Andriy Kovalchuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mejar Jeneral Andriy Kovalchuk (lahir 28 April 1974) ialah seorang pegawai tentera Ukraine. Dia lulus dari akademi

Wearing the rank of brigadier-general, 2018

tentera pada tahun 1997 dan menyertai tentera Ukraina. Beliau berkhidmat di Ukraina dan ditempatkan sebagai pasukan pengaman ke misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Kosovo, Liberia dan Côte d'Ivoire. Semasa Perang di Donbas (2014–2022) Kovalchuk mengambil bahagian dalam operasi yang berjaya untuk membebaskan penempatan di Wilayah Donetsk sebelum menyerang Lapangan Terbang Antarabangsa Luhansk. Walaupun cedera dia menawan lapangan terbang itu dan menahannya selama hampir dua bulan. Kovalchuk selepas itu berkhidmat dengan tentera udara dan mengesyorkan penggantian pakaian seragam gaya Soviet mereka. Pada 24 Ogos 2016, pada hari yang sama pembaharuan seragam dilaksanakan, beliau telah dianugerahkan gelaran Hero of Ukraina.

Pada tahun 2018 Kovalchuk belajar untuk ijazah sarjana pentadbiran awam di Universiti Pertahanan Nasional Ivan Chernyakhovsky Ukraine. Dia diiktiraf sebagai pegawai tamat pengajian terbaik dan menerima pedang Ratu Elizabeth II dari Great Britain sebagai pengiktirafan. Sejak pencerobohan Rusia ke atas Ukraine pada 2022, Kovalchuk telah memerintah pasukan di selatan negara itu dan, serta mengetuai serangan balas selatan Ukraine 2022, membantu merancang serangan balas Kharkiv Ukraine 2022.

Kehidupan awal dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Kovalchuk dilahirkan di kampung Shchytyn di Wilayah Volyn, Utara-Barat Ukraina, pada 28 April 1974. Beliau menghadiri sekolah kejuruteraan mekanikal di Kovel. Kovalchuk teringat mempunyai masalah dengan disiplin di sekolah, tetapi terlepas dari penyingkiran kerana dia menunjukkan prestasi yang baik dari segi akademik.

Di sekolah Kovalchuk telah bercita-cita untuk menjadi seorang pegawai dalam Tentera Ukraine. Beliau menghadiri Kyiv Institute of Ground Forces pada tahun 1993 untuk melatih sebagai pegawai kejuruteraan. Kovalchuk memutuskan untuk tidak menceburi kerjaya dalam bidang kejuruteraan dan pada tahun 1994 dipindahkan ke Sekolah Komando Tangki Tinggi Pengawal di Kharkiv, di mana beliau menamatkan pengajian dengan kepujian pada tahun 1997.

Kovalchuk berkhidmat di Divisyen Mekanikal ke-51 sebagai komander platun sebelum menjadi ketua kakitangan batalion dan kemudian rejimen. Beliau kemudiannya dilantik untuk memerintah sebuah briged. Pada tahun 2004 beliau menghadiri Akademi Pertahanan Ukraine, dalam jurusan "permohonan pertempuran dan pengurusan tindakan unit Angkatan Darat". Kovalchuk berkhidmat dalam Misi Pentadbiran Sementara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Kosovo operasi pengaman dari 2005 hingga 2006, sebagai timbalan komander kontinjen Ukraine. Beliau berkhidmat untuk penempatan kedua pada tahun 2011 sebagai ketua kakitangan kepada unit helikopter yang berkhidmat dengan Misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Liberia dan Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Côte d'Ivoire.

