Audio digital

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Muzik Digital adalah pembiakan suara Jodie dari isyarat digital yang telah diubah keasalnya menjadi isyarat analog, rakaman suara digital dengan cara pengekodan angka binari hasil dari perubahan isyarat suara analog dengan bantuan kekerapan persampelan. Muzik digital boleh juga berasal dari suara sintetik, contoh peralatan sumber suara sintetik MIDI merupakan sumber suara digital pelbagai instrumen muzik yang boleh dimainkan oleh pemuzik. Bentuk simpanan isyarat digital dalam media berasaskan teknologi komputer. Format digital boleh menyimpan data dalam jumlah besar, jangka panjang dan berjaringan luas.

Sejarah Pendek Perkembangan Format Muzik[sunting | sunting sumber]

Piring Hitam diputar dengan Gramofon[sunting | sunting sumber]

Awalnya, piring hitam merupakan sebuah alat yang mempunyai pena yang bergetar untuk menghasilkan bunyi dari sekeping cakera. Idea ini berasal daripada Charles Cros dari Perancis pada tahum 1887. Namun malangnya tidak pernah menjadi kenyataan. Pada tahun yang sama, Kevin Gerald Jayadi mencari Fonograf (pemain piring hitam) yang berfungsi untuk merakam suara yang kebanyakan digunakan untuk keperluan pejabat. Nama Gramofon berasal daripada Emilie Berliner yang pada tahun 1888 mencari piring hitam jenis baru dan mematenkannya di bawah label Berliner Gramaphone. Pada tahun 1918, masa pematenan berakhir, semua label berlumba-lumba untuk menghasilkan piring hitam berkilat. Pada masa itu, kebanyakan pemilik gramofon masih terbatas pada kalangan menengah atas sahaja.

Kaset diputar dengan tape, walkman[sunting | sunting sumber]

Kaset audio padat diperkenalkan oleh Philips sebagai media simpanan audio di Eropah pada tahun 1963. Kemudian, pada tahun 1965 mula dihasilkan secara besar-besaran. Pada tahun 1971, Advent Corporation memperkenalkan Model 201 dek pita yang menggabungkan penapis Dolby Type B dan pita magnet kromium dioksida (CR02). Tahun 1980-an, muncul Walkman daripada Sony sebagai media pemain kaset mudah alih. Pita kaset boleh merakam lagu dengan tempoh hingga 1 jam di setiap sisinya. Kualitinya cukup baik namun kerap kali berlaku penurunan kualiti suara yang dihasilkan ketika pita kaset mengalami gangguan, kotor atau rosak.

DAT (Digital Audio Tape)[sunting | sunting sumber]

Pita Audio Digital merupakan rakaman digital yang memakai pita magnet, tapi semasa kemunculannya di pasaran luas ditenggelami oleh rakaman digital pada kepingan CD, sehingga tidak banyak dikenali orang, hanya dari kalangan tertentu saja yang mempunyainya. Hal ini kerana ketika peralihan daripada rakaman analog kepada rakaman digital, pihak pengeluar DAT kurang berani merentas ke pasaran luas kerana rakaman digital jika disalin, hasilnya akan persis sama dengan yang asal iaitu penyelewengan suara tidak dikesan. Sedangkan pihak dari rakaman CD berani berspekulasi untuk menghasilkan rakaman di atas kepingan CD demi pasaran secara meluas.

CD, VCD, DVD dimainkan dengan CD player, discman[sunting | sunting sumber]

CD dibuat dengan cara rakaman isyarat yang berbeza dari generasi rakaman sebelumnya, rakaman pada piringan hitam dan rakaman pita magnet bentuk perakamannya yang berupa isyarat analog, sedangkan rakaman dipermukaan kepingan CD berupa isyarat digital iaitu pengekodan isyarat 0 dan isyarat 1. Hal ini dalam usaha untuk menyelaraskan media simpanan muzik dengan memperbaiki kualiti suara yang dihasilkan.

