Bahasa-bahasa Algongkwi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bahasa-bahasa Algongkwi
Taburan
geografi:
Amerika Utara
Klasifikasi bahasa:Alegi
  • Bahasa-bahasa Algongkwi
Bahasa-proto:Proto-Algongkwi
Pembahagian:
ISO 639-2 / 5:alg
Glottolog:algo1256  (Algonquian-Blackfoot)[1]
algo1257[2]
{{{mapalt}}}
Sebaran bahasa-bahasa Algonqkwi sebelum penaklukan bangsa Eropah

Keluarga bahasa Algongkwi (bahasa Inggeris: Algonquian languages dari istilah Malesitelakómkwik "mereka kerabat/sekutu kita"[3]) adalah cabang besar rumpun bahasa Alegi merangkumi bahasa-bahasa tuturan masyarakat peribumi di Amerika Syarikat dan Kanada tersebar dari pantai timur hingga pergunungan Rocky tengah benua Amerika Utara. Banyak bahasa-bahasa serumpun dalam keluarga ini sudah tidak lagi dituturkan di zaman moden, tetapi kosakata banyak bahasa ini terserap dalam bahasa Inggeris yang dituturkan di Kanada dan Amerika Syarikat hasil pertembungan sesama orang peribumi dan pendatang Eropah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, penyunting (2017). http://glottolog.org/resource/languoid/id/algo1256 |chapter-url= missing title (bantuan). Glottolog 3.0. Jena, Germany: Max Planck Institute for the Science of Human History.
  2. ^ Hammarström, Harald; Forkel, Robert; Haspelmath, Martin, penyunting (2017). "Algonquian". Glottolog 3.0. Jena, Germany: Max Planck Institute for the Science of Human History.
  3. ^ Campbell, Lyle (1997). American Indian languages: The historical linguistics of Native America. New York: Oxford University Press. m/s. 401, notes 133, 136. ISBN 0-19-509427-1.