Beedrill

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Beedrill
Siri Siri Pokémon
Permainan pertama Pokemon Red and Blue


Nombor: 015 Jenis: Serangga/Beracun Berevolusi daripada: Kakuna (Lv.10) Berevolusi menjadi: Tiada

Beedrill (Jepun: スピアー, Hepburn: Supiā, Spear), dikenali sebagai Pokémon Lebah Beracun ialah Pokémon matang seperti tebuan yang menetas dari bentuk pupanya, Kakuna. Sungguhpun ia seperti penyegat, ia hanya memiliki empat kaki. Dua kaki yang pertama memiliki hujung dengan sengat panjang, dan satu lagi sengat pada perutnya yang menyimpan racut paling banyak. Ia memiliki sayap berurat, dan satu lagi penyengat pada perutnya yang menyimpan racut paling banyak.[1] Beedrill amat menjaga kawasan, dan akan menyerang apa juga yang mendekati sarang Beedrill.[2]


  1. ^ Pokédex: Ia memiliki tiga diri beracun. Sengat pada ekornya menghasilkan racun paling berkuasa. Game Freak (2000-10-15). Pokémon Silver (Game Boy). Nintendo.
  2. ^ Pokédex: Beedrill is extremely territorial. No one should ever approach its nest - this is for their own safety. If angered, they will attack in a furious swarm. Game Freak (2003-03-17). Pokémon Ruby and Sapphire (Game Boy Advance). Nintendo.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.