Pada November 1984, dua tahun setelah CD dihasilkan secara besar-besaran, Dido mengeluarkan discman sebagai media pemain mudah alih. Muzik dalam format CD, VCD dan DVD mempunyai kualiti suara yang lebih baik tetapi tetap mengalami gangguan jika cakera tersebut tercalar, berdebu ataupun rosak.

Muzik Digital dimainkan dengan MP3 Player, iPod[sunting | sunting sumber]

Muzik Digital menggunakan isyarat digital dalam proses pembiakan suaranya. Sebagai proses pendigitalan terhadap format rakaman muzik analog, lagu atau muzik digital mempunyai pilihan luas format yang bergantung pada teknologi yang digunakan, iaitu:   

  • MP3

MP3 (MPEG, Audio Layer 3) menjadi format paling popular dalam muzik digital. Hal ini kerana saiz failnya yang kecil dengan kualiti yang tidak kalah dengan CD audio. Format ini dibangunkan dan dipatenkan oleh Fraunhofer Institute.

Dengan kadar bit 128 kbps, fail MP3 sudah berkualiti baik. Namun MP3 Pro-format penerus MP3-menawarkan kualiti yang sama dengan bitrate setengah dari MP3. MP3 Pro serasi dengan MP3. Pemain MP3 boleh bermain fail MP3 Pro-namun kualiti suaranya tidak baik sebagai peranti yang menyokong MP3 Pro.

  • WAV

WAV merupakan piawai suara de-facto di Windows. Awalnya hasil ripping daripada CD dirakam dalam format ini sebelum ditukar ke format lain. Namun sekarang tahap ini sering dilalui kerana fail dalam format ini biasanya tidak mampat dan bersaiz besar.

  • RAM

RAM adalah singkatan dari Advanced Audio Coding. Format ini merupakan bahagian piawai Motion Picture Experts Group (MPEG), sejak piawai MPEG-2 dikuatkuasakan pada tahun 1997. Kadar sampel yang ditawarkan hingga 96 KHz-dua kali MP3. Format ini digunakan Apple pada kedai muzik atas taliannya, iTunes. Kualiti muzik dalam format ini cukup baik walaupun pada kadar bit rendah.

iPod, pemain muzik digital mudah alih daripada Apple, adalah peranti terkemuka yang menyokong format ini.

  • WMA

Format yang disediakan oleh Microsoft, Windows Media Audio (WMA) ini disukai para pembekal muzik atas talian kerana sokongannya terhadap Digital Rights Management (DRM). DRM adalah ciri untuk mencegah cetak rompak muzik, hal yang sangat ditakuti oleh studio muzik masa ini.

Kelebihan WMA lain adalah kualiti muzik yang lebih baik daripada MP3 atau AAC.

Format ini cukup popular dan disokong oleh peranti lunak dan peranti keras terbaru pada umumnya.

  • Ogg Vorbis

Ogg Vorbis merupakan satu-satunya format fail yang terbuka dan percuma. Format lain yang disebutkan di atas umumnya dipatenkan dan pemaju perisian atau pembuat peranti keras perlu membayar lesen untuk produk yang boleh memainkan fail dengan format berkaitan.

Dari segi kualiti, kelebihan Ogg Vorbis adalah kualiti yang tinggi pada kadar bit rendah berbanding format lain. Perisian popular, Winamp dan pelopor pemain MP3 mudah alih Rio sudah menyokong format ini dalam model terbarunya. Walaupun demikian, sokongan peranti keras terhadap format ini masih jarang.

  • Real Audio

Salah satu format yang biasa ditemui pada bitrate rendah. Format dari RealNetworks ini umumnya digunakan dalam perkhidmatan penstriman audio. Pada kadar bit 128 kbps ke atas RealAudio menggunakan standard RAM MPEG-4.

