Anakronisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Nuremberg Chronicle (1493) menunjukkan ahli falsafah Yunani Purba Aristotle dalam pakaian sarjana pada zaman buku itu, 1,800 tahun terlalu moden untuk Aristotle.

Anakronisme (dari kata Yunani ἀνά ana, 'menentang' dan χρόνος khronos, 'masa') ialah ketidakselarasan kronologi dalam beberapa susunan, terutamanya penjajaran orang, peristiwa, objek, istilah bahasa dan adat resam dari tempoh masa yang berbeza. Jenis anakronisme yang paling biasa ialah objek yang tersilap pada masanya, tetapi ia mungkin ungkapan lisan, teknologi, idea falsafah, gaya muzik, bahan, tumbuhan atau haiwan, adat atau apa sahaja yang berkaitan dengan sesuatu tempoh yang diletakkan di luar domain temporal yang sepatutnya.

Anakronisme mungkin sama ada disengajakan atau tidak disengajakan. Anakronisme yang disengajakan boleh diperkenalkan ke dalam karya sastera atau seni untuk membantu khalayak kontemporari terlibat dengan lebih mudah dengan tempoh sejarah. Anakronisme juga boleh digunakan dengan sengaja untuk tujuan retorik, propaganda, komedi atau kejutan. Anakronisme yang tidak disengajakan mungkin berlaku apabila penulis, artis atau penghibur tidak menyedari perbezaan dalam teknologi, istilah dan bahasa, adat resam dan sikap, malah fesyen antara tempoh dan era sejarah yang berbeza.

Contoh[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ van Riper, A. Bowdoin (2013-09-26). "Hollywood, History, and the Art of the Big Anachronism". PopMatters. Dicapai pada 2014-06-11.
  2. ^ Succulenta 2017

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]