Basick Records

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Basick Records
PengasasNathan Philips & Jake Smith
Label edaranProsthetic/RED (North America), The Orchard (worldwide)
GenreMetal progresif, metalcore, ambien
Negara asalUnited Kingdom
LokasiLondon
Tapak web rasmibasickrecords.com

Basick Records ialah syarikat rakaman British yang diasaskan pada tahun 2005 oleh Nathan "Barley" Phillips dan abang tirinya Jake Smith.[1] Perniagaan mereka telah berkembang menjadi syarikat Invictus Music & Media, yang termasuk Basick Records sendiri, label bercenderungan hardcore punk Destroy Everything dan syarikat PR Hold Tight! PR. Keluaran pertama Basick Records ialah album kompilasi, bertajuk, "Do You Feel This?", dikeluarkan pada 8 Ogos 2005.[2] Kugiran pertama yang ditandatangani kepada Basick ialah Fellsilent. Mereka juga merupakan label pertama yang mengeluarkan bahan daripada Enter Shikari.

Pada tahun 2011, Basick membuat perjanjian pengedaran global (tidak termasuk Amerika Utara) dengan Warner ADA.[3] Kemudian, pada 17 Januari 2012, mereka mengumumkan perkongsian pengedaran Amerika Utara dengan Prosthetic Records, di mana pilihan daripada katalog belakang Basick dan semua keluaran yang akan datang akan melihat pengedaran di Amerika Utara daripada Prosthetic.[4]

Roster[sunting | sunting sumber]

Seniman kini[sunting | sunting sumber]

Seniman lepas[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Neilstein, Vince. "BASICK RECORDS FOUNDER NATHAN "BARLEY" PHILLIPS: THE METALSUCKS INTERVIEW". MetalSucks. Dicapai pada 17 October 2012.
  2. ^ "VARIOUS ARTISTS - DO YOU FEEL THIS?". Basick Records. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 September 2015. Dicapai pada 18 October 2012.
  3. ^ "BASICK in new distribution deal with Warner ADA". Sonic Shocks. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 March 2011. Dicapai pada 17 October 2012.
  4. ^ "PROSTHETIC To Distribute BASICK RECORDS In North America". Prosthetic Records. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 June 2013. Dicapai pada 17 October 2012.