Aturgerak tentera

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Aturgerak tentera adalah pergerakan angkatan tentera bersama infrastruktur bekalan logistik mereka di seluruh dunia.

Tentera Amerika Syarikat[1] mentakrifkan istilah seperti berikut:

Dalam penggunaan tentera laut, perubahan dari pendekatan pelayaran atau persediaan hubungan kepada persediaan untuk tempur. Pergerakan tentera dalam kawasan operasi. Posisi luar pasukan kepada formasi untuk pertempuran. Relokasi pasukan dan peralatan ke kawasan operasi yang diinginkan. Dalam penggunaan tentera, istilah "julat jarak" juga biasa digunakan. Perlaksanaan merangkumi semua aktiviti dari stesen asal atau rumah melalui destinasi, khususnya termasuk intra-benua Amerika Syarikat, intra-teater inter-teater, dan kaki pergerakan, tempat pementasan, dan menunggu.

Kerahan terdiri daripada lelaki dan wanita yang meninggalkan keluarga mereka dan rumah mereka dengan tentera lain (Udara, Marin, Pelaut) dan pergi ke negara lain dan mendapat gaji tempur. Pelaksanaan ini boleh berlangsung mana-mana dari 90 hari hingga 15 bulan. Dalam Tentera Amerika Syarikat, anggota menerima apa yang dikenali sebagai tompak tempur untuk dilekatkan pada pakaian uniform mereka (ACU) dan Pakaian Seragam (Kelas A).

Bagi kebanyakan tentera laut di dunia, satu kerahan menetapkan tempoh tugas yang berlarutan di laut. Tentera Laut Amerika Syarikat mengiktiraf mereka yang melengkapkan kerahan dengan anugerah khas yang dikenali sebagai Ribbon Kerahan Perkhidmatan Laut.

Kerahan semula dikenali sebagai kembalinya anggota perkhidmatan ke zon tempur di stesen terdahulu mereka (iaitu di mana mereka ditempatkan dengan keluarga, di mana mereka berada sebelum kerahan). Masa antara kerahan dikenali sebagai masa menetap.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Joint Publication 1-02, Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms
This article incorporates text in the public domain from the U.S. Department of Defense.
  • "Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms" (pdf). Joint Publication 1-02, Department of Defense. March 1, 2007. m/s. 154. Dicapai pada 2007-04-13.