Perang di Donbas[sunting | sunting sumber]

Pada permulaan operasi Zon Operasi Anti-pengganas terhadap pasukan yang disokong Rusia di Timur Ukraine semasa

Luhansk airport, 4 September 2014

perang di Donbas (2014–2022) beliau adalah ketua kakitangan Briged Serangan Udara ke-80. Brigednya membebaskan penempatan Lyman, Mykolaivka dan Sloviansk di Wilayah Donetsk. Kovalchuk kemudian mengetuai sebahagian daripada briged itu berarak ke Shchastya di Wilayah Luhansk untuk membantu tentera Ukraine yang lain. Pasukan gabungan itu kemudian menolak tentera pemberontak dari Lapangan Terbang Antarabangsa Luhansk. Semasa operasi ini, pada 13 Julai, Kovalchuk cedera akibat tembakan senapang di bahagian belakang dan bahu. Dia enggan dimasukkan ke hospital untuk terus berkhidmat, memerintahkan pertahanan lapangan terbang daripada serangan balas. Unitnya memegang perimeter 13 kilometer (8.1 mi) sehingga 31 Ogos.

Pada 19 Julai Kovalchuk telah dianugerahkan Darjah Bohdan Khmelnytsky kelas ketiga. Pada bulan Ogos

Wearing the Soviet-style paratrooper's uniform that he phased out, 2016

beliau telah dilantik untuk memerintah briged dan dinaikkan pangkat kepada brigedier jeneral. Pada 10 Oktober 2015, beliau menerima kelas kedua Order of Bohdan Khmelnytsky untuk keberanian peribadi. Pada Mac 2016 Kovalchuk dilantik sebagai ketua kakitangan dan timbalan komander Pasukan Pendaratan Bergerak Tinggi (unit bawaan udara).

Kovalchuk adalah salah seorang penghasut pembaharuan pakaian seragam Tentera Ukraine, yang dilaksanakan pada 24 Ogos 2016. Perubahan yang dilakukan termasuk penggantian beret biru untuk tentera udara, yang dikaitkan dengan tentera Soviet dan Rusia, dengan yang merah. Kovalchuk, yang pakaian seragamnya bertukar, berkata "Saya secara peribadi tidak mahu memakai pakaian seragam seperti orang jahat yang menyerang saya dan askar saya". Pada hari yang sama dengan pakaian seragam ditukar (Hari Kemerdekaan Ukraine) Kovalchuk telah dianugerahkan gelaran Hero of Ukraine oleh Presiden Petro Poroshenko.

Pada tahun 2018 Kovalchuk menghadiri Universiti Pertahanan Nasional Ivan Chernyakhovsky Ukraine. Dia menghadiri sambilan, dengan 50% bahan diliputi atas dasar surat-menyurat semasa dia dikerahkan dalam pertempuran. Kovalchuk telah dianugerahkan ijazah sarjana dalam pentadbiran awam dan menerima pedang Ratu Elizabeth II dari Great Britain, dianugerahkan oleh atase tentera Kedutaan British sejak 1996 kepada pegawai graduan terbaik. Pada awal Oktober 2021 beliau telah dilantik untuk mengetuai Komando Operasi tentera di Selatan dengan pangkat mejar jeneral.

Pencerobohan Rusia ke atas Ukraina[sunting | sunting sumber]

Rusia melancarkan pencerobohan besar-besaran ke atas Ukraine pada Februari 2022. Menjelang Ogos Kovalchuk telah menguasai enam wilayah selatan di bawah undang-undang ketenteraan, termasuk Kryvyi Rih Raion, Mykolaiv Oblast dan Kherson Oblast. Pasukannya berjumlah sekitar 100,000 tentera.

Kovalchuk memimpin serangan balas selatan Ukraine di wilayah Kherson, yang bermula pada akhir Ogos 2022. Kakitangan Am Angkatan Tentera Ukraine juga telah mengkreditkan beliau sebagai salah seorang perancang di sebalik serangan balas yang berjaya di Kharkiv, yang telah diperintah di lapangan oleh Kolonel Jeneral Oleksandr Syrskyi dari September.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Isteri Kovalchuk Olena ialah seorang pegawai udara; mereka bertemu apabila dia menghukum dia, seniornya, kerana memakai tali pinggang yang tidak digilap. Pasangan itu mempunyai dua anak lelaki.