparslan: Büyük Selçuklu
Fail:Alp Arslan Büyük Selçuklu.jpeg
Genre
Berdasarkan daripada
Alp Arslan
Ditulis oleh
PengarahSedat İnci
Pengarah kreatif
Emre Konuk
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Gökhan Kırdar
PenggubahBatuhan Fırat
Negara asalTurki
BahasaTurki
Bilangan musim1
Bilangan episod4
Penerbitan
PenerbitEmre Konuk
Tempoh siaran120–150 minit
Syarikat penerbitan
Akli Film
Penyiaran
Saluran asalTRT 1
Format gambar576i
HDTV 1080i
Format audioStereo
Siaran asal8 November 2021 – sekarang
Kronologi
MengikutiUyanış: Büyük Selçuklu
Pautan luar
Laman sesawang

Alparslan: Büyük Selçuklu (har. Alparslan: Seljuk Yang Agung) ialah siri drama sejarah Turki yang ditulis oleh Serdar Özönalan, diarahkan oleh Sedat İnci dan diterbitkan oleh Emre Konuk. Sebagai prekuel kepada Uyanış: Büyük Selçuklu, ia menggambarkan peristiwa politik dan peperangan semasa pemerintahan Alp Arslan sebagai Malik (putera) Empayar Seljuk. Dalam siri ini, pelakon Turki Barış Arduç membuat esei watak utama Alp Arslan bersama Fahriye Evcen yang melakonkan watak utama wanita, Akça Hatun.

Siri ini difilemkan di Studio Filem Antarabangsa TRT di pelbagai lokasi termasuk Sakarya, Istanbul dan Kocaeli. Pemuzik Turki Gökhan Kırdar menggubah tema pembukaan manakala pemuzik Kazakhstan menggubah muzik lain menggunakan instrumen dari dunia Turki.[perlu rujukan] Alparslan: Büyük Selçuklu ditayangkan di TRT 1 pada 8 November 2021.[1]

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Pada hari Sultan Seljuk Tugrul Bey akan melantik warisnya, baginda menerima berita bahawa Byzantine membunuh orang Turki yang tidak bersalah, termasuk wanita dan kanak-kanak. Dia mengarahkan ekspedisi ke Anatolia. Pembunuh misteri menyerang orang Seljuk Melik yang pergi berkempen. Kesan serangan membawa Alparslan (Barış Arduç) ke tempat yang tidak pernah dia jangkakan.

Semasa Alparslan mengejar pembunuh, dia menyelamatkan nyawa seorang gadis Turkmen bernama Akça Hatun (Fahriye Evcen), yang melarikan diri daripada penganiayaan Byzantine. Namun, dia tidak mengetahui rahsia yang disembunyikan Akça di sebalik kecantikannya. Maharaja Byzantine menghantar Jeneral Dukas dan Kapten Romanian Diogenes kepada Ani untuk menyelesaikan masalah dengan orang Turkmen. Namun, kesilapan yang dilakukan oleh Yannis, anak kepada Ani Tekfuru Kekavmenos, menyebabkan Sultan Tuğrul memutuskan untuk berperang. Alparslan, yang diberi khabar gembira tentang penaklukan dalam mimpinya semasa kecil, bersemuka dengan Byzantium di Pasinler bersama tentera Seljuk. Pasinler akan menjadi langkah pertama bagi Alparslan di jalan yang diberkatinya untuk membuka pintu Anatolia kepada orang Turki.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Utama[sunting | sunting sumber]

Sokongan[sunting | sunting sumber]

Episod[sunting | sunting sumber]

SiriEpisodTayangan asal
Tayangan pertamaTayangan terakhir
1TBA08 November 2021 (2021-11-08)TBA (TBA)

Pemasaran[sunting | sunting sumber]

Pada 7 September 2021, pengarah Emre Konuk mengeluarkan urutan tajuk untuk episod pertama.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Alparslan dizisinin yayın tarihi açıklandı, şimdi Yasak Elma ve Kalp Yarası düşünsün!". TeleviziyonGazetesi.com (dalam bahasa Turki). Dicapai pada 2021-10-23.
  2. ^ a b c "Uyanış Büyük Selçuklu'da kim var kim yok alayı gitti! 2. sezonda bomba değişiklik! Şimdi sırada..." [Perarakan "siapa masuk, siapa keluar" dalam Awakening: Great Seljuks telah pergi! Perubahan besar pada musim kedua! Sekarang yang lain...]. Takvim (dalam bahasa Turki). 25 Julai 2021. Dicapai pada 12 Ogos 2021.
  3. ^ Altuntaş, Birsen (6 Ogos2021). "Diriliş Ertuğrul'dan Uyanış Büyük Selçuklu'ya flaş transfer! Baycu Noyan ile kasırgalar estirmişti" [Pemindahan kilat daripada Diriliş Ertuğrul kepada Awakening Great Seljuk! Dia adalah ribut sebagai Baycu Noyan]. Takvim (dalam bahasa Turki). Dicapai pada 12 Ogos 2021. Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ Konuk, Emre [@emrekonukk] (7 September 2021). ""Alparslan: Büyük Selçuklu" dizimizin ilk tanıtımı bu akşam yayında! #AlparslanBüyükSelçuklu #UyanışBüyükSelçuklu @trt1 @AlparslanDizisi @AkliFilm" [The first episode of our series "Alparslan: The Great Seljuk" is on air tonight!] (Twit). Dicapai pada 7 September 2021 – melalui Twitter.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Current Turkish television series

Templat:Turkey-TV-stub