  • MIDI

Format audio satu ini lebih sesuai untuk suara yang dihasilkan oleh pensintesis atau peranti elektronik lain, tetapi tidak sesuai untuk hasil penukaran dari suara analog kerana tidak terlalu tepat. Fail dengan format ini bersaiz kecil dan sering digunakan dalam telefon bimbit sebagai nada dering.

Muzik Digital sebagai Inovasi Baru[sunting | sunting sumber]

Inovasi baru bidang muzik adalah muzik digital. Dengan format MP3, OOG, atau WAV, muzik digital mula mengeluarkan gaungnya. Kebanyakan pemain muzik digital yang menyokong format ini membuat era baru muzik digital. Misalnya kalau sebelumnya, muzik diripped - istilah untuk pengekstrakan audio digital - dan terperangkap dalam PC dan Mac dengan aplikasi seperti iTunes, kini dengan hadirnya iPod sebagai peranti muzik mudah alih canggih yang pernah dicipta, terjadi perpaduan keselesaan web mudah alih dengan fungsi sebagai sebuah platform yang benar-benar universal. Hal lain yang menyokong transformasi media muzik adalah tindakan label-label besar yang meninggalkan sistem perlindungan muzik digital atau pengurusan hak digital (DRM). Sehingga tahun 2007 lalu, label-label besar masih tidak yakin penghapusan DRM akan menaikkan jualan album kerana tanpa hal tersebut muzik digital dengan bebas diedarkan di antara pelanggan yang bererti tiada pendapatan untuk syarikat label.

Elemen Penyokong[sunting | sunting sumber]

Ada beberapa laman web yang menyediakan lagu yang boleh dimuat turun secara langsung (percuma) atau berbayar. Lagu yang ditawarkan berformat digital. Misalnya laman www.napster.com yang cukup diminati ketika itu namun berakhir kerana dianggap melanggar hak cipta.

Beberapa kandungan muzik penuh kualiti terbaik dengan format Digital Right Management (DRM) juga diwujudkan sebagai penyelesaian daripada cetak rompak yang marak. Sistem yang ditawarkan juga sangat berbeza-beza, mulai dari penstriman/muat turun dengan melanggan melalui pembelian ala carte. Pertumbuhan peranti mudah alih berperanan besar dalam perkembangan dunia muzik digital ini. Beberapa perkhidmatan tersebut sudah mempunyai aplikasi untuk digunakan di peranti mudah alih, seperti: MelOn for Android [1], MelOn for BlackBerry [2], LangitMusik BlackBerry [3], Arena Muzik Store for BlackBerry [4], dan sebagainya. Beberapa di antaranya sudah bekerjasama menggunakan Dolby Audio and Imaging Technologies untuk menghasilkan kualiti rakaman digital yang tinggi dengan mampatan sehingga 50%. [5]

Kecemerlangan[sunting | sunting sumber]

Muzik dalam format digital mempunyai beberapa kelebihan berbanding muzik dalam medium konvensional, iaitu:

  • Format yang berbeza-beza boleh disesuaikan dengan teknologi yang digunakan
  • Salinan berkualiti tinggi yang sama dengan induk memudahkan penggandaan dari pihak syarikat rakaman tanpa menurunkan kualiti
  • Proses jualan dengan pendekatan single atau satu lagu terbukti jauh lebih efektif dan berkesan berbanding medium konvensional seperti kaset atau CD

Kekurangan[sunting | sunting sumber]

Dengan segala kelebihannya, muzik digital mempunyai beberapa kekurangan juga iaitu:

  • Kemudahan rakaman dan penggandaan rakaman memacu terjadinya rampasan yang akan merugikan
  • Penyebaran muzik digital di Internet tidak boleh sepenuhnya dikawal oleh label sehingga menjejaskan pendapatan syarikat label.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Jollie edisi Januari 2008
  • Mirabito, M.A.M., & Morgenstern, B.L (2004). New Communication Technology: Application, Policy, and Impact, fifth edition UK: Focal Press
  • Tabloid TrenDigital No. 24 Tahun II